Gå til innhold

Vaksine mot livmorhalskreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hørt om den nye vaksinen mot livmorhalskreft, og er mektig imponert over dette! Kan ikke se hvorfor ikke man skal være føre var på noe slikt, og vurderer derfor sterkt å ta den. Tanker eller erfaringer?

Har i tillegg hørt at den skal tas før seksuell debut og senest før 4 partnere er nådd. (Det første har jeg lest bla her på kvinneguiden, det andre hørt av en venninne). Stemmer dette? I såfall; vil det ikke hjelpe å ta den etter bikket 4 partnere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er for sent når du er smittet.

Bli testet, og vurder det derfra.

Jeg er trolig ikke smittet, men alikevel er det ikke en vaksine jeg kommer til å ta. Den er for ny, og det er såpass mange bivirkninger knyttet opp mot den at jeg vurderer faren for bivirkninger som større enn faren for HPV i mitt tilfelle.

Skrevet

Såvidt jeg har forstått utifra det jeg har lest om den, er at det er for sent når du har debutert seksuelt.

• Liker 1
Skrevet

Hva om man bare har hatt sex med kvinner, da? Teller det bare om man har hatt en penis inni der, eller at det har skjedd noe der nede uansett?

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet

Såvidt jeg har forstått utifra det jeg har lest om den, er at det er for sent når du har debutert seksuelt.

Det er feil. Men, det antas at alle debuterer med noen som er smittet. Derfor blir det sett på som at det ikke har noen verdi.

Skrevet

Hva om man bare har hatt sex med kvinner, da? Teller det bare om man har hatt en penis inni der, eller at det har skjedd noe der nede uansett?

Det er teoretisk mulig for at kvinner smitter hverandre, men det er svært skjelden.

Skrevet

Hva er bivirkningene da? tror jeg har tatt den i ungdomsskolen, husker vi tok masse forskjellige vaksiner som jeg ikke tenke mye over. røde hunder,meslinger blabla. men jeg gikk jo på ungdomsskolen da jeg var 15, og er 22 nå, vet ikke om vi fikk den der å da, eller om den er ny.

Skrevet

Tidligere var det regelen ja. Nå kan man vaksinere seg om man ikke har hatt flere enn 6 partnere. (Mener jeg å ha lest.)

Skrevet

Tidligere sa de at det ikke var noe vits for kvinner i f.eks 40-årene å ta den, men det har de gått tilbake på har jeg lest. De har nylig funnet ut at den også har effekt etter man har født barn, og at det ikke har noe å si hvor gammel man er (eller hvor mange seksualpartnere man har hatt).

Skrevet

hørte en i familien som påsto at en liten del av de som tar vaksinen kommer til å bli smittet av den...? jeg synes man skal være litt forsiktige med vaksiner, du sprøyter jo faktisk inn et halvdødt virus inn i kroppen som skal være lett for kroppen å bekjempe, men noen få ganger så greier faktisk ikke kroppen det og du blir smittet. Spesielt bør man være forsiktig når vaksinen er ny og ikke grundig undersøkt med tanke på bivirkninger! Ble selv veldig syk etter en vaksine i vinter, og tok tre forskjellige vaksiner rundt den tiden, den ene var livmorhalskreft :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...