otilie Skrevet 12. november 2011 #1 Skrevet 12. november 2011 (endret) Ikveld skal jeg være 'sjef' på studentbaren i byen vår, alle som jobber der jobber der frivillig. Men det er nok en gang en som sier ifra i site liten at han ikke kan jobbe.... da må jeg ringe verden rundt for å finne noen som kan ta over. Kunne jeg bare fristet med lønn... vi har slitet med det her mange ganger før og. Folk bryr seg ikke fordi dem ikke får lønn, og da blir det sittende igjen noen stakkarer som enten må jobbe for 2, eller ringe rundt i flere timer før dem finner noen. Jeg har ikke funnet noen til å ta over enda (den som egentlig skulle jobbe prøver selv også btw) Vet ikke helt hvordan vi kan løse dette? De frivillige får bra nok goder.... føler jeg ikke kan gi folk sparken heller.... de taper jo egentlig ikke noe på det. Og da har vi enda ferre frivillige til å jobbe.... Målet er at de frivillige ikke skal jobbe mer enn 2 ganger i mnd når vi rullerer.. men nå blir jeg mest sannsynlig jobbende 3 helger på rad fordi (jeg tror) folk ikke gidder bry seg... hva kan man gjøre? Går det virkelig ille så må vi jo stenge hele baren, men det virker ikke som at folk forstår det..... Endret 12. november 2011 av otilie
Luppa Skrevet 12. november 2011 #3 Skrevet 12. november 2011 (endret) Kjenner følelsen! Jeg har vært baransvarlig på et studentutested her jeg bor, for et jævla mas det var... Utakknemmlig jobb for å si det mildt! Jeg lærte meg iallefall å bli streng over telefon. Har dere ikke kontrakter for de ansatte som sier hvor mye de skal jobbe? Om folk aldri gidder å stille må de jo bare "sies opp", dvs miste godene sine, selv om dere trenger folk. En annen ting jeg etter hvert lærte i den jobben var å ta sjefsavgjørelser på å faktisk stenge baren. Er det ikke folk, kan vi ikke ha åpent (ja dette gjorde jeg også en gang jeg selv kunne jobbe, men hadde jobbet dag og natt omtrent i en uke med dette). Du skal ikke bære hele byrden om ingen andre gidder stille opp. Da stenger man, og deler ut dårlig samvittighet til alle i en "skuffet-mail" eller noe Lykke til! Selv om det er et mas gjør det seg i det minste godt på cv-en å ha hatt et sånt bemanningsansvar Endret 3. april 2012 av Luppa 1
otilie Skrevet 12. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 12. november 2011 (endret) er første dagen jeg er sjef idag, akuratt fått stillingen liksom. Så jeg har egentlig ikke peil på hva jeg kan gjøre om sånne ting oppstår. har prøvd å ringe hun ene som også er sjef (vi har forskjellige 'sjefer' som rullerer så ikke en person skal jobbe hver gang ) men jeg får ikke tak i henne for å vite hva jeg skal gjøre.... skal heldigvis møte en annen 'sjef' idag for å få nøkler så jeg kan høre med han.... men ja, når jeg etterhvert får mer ansvar om et halvt års tid (da skal jeg vel ta over stillingen som 'daglig leder' for å kalle det det.... ) så er det greit å ha litt tips til hva jeg kan gjøre.... man må vel nesten bare være streng ja... husker ikke hva om sto på kontrakten, jeg møter ihvertfall opp når jeg skal/finner folk å bytte med selv/sier ifra i god tid om jeg ikke kan en dato osv... men jeg kan jo lese den igjen når jeg kommer på jobb idag.... og evt. minne folk på at den kal følges Tror nok ikke vi kan gi lønn. Det er vel en grunn til at alle må være frivillige, uten at jeg vet den hehe.... Endret 12. november 2011 av otilie
Luppa Skrevet 12. november 2011 #5 Skrevet 12. november 2011 Er vel litt av greia med frivillig jobbing at de ansatte ikke får lønn ja, men når alt annet er prøvd så kan det hjelpe å friste med å kjøpe inn snop til de som stiller, evt drikkebonger på utestedet (som selvsagt skal cashes inn en annen dag )
otilie Skrevet 12. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 12. november 2011 Er vel litt av greia med frivillig jobbing at de ansatte ikke får lønn ja, men når alt annet er prøvd så kan det hjelpe å friste med å kjøpe inn snop til de som stiller, evt drikkebonger på utestedet (som selvsagt skal cashes inn en annen dag ) huff. hadde jeg bare visst hva jeg kunne gjøre.. så kunne jeg fristet med gratis bonger Om det er lov xDDD ble liksom kastet litt inn i det idag. skulle egentlig ikke være 'sjef' før neste helg og hadde tenkt å spørre om litt mer opplæring og stille litt spørsmål før det... men så ble jeg spurt om å jobbe idag.. null problem det liksom, men så dukker denne situasjonen opp uten at jeg har fått stilt noe spørsmål om det. men skal høre med de andre om det er lov å friste litt xD
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #7 Skrevet 12. november 2011 Min erfaring er at dere bør satse mer på det sosiale enn på interngoder. Det må være så gøy å være i baren at ingen er interessert i å droppe vakten sin, og for at det skal bli det må dere bygge opp det interne samholdet. Da vil folk komme innom selv om de ikke har vakt, det blir morsommere for dem som er på vakt, enda flere kommer innom selv om de ikke har vakt, og du har en god sirkel. Jeg vet ikke hvor du er, men jeg har vært aktiv i mange år på Studentersamfundet i Trondheim, og vi hadde aldri problemer med at folk ikke møtte opp. Det var fordi man gikk glipp av så mye moro om man ikke møtte opp, ikke fordi man fikk billigere sandwich eller øl. Du har dessverre ikke mye pisk å stille opp med, så du må satse på gulroten. 1
otilie Skrevet 13. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 13. november 2011 Min erfaring er at dere bør satse mer på det sosiale enn på interngoder. Det må være så gøy å være i baren at ingen er interessert i å droppe vakten sin, og for at det skal bli det må dere bygge opp det interne samholdet. Da vil folk komme innom selv om de ikke har vakt, det blir morsommere for dem som er på vakt, enda flere kommer innom selv om de ikke har vakt, og du har en god sirkel. Jeg vet ikke hvor du er, men jeg har vært aktiv i mange år på Studentersamfundet i Trondheim, og vi hadde aldri problemer med at folk ikke møtte opp. Det var fordi man gikk glipp av så mye moro om man ikke møtte opp, ikke fordi man fikk billigere sandwich eller øl. Du har dessverre ikke mye pisk å stille opp med, så du må satse på gulroten. det er veldig sosialt på lokalet, vi koser oss masse Men innimellom kan det bli MYE stress da (mange gjester) og det kan vi ikke gjøre så mye med. Vi har ikke nok frivillige til å ha flere på vakt hver gang og bare en bar med to kasser... Vi har interne fester noen ganger med gartis alkohol til alle, og det har jo fristet veldig for mange, men har ikke fristet nok.... hun som har vært med å rekruttert tidligere har fristet mye med at det er sosialt, men jeg trur folk trur at det bare er noe som sies for å friste folk.... Jeg koser meg jo kjempemye med å jobbe der, og vet om andre som jobber masse bare fordi dem syns det er gøy. Men folk syntes vel det er morsommere å dra på fylla liksom Det er en veldig liten by med bare en høgskole, så det er bare ett studentmiljø liksom.... så det er vel litt kjipt å se ALLE vennene dine dra ut på byen mens du må jobbe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå