Gå til innhold

Ennå en usikker student


Fandenivoldsk

Anbefalte innlegg

Her kommer ennå et innlegg fra en fortvilet student!

Jeg studerer for tiden Språk og interkulturell kommunikasjon, er bare på førstesemesteret (altså ex.phil og ex.fac) men har allerede begynt å lure på hva jeg egentlig driver med. Jeg er 21 år, og falt litt i den typiske "HERREGUD jeg er så gammel, jeg må studere NÅ!!!!!!"-fella i vår, og søkte derfor studier.. jeg valgte jo et studie jeg syntes hørtes interessant ut, men må innrømme at jeg ikke egentlig visste hva jeg gikk til.

Vel. Det har skjedd mye denne høsten, og uten å skrive for mye sliter jeg en del, både med tanker runt studiene og personlig. Jeg aner ikke om dette studiet er rett for meg, jeg har jo egentlig ikke peiling på hva jeg vil! Var dumt av meg å starte når jeg er såpass usikker, men nå er jeg her, så nå er spørsmålet hva jeg skal gjøre videre. Jeg har bestemt meg for å fullføre første studieår iallefall, for å få poengene og slippe kluss med lånekassen. Så har jeg noen alternativer:

1. Fortsette på studiet, hvis det utover våren viser seg å være kjempekult og akkurat det jeg håpet på. Det kan jo skje.

2. Fortsette på studiet, fordi jeg føler meg eldgammel allerede.. herregud, jeg er 21 år. Men den tanken "du kunne vært på TREDJEåret i en bachelorgrad nå, tenk på det du" svirrer i hodet mitt hele tiden..

3. Slutte på studiet, flytte til hjemtraktene og jobbe og reise et år. Min store lidenskap er å reise, så jeg kunne egentlig tenkt meg å bruke et år på å jobbe, reise og "finne meg sjæl". Da vil jeg være 23 år når jeg starter igjen.. og det får meg til å føle meg som en taper.

4. Ta permisjon fra studiet, og følge planen over. Men hva skjer da hvis jeg evt. finner ut at jeg vil starte et annet studium likevel, høsten 2013? Kan jeg bare si fra meg studieplassen, eller er jeg "bundet" på noen måte?