Gå til innhold

Sovetabletter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter sykt med å sove og har alltid hatt problemer med det. Nå vil jeg ha sovetabletter igjen, hvis ikke kommer jeg ikke til å klare gjennomføre matteeksamen som er om to uker.

Problemet er at legen min er 3 timer unna fordi jeg har flyttet. Jeg er jo hjemme akkurat nå, men får sikkert ikke noe time på dagen i morgen? Pleier jo og være fler uker med ventetid.

What to do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legekontoret og fortell hva problemet er. Legekontorer har som regel satt av et par timer daglig til ting som bør fikses på dagen. I neste omgang kan det jo være greit å bytte fastlege til en som bor litt nærmere deg?

Skrevet

Tenkte på det, men må det ikke være litt mer alvorlig enn at jeg bare vil ha piller?

Føler det ikke er noe krise liksom :P

Skrevet

Vel, nå er jo nattesøvn relativt viktig i alle livets betydninger. Folk som sover lite blir oftere syke og vil oftere ha et større behov for å oppsøke lege enn de som sover godt og tilstrekkelig om natta. Dessuten er matteeksamen en psykisk påkjenning og i værste fall kan føre til alvorlige psykiske lidelser(har akkurat observert et prakteksempel på nettopp dette senest før i dag).

Selvfølgelig finnes det andre ting som mange vil anse som viktigere enn akkurat dette med god nattesøvn, men for mange er dette alfa omega for å få livet til å gå rundt. Legen vet dette like godt som noen. Du taper i allefall ingenting på å ringe i morgen og høre om det er mulig å få snakke litt med legen om sovetabletter(du skriver "igjen" og jeg antar derfor at legen er fullstendig klar over problemet ditt med søvn).

Forklar det slik det er, så kan det faktisk hende du får en time allerede i morgen. Du har ingenting å tape, men ring med en gang legesenteret åpner.

Skrevet

Legen har ikke mine tidligere journaler (Men han vet noe om søvnen min).

Jeg er jo ganske psykisk syk i tilegg, så hadde vært en fordel å få sove ordentlig. Er så dritlei av og vri og vri meg i sengen, vil sovne med engang og ha en normal rytme! -.-

Hva skal jeg ringe å si a? Hei, kan jeg få sovepiller? Er så dårlig til det her, i tilegg har jeg sykt tlf skrekk.

Skrevet

Jeg tviler på at du kommer til å få sovetabl. ved kun en telefonsamtale. KANSKJE får du noen andre typer tabletter som har søvnighet som bivirkning, feks Vallergan, som egentlig er allerigtabletter.

Men, kjære deg, sovetabletter og "liksom-sovetabletter" gjør deg som regel så drøsig. Du kommer til å sove dårlig om natten OG være helt "kjemisk" sløv på dagen.

Det beste du kan gjøre til du kommer til legen, og fram til eksamen er:

Si til deg selv at du ikke trenger mer enn den søvnen du får. Du lever, gjør du ikke? Kroppen hviler når du ligger i sengen, og du sovner når du er trøtt nok. Noen mennesker trenger mindre søvn enn andre, kanskje du er en av de heldige? En god venninne av meg sover ca 4-5 timer om natten. Dvs, skal hun opp kl 08:00, kan hun godt legge seg i tre-firetiden om natten.

Tren, tren og tren. Gjerne i frisk luft. Blir du skikkelig fysisk sliten får du sove bedre. Dette er noe av det lureste du kan gjøre for å få sove. Svømming på kveldstid er det mange som blir trøtt av. Kroppen er laget for å utføre fysisk arbeid og er ofte ikke utslitt nok når kvelden kommer.

Ta litt sol. Kanskje 2 ganger i uken eller noe.

Ikke spis så altfor mye drittmatt.

Les og studer godt på skolen. Da slipper du dårlig samvittighet som ligger og murrer i bakhodet.

Ha det kaldt på soverommet. Hold soverommet ryddig og rent/støvfritt.

Ha en blokk og penn på nattbordet slik at om du kommer på noe som bekymrer deg så skriver du det ned med en gang. På den måten trenger du ikke å være redd for å glemme å sjekke opp i noe viktig, eller å øve på noe du er usikker på i forhold til eksamen, feks.

Ha en bekymringsvenn/venninne. Er du bekymret eller stresset for noe, fortell det til en venninne. Når du har fortalt det til henne så skal det være "hennes problem" og hun skal "passe på problemet" til du har tid til å "få det tilbake" igjen. Da skal du ikke ligge og gruble på dette om natta for nå er det venninna di "sitt problem". (Dette er noe som dere avtaler på forhånd selvsagt)

Jeg gjentar: Forsøk å ikke tenke så mye på søvnen og tren, tren, tren hver dag.

Lykke til!

