Gå til innhold

Privatisteksamen


privatist89

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg tar opp fag som privatist, i Oslo, 4eksamener før jul, nå på Tirsdag (altså om 3 dager) Skal jeg opp i HISTORIE (eldre og nyere). Holder på å jobbe meg gjennom de siste kapitlene i Historie vg3 påbygg (en veldig tung bok!)

Jeg har eksamen med 30min forberedelsestid og 30min inne hos sensor

Lurer på om det er noen andre som har vært oppe i samme eksamen de siste årene og kunne gitt meg litt eksempler på oppgaver de har fått og hvordan forberedelsestiden bør brukes best!

Jeg synes det er innmari vanskelig å huske alt i boka.. Nå leser jeg om 2.verdens krig og da husker jeg alt dette godt, men har glemt alt jeg leste om Antikken for noen uker siden..

Del gjerne oppgaver du fikk, hvordan du besvarte (korte trekk) og karakter du fikk?!

Eller annen Info jeg kan få bruk for.. er innmari stressa nå,...

Setter Stoooor pris på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal opp i eksamen i det samme i begynnelsen av desember. Det viktigste er at du må kunne fortelle hvorfor ting skjedde, fortelle lett om hva som skjedde, og hvilke konsekvenser dette har fått. Jeg har også mange tidligere eksamensoppgaver, men jeg kan legge in de senere i dag, har ikke tid nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært supert om du kunne! Tusen takk :)

Hadde håpet på eksamen i desember selv, mere tid til å lese, men er jo greit å bare få det overstått også :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer de eksemplene på eksamensoppgave jeg har.

Gjør rede for drivkrefter bak imperalismen.

Grei ut om endringene i det norske samfunn i siste halvdel av 1800 tallet.

Grei ut om demokratiseringen av Norge i perioden 1814-1914.

Gjør rede for ekstremismens fremvekst i mellomkrigstiden.

Grei ut om bruddet med Sverige.

Grei ut om det store hamskiftet.

Gjør rede for den Russiske revolusjonen.

Gjør rede for Hitlers vei til makten.

Gjør rede for hovedtrekkene i den kalde krigen.

Gjør rede for norsk økonomi og samfunnsutvikling i perioden 1914-1940.

Gjør rede for hvordan nasjonalismen kan fungere som kitt og dynamitt og vis til eksempler i historien.

Gjør rede for norges nøytralitet under 1. verdenskrig.

Gjør rede for fremveksten av den norske velferdsstaten.

Gjør rede for den norske stat sine økonomiske utfordringer i 1930 tallet.

Grei ut om NEP og 5 års planen.

Du må ha masse lykke til på eksamen! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer de eksemplene på eksamensoppgave jeg har.

Gjør rede for drivkrefter bak imperalismen.

Grei ut om endringene i det norske samfunn i siste halvdel av 1800 tallet.

Grei ut om demokratiseringen av Norge i perioden 1814-1914.

Gjør rede for ekstremismens fremvekst i mellomkrigstiden.

Grei ut om bruddet med Sverige.

Grei ut om det store hamskiftet.

Gjør rede for den Russiske revolusjonen.

Gjør rede for Hitlers vei til makten.

Gjør rede for hovedtrekkene i den kalde krigen.

Gjør rede for norsk økonomi og samfunnsutvikling i perioden 1914-1940.

Gjør rede for hvordan nasjonalismen kan fungere som kitt og dynamitt og vis til eksempler i historien.

Gjør rede for norges nøytralitet under 1. verdenskrig.

Gjør rede for fremveksten av den norske velferdsstaten.

Gjør rede for den norske stat sine økonomiske utfordringer i 1930 tallet.

Grei ut om NEP og 5 års planen.

Du må ha masse lykke til på eksamen! :)

Tusen tusen takk:)

Vet du om det er slik at man får to slike oppgaver man skal forberede seg på?

Er så mye forskjellig info ang dette, usikker på om det er én oppgave eller to, og noen sier a man trekker en som man får forberede seg på og en inne hos sensor. Vet du hva som er "riktig" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hva som er riktig, men det jeg har hørt av lærer som også jobber som sensor, og av andre som har tatt eksamen, så har jeg hørt at man får to sånne oppgaver som man får forberede seg på. Ingen uforberedt oppgave. Men læreren har sagt man kan få en uforberedt, men det er gjerne en veldig liten, og hvis de er i tvil om karakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er riktig, men det jeg har hørt av lærer som også jobber som sensor, og av andre som har tatt eksamen, så har jeg hørt at man får to sånne oppgaver som man får forberede seg på. Ingen uforberedt oppgave. Men læreren har sagt man kan få en uforberedt, men det er gjerne en veldig liten, og hvis de er i tvil om karakteren.

ok, supert.. :) Men vet du om oppgavene da er delt slik at man får en fra eldre og en fra nyere historie? virket jo som de oppgavene du hadde fått tilgang til bare var nyere historie. (håper på kun oppgaver fra nyere!)

Tusen takk for svar altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare en oppgave :) Kan være nyere og kan være eldre!

Jeg har masse eksempler fordi jeg går privatistskole. Kan legge inn om du trenger flere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare en oppgave :) Kan være nyere og kan være eldre!

Jeg har masse eksempler fordi jeg går privatistskole. Kan legge inn om du trenger flere..

Hei:) Tusen takk for svar! Går du i Oslo? (hører at det er veldig forskjellig fra fylke til fylke?)

Legg gjerne inn eksempler, setter pris på all hjelp jeg kan få:) Veldig fint med eksempel på oppgaver:)

(i den boken jeg bruker nå(Historie vg3 påbygg) står det ingenting om slikt som oppdagelser og store oppdagere (colombus, ol) 30års krgen er heller ikke beskerevet, kun nevnt.. Har dere lært mye om dette? Er usiker på om jeg må fordype meg mere innen slikt det ikke står mye om i boka?)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å huske detaljer er ikke viktig, så lenge du ser helheten i historien. Det er det som er viktig i videregående historie. Du må kunne se sammenhengen mellom hendelser i historien og drøfte og se konsekvenser av hendelser. Hva, hvorfor, hva kunne skjedd hvis...

Eks: At den kalde krigen er et resultat av det som skjedde etter andre verdenskrig (tyskland ble delt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg går i Oslo. Forskjellig fra skole til skole da, og hvordan de underviser og i hva.

Men du trenger ikke å lære noe som ikke står i boken. Jeg har og påbygg boken, har ikke hatt om dette såvidt jeg vet!

Detaljer er ikke viktig. Er viktig å vite hvorfor, konsekvenser, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og på privatistskole, men er i Drammen. Og her er det sånn med to oppgaver utlevert før. Men er forskjellig fra fylke til fylke, kan og være forskjeller fra by til by.

Du må ha masse lykke til, du har vel eksamen rundt nå.

Kjempefint hvis du kan skrive her om hvordan det gikk? Hvilke oppgaver du fikk og sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...