Gå til innhold

vask av ullklær

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ellers kan jeg anbefale en t-skjorte i bomull utenpå ulltrøya. Da slipper du mange flekker....

Mitt beste tips også...

Bruk T-skjorter året rundt. Eller en tynn bomullsgenser utenpå ullbodyen om det også blir mye flekker på armene.

Jeg har bare innfunnet meg med at ullklær etter hvert får litt flekker. Og prøver derfor å kjøpe ting meg litt ordentlige farger. Så ikke flekkene synes så godt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sverger også til mørkt ulltøy, så her går jentene i mørkeblått helt til de protesterer og vil ha ROOOOOOOOOSA :fnise:.

Det er lurt å ha t-skjorte utenpå ulltrøyene, men det blir jo dessverre like flekkete nederst på ermene :(. Ullgensere har alltid så lange ermer!

Skrevet

Gallesåpe gnis rett på flekken mens tøyet er tørt, og så vasker jeg som vanlig i ullvaskemiddel i maskin.

Skyller du ikke bort gallesåpen før du putter det i maskinen?

Skrevet

Vanlig vaskemiddel ødelegger ullfibrene, så derfor blir tøyet tynnslitt. Det er ikke vaskeprogrammet. Problemet med vanlige vaskeprogramm er at kraftige bevegelser i trommelen og kraftig sentrifugering kan tove/krympe ulltøyet, men det problemet kan man som regel minske ved å stille ned sentrifugehastigheten. :)

Det veit eg sjølvsagt, eg brukar alltid ullvaskemiddel. Eg meinte berre at ulltøy tåler ei vask innimellom på 40 grader med vanleg vaskemiddel viss ein ved eit uhell puttar ulltøyet saman med bomullstøyet.

Skrevet

Skyller du ikke bort gallesåpen før du putter det i maskinen?

Jeg gjør i hvert fall ikke det. Hvorfor skulle man?

Skrevet

Hmm.. kanskje det går ann å bruke feks vanish oxi action? :)

Da er du garantert å ødelegge ull.

Skrevet

Jeg gjør i hvert fall ikke det. Hvorfor skulle man?

Tenkte bare at ullprogrammet er så kort, så det kanskje ville være vanskelig å skylle bort hvis man hadde ekstra mye såpe på tøyet... :sjenert:

Skrevet

Leste ett kjerringråd idag ang vasking av ull.Synted det hørtes litt rart ut men....:

For at ullen ikke skulle tove seg osv skulle man vaske ullen i klorin istedefor såpe.

ca 1dl på en vaskemaskin.

På håndvask en kork.

Føler man att ullen blir glatt bruker man for mye.

Kasnje man skulle tørre og prøve på ett par plagg og se resultatet?

Skrevet

Jeg prøvde gallesåpe på flere flekker på en del lyse plagg, noe ull, ellers bomull og akryl, strikket/heklet, og disse forsvant.

Dette var klær jeg brukte som baby/småbarn, og som har ligget lagret på loftet his mamma og pappa. Kan ikke kalle dette for "ferske" flekker akkurat, da jeg er 30 år snart, men de ble faktisk borte.

(Flekkene så å ut som de kunne være fra banan/matsøl/gulp, og mamma ble svært imponert og glad for at plaggene nå kan brukes på mitt eget barn).

Skrevet

Leste ett kjerringråd idag ang vasking av ull.Synted det hørtes litt rart ut men....:

For at ullen ikke skulle tove seg osv skulle man vaske ullen i klorin istedefor såpe.

ca 1dl på en vaskemaskin.

På håndvask en kork.

Føler man att ullen blir glatt bruker man for mye.

Kasnje man skulle tørre og prøve på ett par plagg og se resultatet?

Håper ingen har prøvd og vaske med klorin!

Rettelse:salmiakk.ikke klorin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...