Gå til innhold

Dømmer du folk utifra alderen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vær helt ærlig.

Setter du ofte mennesker i bås fordi du vet alderen deres (hvis en jente er 14-15 år) og ser på dem som en typisk umoden tenåring, uansett hvor voksent de måtte oppføre seg?

Hvis du har møtt en du syns virket reflektert, så får du vite alderen. "Oja, hun er jo bare 16, et barn, da endrer jeg mening". Hender det?

Tar dere ingen seriøst før de har passert hvertfall 20? Eller kanskje 18?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hele mennesket er i utvikling til de nærmer seg 25. Men i tenårene er der jo endel hormoner inne i bilde, man liker å tro man er veslevoksen og vet endel her i livet. Så ja, jeg setter de i bås. Noen er verre enn andre og slik er det i alle aldre.

Skrevet

Hele mennesket er i utvikling til de nærmer seg 25. Men i tenårene er der jo endel hormoner inne i bilde, man liker å tro man er veslevoksen og vet endel her i livet. Så ja, jeg setter de i bås. Noen er verre enn andre og slik er det i alle aldre.

Jeg studerer psykologi. Kriser i livet gjør en endring i atferden, og det skjer en modning. En 16-åring kan mentalt sett være mer voksen enn en 19-åring.

Noen tenåringer har erfart og opplevd mye motgang, mer enn enkelte mennesker i 20-årene. Jo mer man opplever og har vært igjennom, dess mer modnes man, uavhengig av alder.

Det er erfaringene det avhenger av når det gjelder ditt mentale nivå.

De fleste tenåringer har mindre livserfaring enn for eksempel en 22-åring, men ikke alle har det. Derfor må man se det på et individuelt nivå.

• Liker 2
Skrevet

Helt klart!

Uansett hvor moden man enn er så har man ikke samme erfaring når man er 14-15 som når man er 25, eller sågar 50.

Skrevet

Er fullstendig klar over at man visstnok ikke er ferdig utviklet før man er 25 år, men akkurat det tror jeg er veldig individuelt. For nå som jeg har blitt såpass gammel som jeg har blitt, kan jeg helt ærlig si følgende: Jeg var "ferdig" da jeg var 16. Som 16-åring bodde jeg for meg selv, forsørget meg selv og klarte meg selv. Hverdagen min besto av at jeg gjorde det jeg måtte gjøre, og jeg oppførte meg generelt som en person på 40 år. Jeg var snusfornuftig og rolig. Det var bare sånn jeg var, en litt sær 16-åring.

Hadde jeg som 16-åring kommet her på KG og skrevet det om meg selv, hadde jeg antageligvis fått hørt at jeg var veslevoksen og at om noen år ville jeg komme til å se hvor mye jeg forandret meg fra jeg var 16 til jeg var 25.

Men nå kan jeg altså med hånda på hjertet si at da ville dere ha tatt feil, fordi jeg forandret meg ikke i noen merkbar grad annet enn i utseende.

På grunn av akkurat det, min egen opplevelse, så dømmer jeg ikke folk utifra alderen. Men det skal sies at jeg selvfølgelig er fullt klar over at den jevne 14-åring er mer umoden enn den jevne 24-åring, men som sagt tror jeg også at det vil variere veldig fra individ til individ.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...