Gå til innhold

Flyttet inn til samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet nettopp inn i kjæresten min sin leilighet. Dette fordi det var det som var lettest praktisk pga han eier en leilighet, som han har eid nå i 5 år, og som han ikke vil selge. Jeg selv er 20 år og har bodd hjemme hos mamma til nå.

Pga vi bor i forskjellige byer og det ikke fungerte med avstanden flyttet jeg da inn til han.

Jeg er student på første året på høgskolen og har ingen inntekt utenom studielån.

Han betaler 5500 kr i måneden på nedbetaling av lån.

Hittil har jeg betalt halve strømmen og mat vi deler vi på og betaler selvfølgelig like mye.

Hva synes dere at det er rimelig at jeg skal betale i måneden for å bo hos min kjære?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3800? siden du får 6800..

Skrevet

3800? siden du får 6800..

oida, jeg er litt overtrøtt. hahaha.. jeg så ikke på tallet. 2750 synes jeg du skal betale

Skrevet

TS her.

Han vil jo tjene på leiligheten når han selger. Leiligheten har allerede steget 400 000. Jeg kommer til å sitte igjen med ingenting. Og det var jeg som måtte flytte fra alt hjemme (byen min) til han fordi han ikke ville selge...

Stipendet mitt skal fortsatt gå til strøm, mat, tog til skolen som ligger ca 9 mil herfra..som er 1200 i måneden.

Skrevet

Det bestemmer dere stort sett selv, men hvis man skal gå på rettferdigheten synes jeg det passer seg å dele 50/50 på strøm, mat og annet forbruk + evnt. en liten sum i husleie for at du får bo hos han. Men jeg hadde feks. ikke funnet meg i å betale 50% av det han betaler i lån, da det er han som blir sittene igjen med pengene når lånet er nedbetalt.

Men hvis det funker slik dere har det nå, er det jo bare å fortsette. Men det kan være lurt å skrive en liten kontrakt slik at dere er litt mer forsikret mot fremtidige krangler. Hvis du vil være smart på egne vegne så bør du feks. ikke investere for mye penger i hans leilighet, da du ikke vil sitte igjen med noe ved et eventuelt brudd. Vent heller til den dagen dere enten eier noe sammen, eller du eier din egen leilighet.

• Liker 2
Skrevet

Det er nok bare dere som kan finne ut hva som er riktig at du betaler i husleie, men jeg synes ikke halvparten av boliglånet, for han får skattefradrag, og han nedbetaler en sum hver måned som gjør lånet lavere. Så må mer bare være en lav sum, for at du og betaler.

Her har min kjærste flyttet inn til meg og. Han betaler ikke noe på mitt boliglån, det holdes helt utenom. Men han betaler halve husleien, internett og strøm. Så deler vi på maten.

Skrevet

TS her igjen.

Har bodd her i litt over et halvt år nå og hittil betalt halv strøm og mat.

Men nå vil han ha mer..Han kom med et ca tall på rundt 2000 kr i måneden. Og da var det strøm inkl. Jeg ble litt snurt for det, fordi han plutselig ville ha penger, for at kjæresten han skal bo hos han liksom..

Og ville derfor ha litt andre meninger fra folk som står utenom. :)

Skrevet

Ta en prat med han. Det er ingen her som kan vite hva som er den mest rettferdige fordelingen dere i mellom.

Skal man gjøre det veldig rettferdig med bokostnader, er det beste at dere betaler det samme begge to. Altså 2750. Men som du sier, han vil tjene mer ved evt salg. Men det ville jo også en hvilken som helst annen huseier du leier hos.

Om du tenker mye på at han vil tjene mer ved salg, må du evt gå inn i en avtale med han at du skal ha 50 % av det den har steget med siden du begynte å betale. Det er ikke sikkert han syntes det er et koselig forslag, og ærlig talt tror jeg ikke mange tenker slik at den som kjøpte boligen vil tjene på det om den selges, og om det skulle bli slutt mellom dere. Du kan evt også foreslå at du betaler kun det det koster han ekstra at du er der, siden det er hans lån - hans problem. Uansett tror jeg ikke det blir en lett og enkel samtale..

allikevel er det noe dere må diskutere dere i mellom.

Skrevet

TS her igjen.

Har bodd her i litt over et halvt år nå og hittil betalt halv strøm og mat.

Men nå vil han ha mer..Han kom med et ca tall på rundt 2000 kr i måneden. Og da var det strøm inkl. Jeg ble litt snurt for det, fordi han plutselig ville ha penger, for at kjæresten han skal bo hos han liksom..

Og ville derfor ha litt andre meninger fra folk som står utenom. :)

Har du spurt han hvorfor han nå plutselig vil ha mer?

Skrevet

Vi har diskutert det, og det er ikke noen enkel samtale nei.. Jeg har som sagt ikke mye å rutte med i måneden som student, og vil ikke tenke på at jeg måtte betalt "så og så mye" hvis jeg skulle leid hos en hvilken som helst person. Han er kjæresten min.

Pluss at jeg tenker at han kommer til å tjene på det og ikke jeg. Jeg ser det som rettferdig at jeg ikke betaler noe mer enn det det koster ekstra at jeg er her. Men hvordan finne ut hvor mye det er?

Og da begynner han å snakke om "slitasjen" jeg er med på å lage både på møbler og leiligheten generelt.

Hva synes dere..

TS

Skrevet

Tenker da på slitasje på vasemaskin, komfyr, oppvaskemaskin, sofa, gulvet. Ja alt egentlig. Visste ikke hva jeg skulle si da..

Tror han vil ha mer fordi han synes det er rettferdig, og ikke har så mye penger selv å rutte med heller (selv om han har fast 100%stilling) og at jeg har bodd her lenge nok uten å "betale noe".

TS

Skrevet

Vi har diskutert det, og det er ikke noen enkel samtale nei.. Jeg har som sagt ikke mye å rutte med i måneden som student, og vil ikke tenke på at jeg måtte betalt "så og så mye" hvis jeg skulle leid hos en hvilken som helst person. Han er kjæresten min.

Pluss at jeg tenker at han kommer til å tjene på det og ikke jeg. Jeg ser det som rettferdig at jeg ikke betaler noe mer enn det det koster ekstra at jeg er her. Men hvordan finne ut hvor mye det er?

Og da begynner han å snakke om "slitasjen" jeg er med på å lage både på møbler og leiligheten generelt.

Hva synes dere..

TS

hei igjen,

Jeg må ærlig talt si at jeg syntes han høres jævlig gnien ut, er du da for pokker ikke dama hans? Jeg skjønner den greia med å bidra osv, men å begynne å trekke in at du skaper slitasje på møblene osv, og at det nermest er en ekstra belastning for han at du er det, høres merkelig ut. Sånn holdt ikke min kjæreste på den gangen jeg kun mottok stipend, da bidro jeg det jeg kunne, og resten går seg til fikk jeg til svar.

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye tjener han hver mnd? Om grunnen til at han vil ha mer er dårlig råd synes jeg absolutt 2000 kr mnd inkl strøm er en ok pris, men får han utbetalt f.eks 30 000 kr mnd og bare betaler 5500 kr på lån og ikke har husleie ol itillegg synes jeg det er litt dårlig at du skal betale nesten 1/3 av inntekten din på å bo. Jeg synes dette rett og slett kommer mye an på om hva han tjener i mnd.

Skrevet

Vi løste det på denne måte:

Halvparten av renteutgiftene + halvparten av faste utgifter (strøm/internett/kommunale avg/ tvlisens/parabol etc hva han nå har) ble husleie. Synest det er mest rettferdig siden han da slapp å betale ned på mitt lån og hadde mulighet til å spare selv på sin egen konto og opparbeide sin egenkapital der.

Jeg synest ikke du burde bli snurt fordi han tar det opp, kan jo hende han føler på det at du har bodd der lenge nok gratis nå og ikke ønsker at du skal "snylte" mere på han. Han tvinget deg jo ikke å flytte dit, og 2000 er jo myyye mindre enn en vanlig student betaler i husleie. De fleste jobber jo i tillegg til skolen, kanskje du burde se etter en liten ekstrajobb? Er jo litt urettferdig at bare du skal få fordelene av at dere bor to sammen.

• Liker 1
Skrevet

Har jeg forstått det riktig at du har flyttet til ham og dermed fått lenger reisevei til studier (og dermed utgifter til reise) samt at du flyttet hjemmefra? Du betalte kanskje ikke noe hjemme?

Du skal jo ikke øke dine utgifter betraktelig fordi du bor med ham. Han klarte seg jo før du flyttet inn.

Deler du på utgifter som strøm, internett så får han jo allikevel halvert utgiftene han hadde før. Ergo så tjener han på at du bor der. Regner også med at du tar din del og kanskje mer enn det når det gjelder husarbeide? Mat må du jo spise uansett hvor du bor, men kanskje fikk du mye gratis når du bodde hjemme?

Her må du se på totalen og du må ikke minst se på hvilke utgifter du hadde før du flyttet til ham. Har dine utgifter økt og hans blitt redusert bl.a. pga strømmen så tjener han og du det motsatte.

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

er du sur fordi han kommer til å tjene på sin egen leilighet? kjøp deg hus selv. eller enda bedre. prøv å lei en leilighet til 2000kr

Endret av Nuppdupp
  • Liker 1
Skrevet

Jeg betaler ikke ned på lånet til samboeren min, altså jeg betaler ikke husleie til han. Han eier leiligheten. Deler på andre utgifter så klart. Men nå tjener jo han betydelig mye mer enn meg så han synes det er fair sånn som vi gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Det at han tar opp slitasje er småelig. Har ikke annet ord for det. Det er peanuts og du bidrar garantert på andre måter som f.eks. ved husarbeide.

Skrevet

Har jeg forstått det riktig at du har flyttet til ham og dermed fått lenger reisevei til studier (og dermed utgifter til reise) samt at du flyttet hjemmefra? Du betalte kanskje ikke noe hjemme?

Du skal jo ikke øke dine utgifter betraktelig fordi du bor med ham. Han klarte seg jo før du flyttet inn.

Deler du på utgifter som strøm, internett så får han jo allikevel halvert utgiftene han hadde før. Ergo så tjener han på at du bor der. Regner også med at du tar din del og kanskje mer enn det når det gjelder husarbeide? Mat må du jo spise uansett hvor du bor, men kanskje fikk du mye gratis når du bodde hjemme?

Her må du se på totalen og du må ikke minst se på hvilke utgifter du hadde før du flyttet til ham. Har dine utgifter økt og hans blitt redusert bl.a. pga strømmen så tjener han og du det motsatte.

Man halverer ikke strømregninga når en person til flytter inn, for den peronen har vel også klær som skal vaskes, og dusjer av og til og.. det kan ikke sammenligne med å bo hjemme gratis hos mamma og pappa for det er absolutt ikke normalen til de fleste.. Det koster og bo og det koster å leve.

• Liker 1
Skrevet

Han har utbetalt 25 000 kr i måneden, men han har høyt forbruk.

Og han har bil, billån, og bl.a 4 kredittkort som han betaler ned på. Samt tlfregning, treningabn osv.

TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...