VesleBråka Skrevet 11. desember 2003 #1 Skrevet 11. desember 2003 Mammaperm idag er: 10 mnd med 100% lønn eller 12 mnd med 80% lønn Mamma må ha første 6 ukene. Pappa har 2 uker nyfødtperm uten lønn Pappa har 4 uker barselperm (som tapes hvis ikke pappa tar den) og barselspengene her er utregnet fra mammas lønn(?) Det er spørsmål om ikke Pappa skal få dedikert 10 uker egenperm, som vil koste 1,5 mrd i året. Innbakt i dette er at pappas perm skal utregnes fra pappas egen lønn. + noe mer jeg ikke fikk med meg fra radioen. Det betyr at total permisjonstid for foreldrene er 10mnd + 10 uker / 12 mnd + 10 uker totalt? Eller skal de 10 ukene tas av mors permisjon så totalt har foreldrene 10/12 mnd permisjon? Det store problemet var visst at mennene fikk sin permisjon basert på mammaens inntekt. Menn tjener ofte mest. Mange kvinner hadde ikke tjent opp nok til å få permpenger i det hele tatt, og da MÅTTE pappa jobbe hele tiden. Frp er svært imot å fyse 1.5 mrd til småbarnsforeldre, nå rett etter at de har blitt tilgodesett med barnehageoppgjør og forlengelse av kontantstøtten. Andres tur. Hva om de bare endret til at pappas permpenger regnes ut fra pappas lønn? Det blir jo ganske billig, + at da slipper man hele problemet med at familien ikke har råd til at pappa er hjemme. Da blir det også mye enklere for kvinner å dele permtiden med pappaen, så da trenger man ikke å lovfeste 10 uker heller? Da kan pappa ta mye mer.. + at det er rettferdig for da tar han permisjon i kraft av å være pappa, ikke som stand-in for mamma. Synspunkter? Er jeg helt på jordet?
Babyface Skrevet 11. desember 2003 #2 Skrevet 11. desember 2003 Må bare korrigere deg litt: Fødselspermisjon er enten 52 uker med 80% lønn eller 42 uker med 100% lønn. Fire av disse ukene er forbeholdt far og faller bort hvis han ikke tar de ut. (I noen spesielle tilfeller kan disse overføres til mor.) De seks første ukene er forbeholdt mor, ja, og permisjonen må også senest begynne tre uker før ultralydtermin. Fars permisjonspenger regnes ut av hans egen lønn dersom mor har hatt over en viss stillingsprosent (husker ikke hvor stor, men tror det er 50 eller 70%-stilling). Far kan, som du sier, ta ut to ukers ulønnet permisjon i forbindelse med fødselen. Utover dette har ikke jeg peiling på det du snakker om, så jeg skal la være å synse og kommentere.
Gjest Turi Skrevet 11. desember 2003 #3 Skrevet 11. desember 2003 For det første heter det faktisk ikke mammaperm, men fødselspermisjon. Tror vi ville kommet langt om foreldrene kunne se det som "felles permisjon til å være hjemme med det nyfødte barnet" og ikke mammapermisjon. Fødselspermisjonen er, korrekt nok, 42 uker med 100% lønn eller 52 uker med 80% lønn. PS: Dette er kun 100/80 % av full lønn for de som tjener under 6G (6 ganger folketrygdens grunnbeløp). 6 uker etter fødsel og 3 uker før er forbeholdt mor. 4 uker er forbeholdt far (De to ukene ved fødsel er ulønnet permisjon, og regnes ikke inn i fødselspermisjonsperioden). Dette gjelder uansett om man velger 42 eller 52 uker permisjon. Resten kan deles mellom foreldrene slik de velger det selv, men de kan ikke motta permisjonspenger samtidig (dvs. f.eks. at begge er hjemme i 10 uker samtidig). Tidligere var det slik at når papppapermisjonen ble beregnet etter mors lønn. Slik er det heldigvis ikke lenger, når pappaene tar permisjon, får de 100%/80% av sin egen lønn i permisjonspenger (opptil 6G). Som du helt riktig sier, diskuteres det nå om pappapermisjonen skal utvides til 10 uker. Det vil si at total permisjon blir 6 uker lenger enn den er i dag (48/58 uker), og at disse ukene er dedikert til faren. Tanken bak er at pappa skal få mer tid sammen med barnet uten å "straffe" mor som de så fint kaller det. Det er altså ikke snakk om å "ta av mors permisjon" som du kaller det Veslebråka. Jeg er derfor enig i konklusjonen din jeg. Siden fedre i dag får permisjon av sin egen lønn, og siden man kan dele mesteparten av fødselspermisjonen som man vil mellom seg, bør det ikke være nødvendig å øremerke mer til fedrene. Å utvide selve permisjonsperioden, ville jo selvsagt vært flott for alle nybakte foreldre, men å skyve det foran seg at pappa må få ekstra tid uten at det skal "gå ut over mor" syns jeg er feil argumentasjon for å gjøre dette. Vi skal f.eks. dele permisjonen når vi får barn om noen uker, far skal ta ut mer enn de "pålagte" 4 ukene, og mor skal ikke være hjemme i ferie og "passe på" far mens han har disse 4 ukene..... Hun skal ut i arbeidslivet igjen.
Gjest gurimalla Skrevet 11. desember 2003 #4 Skrevet 11. desember 2003 Jeg er veldig enig med mye av det Sissan sier her. Synes det blir rart når Laila Dåvøy sier at de skal forlenge den sammenlagte permisjonen for at mor ikke skal miste rettigheter hvis mer av permisjonen blir øremerket far. Det er vel ikke snakk om at mor mister rettigheter selv om far blir mer hjemme, det er foreldrene som har rettighetene sammen!
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2003 #5 Skrevet 11. desember 2003 Det er vel flott at foreldrene kan være noen uker ekstra hjemme vel?! Selv om man har 52 ukers permisjon, er babyen under ett år når det må ha barnepass dersom begge foreldrene jobber og det synes ihvertfall jeg er veldig tidlig!
Gjest Poirot Skrevet 11. desember 2003 #6 Skrevet 11. desember 2003 Jeg er veldig enig med mye av det Sissan sier her. Synes det blir rart når Laila Dåvøy sier at de skal forlenge den sammenlagte permisjonen for at mor ikke skal miste rettigheter hvis mer av permisjonen blir øremerket far. Det er vel ikke snakk om at mor mister rettigheter selv om far blir mer hjemme, det er foreldrene som har rettighetene sammen! Men noe av problemet er vel at det er svært liten andel av menn som tar ut slik permisjon, og mange kvinner ønsker ikke å dele. Ergo synes jeg det er smart å øremerke. Kun 13 % av menn tar ut mer enn 4 uker av permisjonen. Vi har jo lest om kvinner her på KG også, som har en mann som unnviker alt barnestell når de er babyer, for det er mors ansvar siden hun stiller med maten. Med øremerket pappaperm kan en del menn selv erfare at de duger. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/d93109.htm
Gjest gurimalla Skrevet 11. desember 2003 #7 Skrevet 11. desember 2003 Jeg synes faktisk et år fødselspermisjon er nok. Skal man være hjemme lenger får man betale det selv, eller kan de ta kontantstøtta for å forlenge fødselspermisjonen.
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2003 #8 Skrevet 11. desember 2003 Slik pappapermisjonen fungerte for min eks så var dette kun en unik mulighet for han til å ta seg litt ekstra fri..og tjene penger på ekstra prosjekter. For han hadde det vært en gullgruve med enda lengre permisjon..der han kunne gjøre akkurat som han ville. Huff og huff så dårlige erfaringer jeg har.
Gjest Poirot Skrevet 11. desember 2003 #9 Skrevet 11. desember 2003 Slik pappapermisjonen fungerte for min eks så var dette kun en unik mulighet for han til å ta seg litt ekstra fri..og tjene penger på ekstra prosjekter. For han hadde det vært en gullgruve med enda lengre permisjon..der han kunne gjøre akkurat som han ville. Huff og huff så dårlige erfaringer jeg har. Hvem passet barnet da?
VesleBråka Skrevet 11. desember 2003 Forfatter #10 Skrevet 11. desember 2003 Ok, jeg ser verdifulle poenger nedover her. Men jeg tror jeg da mener at Pappa skal ha 10 uker, mamma skal ha 6+3 og resten av de 10/12 mnd får de dele mellom seg som de vil. Altså ikke forlenget permisjon. Jeg synes kanskje det er litt dyrt med 1.5 mrd for at kvinner skal slippe å gi fra seg litt av "sin" permisjon.. Skal det være likestilling, så må kvinner gi fra seg litt av sine hegemonier også. Slik pappapermisjonen fungerte for min eks så var dette kun en unik mulighet for han til å ta seg litt ekstra fri..og tjene penger på ekstra prosjekter. For han hadde det vært en gullgruve med enda lengre permisjon..der han kunne gjøre akkurat som han ville. Huff og huff så dårlige erfaringer jeg har. Her gjetter jeg på at enten 1) far passet barnet i sin permisjon men gjorde mye annet også eller 2) mor tok sin ferie mens far tok sin permisjon selv om hun visste godt at han ikke kom til å være pappa, men hadde et banalt håp om at han skulle "endre" seg under permisjonen. Hvis mor gjorde dette (2) kan hun ikke klage etterpå... Hvis 1) er korrekt, så synes jeg det er helt greit å gjøre andre ting samtidig. Siri Lill Mannes tok et hovedfag under sine svangerskapspermisjoner. Hun sto opp tidlig, og hadde snille barn, har hun sagt.
Gjest gurimalla Skrevet 11. desember 2003 #11 Skrevet 11. desember 2003 Jeg er veldig enig med mye av det Sissan sier her. Men er nok for øremerking av permisjon for pappa, de ideelle hadde selvfølgelig vært ikke øremerking. Hvordan lokke fedre til å være hjemme lenger?
VesleBråka Skrevet 11. desember 2003 Forfatter #12 Skrevet 11. desember 2003 Hvordan lokke fedre til å være hjemme lenger? Jeg tror kanskje ikke det nødvendigvis er fedrene det står på, men kona og sjefen (noen kaller kona si sjefen også, men det er da ikke det jeg mener her). Kona vil ha hele "sin" og arbeidsplassen er ikke lagt til rette for at han er borte i 6 mnd. Karriere. Tar ansvar på jobb.
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2003 #13 Skrevet 11. desember 2003 Hvem passet barnet da? Meg selvfølgelig. Jeg var så snill å ta ferie da...eller jeg husker faktisk ikke så godt hvorfor jeg var hjemme på den tiden, men hjemme var jeg. Tror også det hadde noe med at jobben min var i en by, og min eks. kunne ikke bli med meg dit, da han hater byer. I tillegg så kan jeg jo nevne at han ofte hadde 14 dagers og tre uker fri fra sin jobb, så dette kom da i tillegg til alle de andre fridagene. Han stelte aldri ungen, men det er vel ganske opplagt. Jo, jeg har dårlige erfaringer, det skal være sikkert og visst.
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2003 #14 Skrevet 11. desember 2003 Sitter og leser og tenker at pappapermisjon har ikke kommet så mye lengre på 28 år. Fødte for 28 år siden.Far fikk betaling den dagen han var borte på fødestuen da barnet kom. Den dagen mor kom hjem og far tok fri ble han trekt i lønn.Det var det. Da hadde mor 3 mnd permisjon uten lønn.
VesleBråka Skrevet 12. desember 2003 Forfatter #15 Skrevet 12. desember 2003 Meg selvfølgelig. Jeg var så snill å ta ferie da...eller jeg husker faktisk ikke så godt hvorfor jeg var hjemme på den tiden' date=' men hjemme var jeg. Tror også det hadde noe med at jobben min var i en by, og min eks. kunne ikke bli med meg dit, da han hater byer. I tillegg så kan jeg jo nevne at han ofte hadde 14 dagers og tre uker fri fra sin jobb, så dette kom da i tillegg til alle de andre fridagene. Han stelte aldri ungen, men det er vel ganske opplagt. [/quote'] Ærlig talt.. du kan da ikke bare skylde på mannen når du gjør det så lett for ham.. Dette synes jeg du har vært med å stelt istand selv. At mødre lar fedre slippe unna uten å delta i barnestell.. vel, jeg vil tro det i de aller fleste tilfeller er selvgjort. Kan man ikke si "her er ungen, bleien er nyskifta, han er vant til lunsj i tolvtiden. Jeg skal ned i byen med venninner, kommer tilbake rundt 6".. At han har lengre friperioder fra sin jobb har ingenting med fødselspermisjon å gjøre. F.eks nordsjøarbeidere jobber i slike sykluser, men har også krav på pappapermisjon. Deres friperioder skal kompensere for intensive økter når de er ute + at de må pendle og bo på en plattform osv.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 12. desember 2003 #16 Skrevet 12. desember 2003 Bare en liten ting. Det er en myte at det er fars arbeidsplass som vanskeliggjør hans mulighet for å ta en større andel av permisjonen. Undersøkelser har vist at dette ikke er hovedgrunnen, hovedgrunnen er rett og slett at han ikke vil..... At det i noen grad også henger igjen at det er mammas permisjon, gjør ikke nødvendigvis situasjonen enklere, samtidig som jeg syns det blir for enkelt å skylde på mor og samfunnet for at far ikke stiller opp mer.
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2003 #17 Skrevet 12. desember 2003 Gjorde jeg det lett for han???? Tenk om en mann klarte å stille opp uten at man var nødt til å lage opplegg. Jeg blir helt matt over slike kommentarer om hvor hjelpeløs mannen skal få lov til å bli, hvor lite som kreves av han...hvor dumme vi kvinnfolk er....jeg er helt oppgitt. Når det gjelder dette med jobb så nevnte jeg at han hadde mye fri så man skulle forstå at det ikke akkurat var mangel på fritid som skyldtes at han måtte holde på med egne prosjekter under pappapermen. Han hadde heller ikke problemer med å få fri fra jobb..det er jo så mange som påstår at mannen ikke kan ta seg fri. Jeg har da aldri sagt at han ikke hadde krav på pappaperm
blåveis Skrevet 12. desember 2003 #18 Skrevet 12. desember 2003 [Gjorde jeg det lett for han???? klart du gjorde! dersom du hadde spart ferien din, så hadde han ikke kunnet holde på slik i pappa permen det er opp til deg også å fortelle hva du forventer av ham.. kanskje han trodde at du ikke ville at han skulle ta seg av barnet allene?
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2003 #19 Skrevet 12. desember 2003 klart du gjorde! dersom du hadde spart ferien din, så hadde han ikke kunnet holde på slik i pappa permen det er opp til deg også å fortelle hva du forventer av ham.. kanskje han trodde at du ikke ville at han skulle ta seg av barnet allene? Jeg tror faktisk jeg har misforstått et samliv og foreldrerollen....eller lever vi på 1800 tallet fortsatt???????
VesleBråka Skrevet 12. desember 2003 Forfatter #20 Skrevet 12. desember 2003 Nei, vi lever ikke på 1800-tallet. Men du må heller ikke undervurdere folks latskap. Hvis du vet at mannen din er lat, og det måtte du da vite, du så jo lenge før barnet kom hvorvidt han hjalp til med husarbeid uten at du sto med kjevlet.. Og etter at barnet ble født hadde han vel noen friperioder da også, hvor du så at han ikke tok ansvar. Da var det temmelig dumt av deg å ta ferien din samtidig med at far hadde sin fødselspermisjon. Noen fedre trenger litt ekstra oppmuntring for å enten få selvtillit til å stelle ungen, eller ikke føle at de sprenger seg mellom mor og ungen.. eller er late. Hvis du jobber og han har perm, så er det ikke noe snakk om hvem som steller ungen. Hvis du bare skal sitte og håpe at alt ordner seg til det beste uten at du i det hele tatt trenger å tenke tanken, så er du vel naiv. Litte ansvar må jo mor også ta, det der er en toveis gate. Det jeg mente med at det er lett - hvis du gjør alt for ham, hvorfor skal han gidde å gjøre det da? Det er jo mye lettere å la være. Hvis noen gjerne vil vaske klærne mine så skal ikke jeg nekte dem det, som eksempel..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå