Gå til innhold

Voldtektsbølgen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere blitt mer forsiktige etter voldtektsbølgen? Har dere blitt mer skeptiske til menn på byen? Bare utenlandske menn, eller alle menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, mye mer forsiktig. Drar ikke til/fra noe sted i Oslo uten privat skyss. Eller følge av flere andre damer, eller minst en mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfører meg akkurat som tidligere.

Går ofte på byen alene, drikker meg god og full, for så å raske med en kebab fra Torggata før jeg rusler videre over Grünerløkka på veien hjem om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfører meg akkurat som tidligere.

Går ofte på byen alene, drikker meg god og full, for så å raske med en kebab fra Torggata før jeg rusler videre over Grünerløkka på veien hjem om natten.

Men du er jo mann?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg fortsatt hadde bodd i Norge, hadde jeg ikke endret adferd som følge av voldtektsbølgen. Jeg kan fint finne på å gå hjem alene, og jeg går da raskeste vei. Selv om det ikke alltid er langs opplyste gater. Kall meg gjerne uforsiktig, og naïv, men jeg forbeholder meg retten til å ferdes der jeg vil. For tro meg, jeg vet hva jeg risikerer om noe skulle skje.

Når det er sagt, så ville jeg aldri funnet på å ta f.eks piratdrosje. For det er forskjell på å ferdes der man vil, og å være helt idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du er jo mann?

Det stemmer!

Voldtektsbølgen berører oss menn også. Spesielt vond er følelsen av å bli mistenkt for å være voldtektsmann bare fordi jeg går hjem på natten og havner bak ei dame som skal i samme retning. Så langt har jeg valgt å ikke endre adferd, for disse overfallsmennene skal ikke vinne "krigen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media slik jeg ser det gjør kvinner en bjørnetjeneste med sine oversiktskart og formaninger, hvis det er slik at voldtektsmenn tenner på dette med makt og kontroll.

Blir redde av å lese om voldtekter

I realiteten er sjansen for å bli voldtatt liten. Men medias stadige terping på temaet kan skape frykt, sier Helge Østbye, professor i medievitenskap ved UiB.

Østbye kan godt forstå at jenter er redde når de går ute om kvelden, men sier også at det ofte er de som er mest redd for vold som har minst fare for å oppleve vold.

Klinisk psykolog og fagsjef i Norsk Psykologforening, Anders Skuterud, forteller at fokuset på voldtekt i media gjør at vi tenker oftere over faren for voldtekt.

- Når vi leser om voldtektene, kan vi lett se oss selv i offerets situasjon. Da vil tankene våre hente frem forestillinger om avmakt, smerte og grusomhet. Dette aktiviserer angst i egen kropp, og når vi kjenner den, er det lett å tenke videre på de dramatiske tankene, sier han.

Skuterud forteller at å lese om situasjonen der overgrepet fant sted, kan utløse en redsel når vi kommer til et lignende sted.

- Et eksempel kan være å lese om en voldtekt som ble gjort i en dårlig belyst gate. Hvis du da kommer til en dårlig belyst gate, aktiveres frykten.

Er vel slik at avisa fra i går er gammelt nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tatt mine forhåndsregler, og har ikke endret på dem etter at voldtektsbølgen har kommet. Jeg gjør akkurat det samme som før og jeg føler meg aldri utrygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever som før. Jeg er ikke redd, men så oppsøker jeg heller ikke "fare".

Jeg drar fint hjem alene ved midnatt, eller utpå natten.

Jeg mener selv at de som er mest utsatt er fulle jenter som går utfordrende kledd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfører meg akkurat som før, det vil si at jeg tar mine forholdsegler, går ikke der det ikke er belysning, jeg tar ikke pirattaxi og jeg blir heller ikke overstadig beruset. Voldtekter er ikke noe nytt og kommer nok dessverre aldri til å bli det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje eigentlig, når eg er ute på byn tar eg alltid taxi, sover over eller får noen til å følje meg heim. Eg kunne godt tenka meg å gå heim åleine full og lettkledd, men det er ikkje spesielt lurt. Føler ikkje at frigjøringskampen er verdt å bli potensielt voldtatt for, just saying.

Farlig verden, da må man beskytte seg. Det er uansett bare gjerningsmannen sinn feil, det er ikkje oss jenter sinn feil når sånne ting skjer, 100% skyld på gjerningsmannen. Di som har lyst å ikkje vær paralysert av frykt som eg er må bare gå heim, det burde vi alle kunne gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker på det, spesielt når jeg har eggløsning. Har totalt skrekken for å bli gravid, så det er noe jeg har i bakhodet.

Men, dette har ikke økt i det siste. Det er heller litt mindre nå på vinteren, hvor jeg kan kle meg i varmekjeledress ol på vei til jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...