Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

For min del er intelligens og mental stabilitet de to viktigste egenskapene av de du nevner, og av de to verdsetter jeg intelligens mest. Men jeg hadde nok muligens vært åpen for å droppe mental stabilitet. Ikke nødvendigvis til fordel for utseende, men bare sånn generelt.

Er selv i et forhold hvor jeg er den mentalt ustabile. Har etter hvert skjønt at dette ikke er særlig lett for samboeren min. Han skal ha all ære for at han gjør det beste ut av det, og jeg håper at han er her til den dagen jeg kanskje klarer å nå en mental stabilitet. Det virker som om han har tenkt til å være det, men jeg ser at det er vanskelig for ham. Er kanskje litt hyklersk av meg å velge mental stabilitet som en av de to "kriteriene" jeg kan velge, når jeg selv er mental ustabil. Samboeren min er både intelligent, mentalt stabil og kjekk (vil ikke si velbygd, men det er ikke nødvendigvis noe mål for verken meg eller han), i tillegg til at han har mange andre gode kvaliteter. Håper jeg en dag kan være like perfekt for han som han er for meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg driter mer eller mindre i hvordan en mann er bygget dersom jeg tenner på han, og tenning er en forutsetning for at han vurderes som en kjæreste. Derfor velger jeg mentalt stabil og intelligent.

Skrevet

Tenker dette er et spørsmål alle burde gruble litt på, fordi sjansen for å finne en som er perfekt på alle punkt er mikroskopisk. Spørsmålet tvinger oss til å tenke litt gjennom hva som finnes det ute, og på hva vi egentlig trenger.

Det er spennende å se hva folk svarer på dette. De fleste velger bort utseende hvis de må, men ikke alle. Enkelte prøver å vri det til slik at de får alle tre egenskapene. Det er vel gjerne disse som burde tenke mest gjennom problemstillingen.

Tror nok også at de som har erfaring med mentalt ustabile personer velger bort dette kjapt, mens de som ikke har førstehåndserfaring kan tillate seg å gamble litt på at det ikke er et stort problem.

Dette kommer jo an på hva man legger i "mentalt stabil" også. Jeg anser veldig få for å være mentalt helt stabile, så sånn sett vil mange mennesker for meg være noe mentalt ustabile (ifht hva jeg legger i uttrykket). Men jeg tror temmelig sikkert at jeg fort ville skygget banen dersom jeg traff en med schizofreni, bipolar lidelse, kronisk depresjon eller liknende.

Selv om det er vanskelig - ja, antakelig umulig, å finne en "perfekt" partner er man jo ikke nødt til å utelukke en av de egenskapene du skisserer opp. Det finnes mange mennesker som både er velbygde, intelligente og uten psykiatrisk sykdom. Det er helt greit, og sikkert lurt å tenke gjennom hvilke egenskaper man setter høyest i en partner fordi da vil sjansen for å lykkes i et parforhold øke, men det er jo strengt tatt "lov" å ha alt det du nevner på kravlista si. Det betyr ikke at man bør tenke mer på problemstillingen. Men om man har så mange krav at man går år og og år inn uten å treffe noen som faller innunder, bør man jo vurdere å lempe på kravene dersom mål er å finne en partner.

• Liker 1
Skrevet

Dette kommer jo an på hva man legger i "mentalt stabil" også. (...)

Jo da, men hele poenget med dette spørsmålet er ikke å gruble på de tre alternativene. Det er å innse at vi alle er mennesker med gode og mindre gode sider.

Lykken finnes ikke i å stadig jakte på en feilfri partner. Lykken ligger i å innse realitetene, også finne en som er "perfekt" i våre øyne.

Skrevet

Intelligent og "velbygd", I guess.. Mental stabil er ikke ett must, med mindre han er en fare for meg.

Skrevet

Jo da, men hele poenget med dette spørsmålet er ikke å gruble på de tre alternativene. Det er å innse at vi alle er mennesker med gode og mindre gode sider.

Lykken finnes ikke i å stadig jakte på en feilfri partner. Lykken ligger i å innse realitetene, også finne en som er "perfekt" i våre øyne.

Som sagt ...

Selv om det er vanskelig - ja, antakelig umulig, å finne en "perfekt" partner er man jo ikke nødt til å utelukke en av de egenskapene du skisserer opp. Det finnes mange mennesker som både er velbygde, intelligente og uten psykiatrisk sykdom. Det er helt greit, og sikkert lurt å tenke gjennom hvilke egenskaper man setter høyest i en partner fordi da vil sjansen for å lykkes i et parforhold øke, men det er jo strengt tatt "lov" å ha alt det du nevner på kravlista si. Det betyr ikke at man bør tenke mer på problemstillingen. Men om man har så mange krav at man går år og og år inn uten å treffe noen som faller innunder, bør man jo vurdere å lempe på kravene dersom mål er å finne en partner.

Et av alternativene er jo faktisk å la være å skaffe seg partner. Hvis jeg ikke finner noen som er bra nok for meg, så velger jeg heller å være alene. Man kan fint være lykkelig som singel. Kanskje en modererer seg hvis en innser at man har satt lista for høyt. Men man må jo ikke det! Det verste som skjer hvis man er for kresen er jo at man aldri finner seg en partner og det er jo mest en selv det går utover. Noen vil kanskje foretrekke å være aleina fremfor en mentalt ustabil, dum eller overvektig kjæreste.

• Liker 2
Skrevet

Lykken ligger i å innse realitetene, også finne en som er "perfekt" i våre øyne.

Enig i prinsippet, bare at jeg kaller det "bra nok" og ikke "perfekt".

Skrevet

Intelligent og mentalt stabil. Skader ikke om han tilfeldigvis er velbygd også, men det er ikke noe must.

Skrevet

Mentalt stabil er en av kravene mine som er et absolutt must. Jeg takler ikke ustabile mennesker, jeg blir enormt stresset av å omgås dem og vantrives. Har en søster som er ustabil som fy i humøret, og jeg blir sliten etter en time med henne. At fyren er stabil er virkelig nummer 1 her.

Intelligens må nok bli nr 2. Uintelligente mennesker er kjedelige og jeg irriterer meg over dem. Men fyren trenger ikke være superintelligent heller. Bare han har ambisjoner (dvs utdannelse) og en gjennomsnittlig nivå er jeg fornøyd.

Heller en pen med gjennomsnittlig intelligens, enn en supersmart som er fæl å se på.

Skrevet

eller for å sitere Bob Marley:

“He’s not perfect. You aren’t either, and the two of you will never be perfect. But if he can make you laugh at least once, causes you to think twice, and if he admits to being human and making mistakes, hold onto him and give him the most you can. He isn’t going to quote poetry, he’s not thinking about you every moment, but he will give you a part of him that he knows you could break. Don’t hurt him, don’t change him, and don’t expect for more than he can give. Don’t analyze. Smile when he makes you happy, yell when he makes you mad, and miss him when he’s not there. Love hard when there is love to be had. Because perfect guys don’t exist, but there’s always one guy that is perfect for you.”

― Bob Marley

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...