Hilsen fra en i samme situasjon

• Liker 1
Skrevet

Via en telefonsamtale, sa jeg det? NEI, man må jo inn til legen.

Jeg tror ikke du skal fortelle meg hva jeg skal gjøre, for du kjenner ikke min situasjon og mine behov og hvordan jeg har det!

Skrevet

Og når man er helt uslitt så er det ikke bare bare og studere, trene, osv skjønner du!

• Liker 1
Skrevet

Men takk for svar;) Blir grumpy når jeg ikke får søvn.

Skrevet

Innsovningstabletter som f.eks Imovane har veldig kort halveringstid, og skal normalt ikke gjøre at man blir kjemisk sløv slik som nevnt over her.

Noen ganger er innsovningstabletter veldig nyttig, og særlig om man har en psykisk sykdom slik som TS her sier h*n har.

Jeg synes du skal ringe legekontoret i morgen tidlig, og forklare situasjonen. Leger er ikke kun der for helt akutte tilfeller, og legen burde hjelpe deg i dette tilfellet.

Ønsker deg masse lykke til :)

Skrevet

Via en telefonsamtale, sa jeg det? NEI, man må jo inn til legen.

Jeg tror ikke du skal fortelle meg hva jeg skal gjøre, for du kjenner ikke min situasjon og mine behov og hvordan jeg har det!

Og når man er helt uslitt så er det ikke bare bare og studere, trene, osv skjønner du!

Haha, what the hell? Hva faen er vitsen med å bli så frekk og illsint tilbake når noen er hyggelig og prøver å gi deg gode råd? Dette må være de to dummeste svarene jeg har lest på lenge :hoho:

Du har eksamen om to uker og gode råd er faktisk dyre. Snakk om å være barnslig.

Istedet for å sitte her og være idiot så kan du jo komme deg ut på en gåtur i det minste?

• Liker 2
Skrevet

Men takk for svar;) Blir grumpy når jeg ikke får søvn.

Du er bare latterlig.

Skrevet

Innsovningstabletter som f.eks Imovane har veldig kort halveringstid, og skal normalt ikke gjøre at man blir kjemisk sløv slik som nevnt over her.

Noen ganger er innsovningstabletter veldig nyttig, og særlig om man har en psykisk sykdom slik som TS her sier h*n har.

Jeg synes du skal ringe legekontoret i morgen tidlig, og forklare situasjonen. Leger er ikke kun der for helt akutte tilfeller, og legen burde hjelpe deg i dette tilfellet.

Ønsker deg masse lykke til :)

Veldig mange reagerer i begynnelsen og siden matteksamen er om to uker så er det ikke sikkert det er så lurt. Samtidig skriver jo ts at det er flere uker ventetid for å komme inn til lege. Det var derfor jeg prøvde å komme med alternative råd.

Skrevet

Hvorfor skal jeg gå en tur nå?

Og har du sett på klokka?

Har jeg behov for å gå en tur? Nei.

Skrevet

Hvorfor skal jeg gå en tur nå? For å få sove (!)

Og har du sett på klokka? Ja? Du er nå likevel våken.

Har jeg behov for å gå en tur? Nei. Jo tydeligvis, siden du ikke får sove.

Skrevet

Jeg får ikke sove selv om jeg går en tur skjønner du.

Dessuten er jeg mørkredd.

Skrevet

Du har fått noen gode og velmenende råd også... Hvorfor bare henge seg opp i det som du selv oppfatter som negativ feedback? Hvorfor ikke gi litt feedback til de som prøver å hjelpe deg? Et positivt sinn er bedre enn å irritere seg over de som du føler provoserer deg... :)

Skrevet

Jeg får ikke sove selv om jeg går en tur skjønner du.

Dessuten er jeg mørkredd.

Har du i det hele tatt noen gang forsøkt å øke treningsmengden? Som jeg skrev i første innlegget mitt, jeg har det på samme måte selv, sliter psykisk, og med søvn og forsøker også å klare meg på skole. Det virker som om du har bestemt deg for at tabletter er eneste løsningen. Og i tillegg blir du sur når folk tar seg tid til å svare deg og forsøker å gi deg gode råd. Nei fy fader så kvamlt. Jeg er glad jeg ikke er deg, det blir vel NAV neste.

• Liker 1
Skrevet

En annen grunn til at jeg ikke får sove er fordi jeg nettopp har mistet hunden min!

Tror ikke det hjelper på savnet å gå en tur alene altså.

Skrevet

WTF, jeg trente 12 timer i uken før jeg. Trener ikke like mye nå fordi jeg har ikke tid!! TID skjønner du, ikke alle som har så mye av det!

NAV hva hadde det med saken å gjøre?

Ja, jeg får forresten allerede AAP penger ;-)

Har gått på piller før så vet hvordan det funker skjønner'u

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...