nybegynneren Skrevet 13. november 2011 #1 Skrevet 13. november 2011 Har en gutt på under to år,og da blir det selfølgelig en del søl og klin på klærne. Syns ofte det er vanskelig og få ullklær helt rene.Tenke på mat o.l. Legger som regel klærne i vann med nylonvask,men enda blir det ofte ikke rent. Hva gjør dere for og få ullklærne helt rene?
Despicable Me Skrevet 13. november 2011 #2 Skrevet 13. november 2011 Jeg bruker milo, har aldri hatt problemer med å få det rent har du prøvd det?
nybegynneren Skrevet 13. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2011 Jeg bruker milo, har aldri hatt problemer med å få det rent har du prøvd det? Jada.Bruker milo til selve vasken ja.Litt mer enn dosen sier oxo. Har som oftest forsatt matflekker på brystet når det er ferdig vasket.
Gjest imli Skrevet 13. november 2011 #4 Skrevet 13. november 2011 Brukar Milo her og, men det blir som regel flekkar som ikkje går vekk. Trur tøyet blir reint nok, er nok berre eit estetisk problem Eg brukar, så langt eg får til, å kjøpe ulltøy i andre fargar enn kvitt. Gjerne marineblått, då visast ikkje flekkane.
Despicable Me Skrevet 13. november 2011 #5 Skrevet 13. november 2011 Hmm.. kanskje det går ann å bruke feks vanish oxi action?
onyx Skrevet 13. november 2011 #6 Skrevet 13. november 2011 Bruker flekkspray rett på flekken og lar virke litt før jeg vasker med ullvaskemiddel på 40 grader finvask (reduserer sentrifugehastigheten ned). Flekkfjerner er ikke anbefalt til bruk på ull fordi det ødelegger fibrene, men min erfaring er at ungene vokser ut av tøyet lenge før tøyet blir ødelagt av sånt, så da velger jeg flekkfritt tøy.
Gjest imli Skrevet 13. november 2011 #7 Skrevet 13. november 2011 For øvrig er det lurt å skylle plagget med ein gong, framfor å la det liggje i skittentøyskorga i fleire dagar før vask, for då set flekkane seg... Snakkar av erfaring
Gjest pysepusen Skrevet 13. november 2011 #8 Skrevet 13. november 2011 Vasker med Milo, men om det er noe som ikke går bort bruker jeg gallesåpe (gnir den for hånd på plagget)! Har aldri opplevd at det ikke har gått bort da.
Fru Filifjonka Skrevet 13. november 2011 #9 Skrevet 13. november 2011 Gallesåpe. Men ikke vent for lenge før du har det på flekken. 1
Honesty Skrevet 13. november 2011 #10 Skrevet 13. november 2011 Gallesåpe gnis rett på flekken mens tøyet er tørt, og så vasker jeg som vanlig i ullvaskemiddel i maskin. Heldigvis har vi vaskemaskin med skånsomt ullprogram, og ikke engang Nøstebarnplagg krymper eller tover i maskin her. Snuppa fikk en gang bjørnebærsaft fra frosne bær på en ny, hvit ullbody, og den flekken var det ingenting som tok. Men generelt tar gallesåpe det meste, så lenge flekken er fersk. Til og med også tusj. 1
Redbull Skrevet 13. november 2011 #11 Skrevet 13. november 2011 Kjøp Devold ullklær på sportsbutikken, de tåler 40 grader
Honesty Skrevet 13. november 2011 #12 Skrevet 13. november 2011 (endret) De fleste ullklær fra vanlige butikker (Joha, Janus, Cubus, Reflex....), dvs. i behandlet ull, tåler 40 grader (og ofte mer, som jeg har oppdaget ved uhell). Endret 13. november 2011 av Honesty
Gjest imli Skrevet 13. november 2011 #13 Skrevet 13. november 2011 De fleste ullklær fra vanlige butikker (Joha, Janus, Cubus, Reflex....), dvs. i behandlet ull, tåler 40 grader (og ofte mer, som jeg har oppdaget ved uhell). Ja, ein gong eller tre på vanleg 40 grader (med vanleg vaskemiddel) går fint, men etter fleire slike vask, eller ein 60 graders-vask, blir det som oftast øydelagt. Blir sånn tynt, og du kjenner at det ikkje kjennast som ull lenger (dårleg forklart)
onyx Skrevet 13. november 2011 #14 Skrevet 13. november 2011 De fleste ullklær fra vanlige butikker (Joha, Janus, Cubus, Reflex....), dvs. i behandlet ull, tåler 40 grader (og ofte mer, som jeg har oppdaget ved uhell). Stemmer det. Det er heller ikke et problem å koke ull, for det er faktisk hovedsaklig trommling/sentrifugeringen (mao bevegelse) som filter fibrene og ikke tempraturen.
Honesty Skrevet 13. november 2011 #15 Skrevet 13. november 2011 Ja, ein gong eller tre på vanleg 40 grader (med vanleg vaskemiddel) går fint, men etter fleire slike vask, eller ein 60 graders-vask, blir det som oftast øydelagt. Blir sånn tynt, og du kjenner at det ikkje kjennast som ull lenger (dårleg forklart) Jeg tenkte vel egentlig mest på 40-graders ullvaskeprogram da jeg svarte. Forresten har jeg to ganger ved et uhell puttet en ullbody inn sammen med de andre klærne, blant annet en hvit Joha-body som ble vasket på 60 grader, og den kom ut like fin, og utrolig ren. Hell i uhell, selv om det selvsagt ikke er noe jeg ville gjort med vilje. Nøstebarnsokkene som derimot havnet på 40-graders kortprogram endte opp i størrelse Barbie-dukke. Noe sier meg at vi må sortere vasken mer nøye. :gjeiper:
nybegynneren Skrevet 13. november 2011 Forfatter #16 Skrevet 13. november 2011 Takk for alle svar. Gallesåpe har jeg faktisk aldri hørt om. Hvor får man kjøpt det?Ikke på vanlig dagligvare regner jeg med?
Gjest Marmot Skrevet 13. november 2011 #17 Skrevet 13. november 2011 Jeg har vasket haugehvis med strømpebukser fra Joha på 60 grader, sammen med håndklær. Ikke med vilje, men mannen min har en tendens til å ikke se forskjell på ullstrømpebukser og bommullstrømpebukser. De har tålt det helt fint, mange ganger. Gallesåpe får du kjøpt blandet annet på Clas Ohlson: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164726099
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2011 #18 Skrevet 13. november 2011 Ellers kan jeg anbefale en t-skjorte i bomull utenpå ulltrøya. Da slipper du mange flekker.... 1
Meridian Skrevet 13. november 2011 #19 Skrevet 13. november 2011 Eventuelt kan du prøve å koke tøyet i en kjele
onyx Skrevet 14. november 2011 #20 Skrevet 14. november 2011 Ja, ein gong eller tre på vanleg 40 grader (med vanleg vaskemiddel) går fint, men etter fleire slike vask, eller ein 60 graders-vask, blir det som oftast øydelagt. Blir sånn tynt, og du kjenner at det ikkje kjennast som ull lenger (dårleg forklart) Vanlig vaskemiddel ødelegger ullfibrene, så derfor blir tøyet tynnslitt. Det er ikke vaskeprogrammet. Problemet med vanlige vaskeprogramm er at kraftige bevegelser i trommelen og kraftig sentrifugering kan tove/krympe ulltøyet, men det problemet kan man som regel minske ved å stille ned sentrifugehastigheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå