Gå til innhold

Hvilken bil ville du solgt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har to nye biler. De er hentet hos forhandler med bare et halvt års mellomrom. Om ett år skal en av oss begynne å studere, og vi vil da ikke ha bruk for to biler, og vi vil heller ikke ha økonomi til to biler, da studenten kun vil få studielån og bidra til fellesskapet med.

Bil 1: Skoda Superb med "alt". Vil på selgetidspunktet være ca halvannet år og ha gått ca 30 000km. Vi har ikke lån på denne bilen, og vil da kunne få kanskje ca 400 000,- rett på konto.

Bil 2: Skoda Octavia "vinterutgave". Ikke så mye utstyr, men helt grei, og har det som trengs. Vil på salgstidspunktet være rett i overkant av ett år, og ha gått kanskje 9000km. Denne kan kanskje selges for ca 250 000,-, pluss at et salg vil spare oss for 30 000 i låneutgifter pr. år.

Innsparingen på forsikring og drivstoff blir ganske likt uavhengig av hvilken bil vi selger.

Bil nummer 1 kostet omtrent nøyaktig 200 000,- mer i innkjøp enn bil nummer 2 om det har innvirkning på svaret.

Hvilken bil ville DU solgt? Vi er nemlig uenige, men det er mulig det har mer med hjertet enn hodet å gjøre...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok solgt nr 1 og betalt ned lånet på nummer 2 med en del av pengene jeg fikk for nummer 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville solgt den dyreste, da den uansett vil falle mest i kroneverdi. For salgssummen ville jeg cashet inn billånet på den andre bilen og beholdt resten av pengene.

Ingen vits i å beholde en relativt dyr bil når økonomien blir trangere, når den andre bilen har hva man trenger. Hvilken bil lånet er på spiller ingen rolle.

Endret av Spinell
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg ville også tenkt fornuftig og solgt den dyreste bilen. Det er kjedelig å betale på bil når man er student og ikke har så mye å rutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller det ikke inn at man sitter igjen med en mye større verdi ved å selge den billigste bilen? Altså i neste runde mener jeg. (Når den skal selges/bil nummer to skal igjenskaffes) Når de 4 årene med studier er over vil jo fortsatt den dyreste bilen være verdt en hel del, mens det kanskje ikke er så mye å få igjen for den billigste på det tidspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dyr bil faller som regel mer i antall kroner enn en billig en. Totalsummen dere sitter igjen med blir dermed lavere om dere venter med å selge den dyreste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En dyr bil faller som regel mer i antall kroner enn en billig en. Totalsummen dere sitter igjen med blir dermed lavere om dere venter med å selge den dyreste.

Men samtidig er det drøyeste prisfallet allerede hendt. Så dersom man vet at man vil ha en bil med den høye standarden etter at studiene er over vil man i lengden tjene mest på å beholde den. Å kjøpe en så dyr bil som ny bør i utgangspunktet være en langsiktig investering. Det er vel det eneste argumentet for å beholde den dyreste bilen, sammen med at man synes den ekstra plassen og utstyret er verdt de ekstra pengene.

Skal man være fornuftig derimot selger man den dyreste bilen, og erstatter den med en billigere bil den dagen man trenger to biler igjen. Stusser også litt på at dere har kjøpt en så dyr bil nummer 2 nylig, når dere vet at en av dere skal studere om ett år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hadde muligens valgt å beholde superben. Den har nok hatt sitt fall på en stund, og vil holde seg der lengre enn ovtaviaen. Dette fordi octavia nå kommer med ny modell som er TOTALT forandret. Da vil den gamle octaviaen se ut som en førkrigsmodell og falle mye i pris.

....kanskje....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har råd til det (og det regner jeg med dere har ellers ville saken vært grei), behold den nyeste.

Å selge en såpass ny bil gir et uforholdsvismessing stort verditap. Ved å beholde den nye bilen, vil du ha garanti et par år til, mens utgiftene på den eldre trolig vil øke fremover etter hvert som mer vedlikehold kreves.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har råd til det (og det regner jeg med dere har ellers ville saken vært grei), behold den nyeste.

Å selge en såpass ny bil gir et uforholdsvismessing stort verditap. Ved å beholde den nye bilen, vil du ha garanti et par år til, mens utgiftene på den eldre trolig vil øke fremover etter hvert som mer vedlikehold kreves.

Begge bilene er så godt som nye. Skiller bare ca et halvt år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser også litt på at dere har kjøpt en så dyr bil nummer 2 nylig, når dere vet at en av dere skal studere om ett år.

Vi visste ikke det når bilene ble kjøpt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samtidig er det drøyeste prisfallet allerede hendt. Så dersom man vet at man vil ha en bil med den høye standarden etter at studiene er over vil man i lengden tjene mest på å beholde den. Å kjøpe en så dyr bil som ny bør i utgangspunktet være en langsiktig investering. Det er vel det eneste argumentet for å beholde den dyreste bilen, sammen med at man synes den ekstra plassen og utstyret er verdt de ekstra pengene.

Dette er mitt argument. Jeg VET at om jeg får beholde Superben (som liksom er "min" bil selv om den selvsagt er en familiebil) så kommer jeg til å ha den i mange mange mange mange mange år. Den andre bilen kommer nok uansett ikke til å bo hos oss i mer enn 5 år..

Men jeg ser argumentene deres, og at de aller fleste mener Superben skal ryke. Fornuften og den økonomiske sansen min tilsier jo at jeg kanskje er enig med dere, men hjertet er ikke enig... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...