Gå til innhold

Mamma og student...


Maddebs

Anbefalte innlegg

Vel, det er ikke så mye mer enn tittelen jeg trenger å forklare..

Jeg sliter med å finne tid og blir dermed sittende oppe til kl 2 - 3 om natta for å få "kvalitets" lesing.. men det må da være noen enklere grep enn dette? :) Er det noen som har erfaring eller tips å komme med:)?

Etter et ønske nedenfor så skal jeg spesifisere hverdagen litt...

(Skal sies at for øyeblikket er det bare en privatist eksamen, men jeg har slitt såppas med den at jeg må forberede meg på skoleåret som kommer)

- Min datter er nå 7 mnd og vil være 1 år og 4 mnd når jeg starter på skole.

- Det er fulltidskole fra kl 8 - 15 hver dag. (noe som ikke er så ille i seg selv)

- (regner med å ha henne i full bhg så det vil vel egentlig ikke være et problem med henting osv)

- Mannen jobber fast fra 8 til 4 hverdag (men har også mye overtid).

- Vi bor i en "åpen" leilighet og har lite muligheter til å trekke meg tilbake uten å bli forstyrret av barn og mann som maser om både det ene og det andre.

- Datteren sover lite om dagen (og jeg regner med hun vil sove enda mindre når hun blir eldre).

- Venner og familie bor 1 time unna, og gir lite tid til den lesingen jeg trenger, har prøvd det ut et par ganger men rekker såvidt å åpne boka før jeg må reise avgårde igjen.

- Mannen trener 2 - 3 ganger i uka og er borte da 4 1/2 time fra kl halv 5 til kl 9. så på de dagene er det så vidt jeg rekker å lage middag før han er ute av døra igjen.

- De to resterende dagene går til husvask, klesvask, handling, helsestasjoner, og andre ærender som må gjøres mens helgen går til å endelig ha kvaltitestid med familien (noe jeg synes er viktig).

Hovedproblemet her at selvom det kanskje høres ut som jeg har mange timer til overs, blir det skjeldent det.. mellom bleier, mating, handling og et sosialt liv med ektemannen er det få timer igjen.. Kan hende det høres ut som et luksus problem, men dagene flyr nå forbi..

Endret av Maddebs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, det er ikke så mye mer enn tittelen jeg trenger å forklare..

Jeg sliter med å finne tid og blir dermed sittende oppe til kl 2 - 3 om natta for å få "kvalitets" lesing.. men det må da være noen enklere grep enn dette? :) Er det noen som har erfaring eller tips å komme med:)?

du må nok utdype din hverdag mer enn såpass. hvor mye studier er det. hvor mange timer har du fri er det snakk om bhg osv,alder på barnet? bor du i nærheten av venner/familie osv...

alt går om man vil ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din kan kutte ned en del på treningen og masingen og ta seg mer av deres felles barn og husarbeid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din kan kutte ned en del på treningen og masingen og ta seg mer av deres felles barn og husarbeid.

Det er klart. men det jeg lurer på er hvordan jeg kan ha noen smarte løsninger i mellom dette.. (forstår at han kan kutte ned på treningen og det har vært diskutert, men av helsemessige årsaker det viktig at han holder seg til treningsprogrammet sitt, og jeg har mer bruk for han på beina enn på sofaen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lese mer effektivt? Kan ikke tro det skal være nødvendig å lese til klokken 2-3, hvis du prøver å lese et par timer effektivt hver dag litt tidligere på kvelden, type 20-22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mens datteren din ikke går i bhg, må du rett og slett gjøre som AB sier: Les mer effektivt.

Kan jeg spørre hvilket fag du tar? Jeg tok hele studiekompetansen i fjor og jeg har to små barn. Det er stor forskjell på fagene og hvordan du bør gripe det an.

Når datteren din begynner i bhg (regner med det er høyskole eller uni du skal begynne på?) må du se på skolen som en fulltidsjobb. Utenom forelesninger og div. må du sitte på lesesalen til du MÅ gå hjem. Dra på skolen kl 8 og dra hjem kl 15.30. Da har du fått mange timer å lese på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar også ett kurs og er hjemme for tiden i foreldrepermisjon så jeg skjønner problemstillingen med å få tid til å lese. Jeg har også ei datter på 6 år som krever sitt når hun kommer hjem fra skolen.

Jeg setter han ned på gulvet med leker med meg og forsøker å lese litt, ikke ideelt, men det blir det beste å få til.

Ellers tar jeg gjerne med bøker når vi går på tur, setter meg på en benk og får kanskje lest 30 minutt. Han ser på vannet, fugler og trær. ;-)

Om kvelden blir det ikke til at jeg får gjort så mye før det er ganske seint, men jeg holder ikke på til 2-3 nei, da hadde jeg ikke vært levende dagen etter.

For min del handler det om å lese i de få stundene jeg har tilgjengelig, mister jeg de, så fikk jeg ikke lest den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker du klær og hus hver dag? Skjønner at det alltid er noe småtteri som må ryddes opp, men hvis det kan vente til neste morgen så vent. Du har sikkert noen timer på kvelden etter barnet ditt har lagt seg som du kan bruke på lesing. Da kan du ikke sitte å se på tv.. (sier ikke at du gjør det altså). Vet ikke om du er mye ute med venner eller besøker familie ofte, men det er også noe du kan vurdere å kutte litt ned på. Noe må man ofre hvis man skal komme seg gjennom alt, og de vil nok forstå det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Bruk dagene på skolen effektivt. Det er neppe undervisning fra 8-15, og du kan sikkert komme kl 7, og sitte til ca 18 enkelte dager, det er vel naturlig at mannen henter/bringer i bhg annenhver gang.

- Barnet legger seg vel etterhvert senest 19. Da har du mange gode lesetimer på kvelden. Alle på jobben min som har barn pleier å dra hjem kl 16, og logge seg opp igjen kl 19.

- Les på skolen, eller reis på biblioteket, dersom du blir distrahert av bråk og husarbeid hjemme. To timer på biblioteket på kveldstid med kvalitetslesing betyr mye.

- Dra på lesesalen 2-4 timer hver helg. Dette er lite tid i løpet av to hele fridager, så det bør være nok kvalitetstid med familien i tillegg.

Jeg trur det er viktig at både du og mannen husker på at dere er likeverdige omsorgspersoner og "hushjelper" i denne perioden. Studier er ofte en fullverdig jobb, og vel så det, men det er lett at studenten er mest fleksibel, og dermed gjør mest. Og som noen skriver, det viktigste er ikke at hus og klesvask er helt på stell hver eneste dag. Samle gjerne mesteparten til en kveld i uken, der du og mannen jobber sammen om å komme ajour.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir vanskelig for deg å lese hjemme, kan du kanskje dra på lesesalen hvis skolen har sånt på kveldstid når mannen din ikke er på trening eller avtale lesing/samarbeid med andre en kveld i uka?

Om du fastsetter et tidspunkt der du drar ut av huset for å lese/skrive oppgaver blir det kanskje enklere å jobbe effektivt den tilmålte tiden?

I tillegg er det kanskje lettere å konsentrere seg når du er et sted for å jobbe med skolearbeid siden det er lett for min del ihvertfall å bli distrahert hjemme, av alt fra tv, nett, klesvask o.l :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hverdag som student og samtidig alenemor til tre små på 7, 2 1/2 og 1 år:

Kl: 07.00 opp og hopp, vekke tre små barn. Lage frokost, vaske de, kle på de, for så deretter å kunne innta min egen frokost.

kl: 08.00 barna ble levert hos dagmamma, og jeg reiste til skolen

kl: 15.00: hente barna hos dagmamma. Hjem lage middag, leke litt med barna og få litt kvalitetstid med de. Lekte de litt alene fikk ejg tid til å ta litt husarbeid. Deretter se litt på tv med de (barnetv) og lage kveldsmat

kl: 18.30 De to minste i seng, og kl. 19.30 er eldste i seng.

En liten halvtime på sofaen, eller husarbeid om det var mye som måtte gjøres.

20.00-22.30 skolearbeid.

Slik var min hverdag gjennom min skolegang, ikke mye tid til annet, men jeg kom meg igjennom den tiden også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...