Gå til innhold

Angrer på sterilisering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 28 år.

Jeg steriliserte meg for 2.5 år siden, og nå angrer jeg.

Jeg angrer mer enn jeg noensinne ville trodd jeg skulle gjøre.

Er det noen som vet om det går ann å omgjøre operasjonen? Jeg finner så utrolig lite om emnet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det ikke gikk ann å omgjøre steriliseringen.

Skrevet

Omgjøring er nok ikke mulig her, derfor er det viktig å tenke seg godt om før man gjør noe så drastisk.

• Liker 2
Skrevet

Det jeg reagerer på her, er at du spør om noe som du burde vite etter å ha sterilisert seg. Alle som steriliserer seg får informasjon og beskjed om at det ikke kan omgjøres. Det er da noe alle vet?

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde det var mulig å skjøte egglederne sammen igjen, men at fruktbarhet da ville være redusert.

Eventuelt kan du vel fortsatt benyte deg av assistert befruktning.

Skrevet

Jeg er en jente på 28 år.

Jeg steriliserte meg for 2.5 år siden, og nå angrer jeg.

Jeg angrer mer enn jeg noensinne ville trodd jeg skulle gjøre.

Er det noen som vet om det går ann å omgjøre operasjonen? Jeg finner så utrolig lite om emnet.

Fikk du ikke informasjon om det da du opererte?

Skrevet

Nei jeg fikk særdeles lite info.

Skrevet

Det går an å reversere steriliseringen, men det er størst sjanse for at den ikke blir reversert. Tror det var 25% sjanse for å reversere den.

Har selv tenkt å sterilisere meg så har lest litt om det.

Skrevet

Sterilisering kan teknisk gjøres om (refertilisering). Siden siden resultatene ikke er de mest lovende, har en ved de fleste klinikker forlatt denne metoden til fordel for assistert befruktning ("prøverør") enten som IVF eller ICSI. Ved IVF blir eggene befruktet utenfor kroppen og så ført inn i livmoren. Ved ICSI sprøytes sædcellen direkte inn i egget - også utenfor kroppen. Når egget deler seg, blir det ført inn i livmoren. Resultatene ligger på ca. 30%; vellykte graviditeter.

- fra lommelegen.

Skrevet

"Du skal være klar over at en sterilisering samtidig er et farvel til muligheten for senere å få barn. Du skal derfor tenke på at selv om du er 100 prosent sikker på beslutningen din i dag, kan det skje ting senere i livet som vil gjøre at du kan angre på beslutningen. Og da vil det kanskje være for sent.

Ved en ny operasjon eller eggtransplantasjon har du riktig nok muligheter for å bli gravid og føde barn senere i livet. Dessverre viser det seg imidlertid at det i praksis kun er de færreste som klarer å få et barn ved disse metodene." Kilde: Nettdoktor.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er ganske utrolig at man ikke finner informasjon om dette før man tar en så viktig avgjørelse.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det spørs på hvilken type opersjon du ha tatt. Snakk med en lege om saken for da får du et endelig svar. Når det er sagt, så synes jeg det er merkelig at du i det hele tatt ble sterilisert så ung. Selv var jeg 30 år og ble sterilisert av medisinske grunner. Jeg hadde da ett barn.

Du skriver ikke om du har barn, noe jeg håper du har. Det må ha vært et veldig tungtveiende grunnlag du fikk innvilget sterilisasjon den gangen.

Les dette:

http://www.doktoronline.no/qa/forum/2/qa3556829.html?s=qa.b.last50

Ser at mange rakk å svare før mitt innlegg var ferdigskrevet, så noe av det samme som andre skrev, skrev jeg også.

Endret av Belima
Skrevet

Tror IVF er din største sjanse. Ettersom du er sterilisert må du nok regne med å betale dette selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...