AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #1 Skrevet 10. november 2011 Jeg hadde en medisinsk abort for 4 uker siden (brukte kondom som sprakk + angrepille, ble likevel gravid). Begynte på Cerazette dagen etter aborten. Har gått på Trionetta og Loette før, var da i et 4 år langt forhold uten å bli gravid. Etter at jeg ble ufrivillig gravid og tok abort, har jeg blitt livredd for at dette skal skje igjen. Jeg stoler ikke på kondom eller angrepille lenger. Det jeg lurte på er om det går an å bruke slike eggløsningstester for å se om jeg får eggløsning selv om jeg går på Cerazette? Hvor ofte må jeg i så fall bruke de, hver dag, annenhver dag eller sjeldnere? Etter det som skjedde har jeg forstått at jeg blir veldig lett gravid (dette var det eneste samleie jeg har hatt på flere år, pluss at jeg jo brukte to prevensjonsmidler), så jeg vil være så sikker jeg kan. Kjenner jeg er redd for å ha sex i det hele tatt...
Frk. Belle Skrevet 11. november 2011 #2 Skrevet 11. november 2011 Å bruke eggløsningstest som prevansjonsmiddel vi jeg ikke anbefale! Men for deg er det vel mer snakk om å sjekke at minipillene viker? Vanligvis får man jo eggløsning midt i syklus (ca 2 uker etter mens), men når man går på minipller skal man jo ikke få eggløsning i det hele tatt så hvis man mot formoding skulle få det så kan det vel skje når som helst? Vill ferfor brukt testen kanskje to ganger hver uke? På nettet får man kjøpt pakker med mange tester til en billig penge. Det er kanskje litt off-topic, men hvorfor ikke gå tilbake til kombinasjonspille som Trionetta og Loette? Er vel mer robust enn minipiller?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #3 Skrevet 11. november 2011 TS her. Takk for svar! Ja, overskriften ble litt feil, det er riktig som du skriver, at jeg vil bruke de for å sjekke om jeg får eggløsning tross Cerazette. Hvor lenge før en eggløsning vil eggløsningstesten slå ut? OG hvor lenge etter? Jeg fikk så mye bivirkninger av Loette (Trionetta er gått ut av markedet), at legen anbefalte Cerazette. Den skal visst være like sikker som kombinasjonspiller.
Frk. Belle Skrevet 11. november 2011 #4 Skrevet 11. november 2011 Eggløsningstester fungerer ved at de reagerer på øking i nivå av luteinizing hormone (LH) (ofte kalt LH surge). 24-36 timer etter dette er det mest sansynlig å bli gravid. Ingen LH-surge = svært liten sansynlighet for eggløsning. Hvis p-pillene/minipillen fungerer skal du ikke få LH-surge. Prøvde å kikke litt på nettet og ser ut som om du helst bør ta eggløsningstest hver dag fra mensen slutter til neste mens.. Men det står ikke akkurat hvor lenge LH-surge varer eller hvor lenge testen grier å identifisere den. Tror også det er mulig å undersøke om man har modning av egg ved å ta en vaginal ultralyd. Jeg gjorde det av en annen grunn en gang og synes det var fint å se at eggene lå "i dvale" slik de skulle (går på p-piller). Hvis dette med frykt for eggløsning plager deg er det kanskje noe å be legen/gynekologen til å gjøre? Håper du greier å stole på Cazette etter hvert og kan nyte sex igjen når det blir aktuellt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå