AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #1 Skrevet 12. november 2011 Jeg leser en del blogger av disse toppbloggjentene rundt 16-22 år. Synes det er litt underholdende å lese om hverdagen til andre, dog ikke det mest givende lesestoffet, men lett og enkelt tidsfordriv. Men jeg reagerer på pengebruken deres, shopping for alt fra flere hundre til flere tusen kroner i uka! De får det til å virke som om det er normalt, og de bruker penger ukritisk virker det som. Hva slags signaler gir det til unge jenter som leser det de skriver og ser opp til disse jentene? En stor andel av følgerne deres er jo gjerne jenter i 12-14 årsalderen. Det er da vel ikke normalt at ei jente på 16-17 år skal ha et forbruk på flere tusen i måneden? Det er da vel ikke nødvendig? Det er da begrenset hvor mye man "trenger" i tidlig og midten av tenårene. Det er ikke som om jeg er så gammel akkurat, er 20 år, men da jeg var rundt den alderen, var det da ingen i min krets eller meg, som hadde et slikt enormt forbruk. Det var liksom ikke nødvendig med deltidsjobb som 15åring for å betjene spising ute, klær og sko fra nelly.som annenhver uke (nelly fantes ikke da, men uansett:P), extensions og dyr sminke fra merker man såvidt hadde hørt om Vi var opptatte av klær og sminke osv, men ikke til den grad at vi egentlig trengte det dyreste. Og var det snakk om en parfyme eller dyr mascara, var det slikt som var stas å få i julegave
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #2 Skrevet 12. november 2011 Én ting til: Jeg ser absolutt verdien av en liten ekstrajobb (men kanskje ikke før 16 årsalderen, med unntakk av noen ukers sommerjobbing før den tid), for å lære seg verdien av penger. Men, hva nytter det når man bruker opp ALT på ting og tang? Selvsagt må folk får bruke pengene de selv tjener, på hva de vil. Det har jeg egentlig ikke rett til å legge meg oppi. Likevel, er jeg kritisk til dette enorme forbruket vi har, og det er jeg ikke alene om.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #3 Skrevet 12. november 2011 Skjønner ikke helt hvorfor de skal bry seg om signaler. Rettere sagt, jeg vil ikke skjønne det. Vel, tjener man penger, hvorfor ikke bruke dem? Det er foreldrenes eget ansvar å lære 14-åringen sin at de fleste ikke lever som konger og prinsesser. Og det vil jeg da tro at en 14-åring også skjønner, eller? Ja, de er unge og det mest fornuftige hadde jo vært å spare dem. Er jo jo ikke sikkert de vil blogge resten av livet eller er populær hele livet. Men det er tross alt dems penger som de har tjent selv. De har all rett til å bruke dem på det de vil. Og noen av dem tjener faktisk ekstremt godt. Tror det var rundt millionen om jeg leste riktig og da har man jo og en del å bruke. Nå leser ikke jeg blogger, men er man helt sikker på at de lever som konger da og ikke bare er litt stor i munnen og pynter på litt? Er jo ikke sikkert de handler for 20000 i uka selv om de sier det. Kanskje det egentlig er 2000 i måneden for alt man vet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #4 Skrevet 12. november 2011 disse tingene de "shopper" har dem fått lånt av produsenten for reklame. de får betalt for å gjøre det 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #5 Skrevet 12. november 2011 Selvsagt bestemmer de selv hva de bruker pengene sine på Noen legger faktisk ut dagen innkjøp flere ganger i uka, som kan være alt fra småting til klær for flere hundre kroner. Ikke nødvendigvis hver uke, men titt og ofte.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #6 Skrevet 12. november 2011 Blir de f.eks. sponset av BikBok, HM, LIndex, Gina Tricot osv? Viser til store innkjøp og forteller at de har tømt bankkontoen sin? Er klar over at mange av produktene er sponset, spesielt de fra nettbutikker. Men tviler på at de kjedene jeg nevnte, har behov for å sponse 16 år gamle bloggere, for å markedsføre seg.
challenger Skrevet 12. november 2011 #7 Skrevet 12. november 2011 Altså på en måte skjønner jeg de veldig godt for flere av disse toppbloggerne feks Ulrikke Lund, Fotballfrue, Anette Haga osv. tjener veeeldig mye hver mnd. De har jo dobbelt så mye utbetalt som en med en helt alminnelig jobb. De har råd til å kjøpe seg en ny Chanel hver mnd liksom, det har ikke de fleste andre. Må ærlig innrømme at om jeg hadde 40000 utbetalt i mnd. så hadde jeg glatt brukt 20000 på shopping lett! Det er ytterst sjelden du ser bloggerne i klær de har brukt før, de har alltid nye. Dette sender kansje feil signaler til "småjenter"(12-16år), for da tror de kansje at det er sånn det er. At man ikke kan bruke de samme klærne flere ganger osv. Så ja, det er dette med den forbilde-biten folk reagerer på. Kansje skulle de latt vær å legge ut om absolutt ALLE de nye kjøpene sine?! (Og noe av det er nok sponsorgaver ja, spesielt fra nelly.com. Mange bloggere som samarbeider med de.) Men ta Ulrikke Lund feks, hun har jo egen butikk og får nok så mye klær hun vil fra den. I tillegg til at hun fortalte jo selv at hun hadde tjent over en million..
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #8 Skrevet 12. november 2011 Bare se på bloggen til fotballfrue f.eks, de fleste innleggene hvor hun legger ut om nye produkter hun har prøvd er merket med "sponset produkt" eller reklame (noe som i og for seg er bra, for tidligere opplyste hun ikke om det) Så jeg tror vi trygt kan anta at hun får en god del ting gratis - i tillegg til at hun shopper en god del...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå