Gå til innhold

Medisinstudiet overfoering i EU


Catgirl

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger litt tips!

Jeg er 5. aars medisinstudent i Polen og har lyst aa overflytte til Nederland til neste aar, fordi kjaeresten min bor der. Og har tenkt aa flytte ned hit senere uansett... Er det noen som har peiling paa om dette er mulig? Hoerer jo om folk fra skolen som flytter til Tyskland, Sverige, Danmark og til og med Norge.

Noen som har peiling paa medisinstudiet systemet i Nederland??? Eller overflytting mellom medisinstudier i EU generelt sett?

Proever aa lese paa nettsidene deres, men staar ikke noe spesifikt om slik overflytting...

Haaper paa hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette tror jeg rett og slett du må spør den nederlandske skolen om.

Send mail og avtal eventuelt et møte. Jeg har vært mye borti 'overflytting' både innad i Norge og i utlandet og det blir fort innmari komplisert, og det er tilnærmet umulig å svare på dette for spesifikke studier av utenforstående. Skoler elsker dessuten å ha sine egne regler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Ja, leste paa en av de skolene at det var noe snakk om overflytting paa hoeyere aar, men det stod at man maatte ta kontakt. Saa skal proeve aa ringe imorgen!

Men saa lurte jeg paa hvor fort det gaar an aa laere seg et spraak som nederlandsk? Like "lett" som tysk eller??? Hoeres jo mye verre ut muntlig... Kan saann middels mye tysk, men ikke noe saerlig nederlandsk enda... Det hadde nok vaert lettere paa tysk:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Ja, leste paa en av de skolene at det var noe snakk om overflytting paa hoeyere aar, men det stod at man maatte ta kontakt. Saa skal proeve aa ringe imorgen!

Men saa lurte jeg paa hvor fort det gaar an aa laere seg et spraak som nederlandsk? Like "lett" som tysk eller??? Hoeres jo mye verre ut muntlig... Kan saann middels mye tysk, men ikke noe saerlig nederlandsk enda... Det hadde nok vaert lettere paa tysk:P

Kan man ikke bare ta eksamen på engelsk, da? Det skal jo være mulig hvis skolen er internasjoal, det er kanskje verre med praksisen - men kan ikke den taes i et annet land, f.eks Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, studiet er visst kun paa nederlandsk (Medisin). Men man maa visst ogsaa kunne engelsk, for det er spraakpreove (opptakspreove) i baade engelsk og nederlansk virker det som...

De siste aarene av studiet har mye klinisk praksis der man blir mer og mer selvstendig praktiserende. Virker som turnusen er inkludert i de 6 aarene hvis ikke jeg tar feil?

Men tar jeg turnusen i Norge og saa kommer dit for aa jobbe, tror jeg at jeg maa ta turnusen paa nytt der og jobbe gratis:( Ser ikke saa mye vits i det liksom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, studiet er visst kun paa nederlandsk (Medisin). Men man maa visst ogsaa kunne engelsk, for det er spraakpreove (opptakspreove) i baade engelsk og nederlansk virker det som...

De siste aarene av studiet har mye klinisk praksis der man blir mer og mer selvstendig praktiserende. Virker som turnusen er inkludert i de 6 aarene hvis ikke jeg tar feil?

Men tar jeg turnusen i Norge og saa kommer dit for aa jobbe, tror jeg at jeg maa ta turnusen paa nytt der og jobbe gratis:( Ser ikke saa mye vits i det liksom....

Nederland er mye, mye lettere enn tysk, og ganske lett for nordmenn. Med litt innsats bør du bestå en språkprøve etter et halvår i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nederland er mye, mye lettere enn tysk, og ganske lett for nordmenn. Med litt innsats bør du bestå en språkprøve etter et halvår i landet.

Nederlandsk, skulle det være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du hører om mange som bytter fra en utelandsk til norsk skole midt i utdannelsen. Det skjer ikke. Det er få plasser og tilnærmet umulig å bytte selv innenfor Norge (man må selve finne noen å bytte plass med). Det som derimot skjer er at mange fullfører utdannelsen i utlandet og så flytter tilbake til Norge (de fleste nordmenn som studerer medisin gjør det i utlandet).

Om det er mulig å bytte fra en bestemt skole i Polen til en bestemt skole i Nederland aner jeg ikke. Det må du selvsagt spørre skolene om. Jeg ville tenkt meg svært nøye om selv om det gikk an, særlig når du har kommet så langt. Jeg ville fullført i Polen i stedet for å skulle stresse med å flytte til et nytt land, sette seg inn i et nytt undervisningsopplegg og eventuelt ta ekstra eksamener samt lære seg et nytt språk over en ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, 2-3 stk fra min skole kom inn i Norge. Men en paa mitt kull kom inn paa tannlege der, saa bytta til det. Mens de andre kom inn paa medisin. Men dette var midt i studiet litt etter studiestart tror jeg, naar noen hadde meldt avbrudd. Alle kom inn i Tromsoe da. Men har hoert at det ikke er saa lett naa mer...

Grunnen til at jeg vil til Nederland er jo pga kjaerensten min. Vi har bestemt at jeg skal flytte ned med tiden. Jeg maa jo komme inn i systemet paa ett vis uansett. Saa den beste maaten aa laere spraaket er jo paa en skole med andre som snakker spraaket. Ellers maa jeg vente 3 aar til:( Altsaa etter turnusen i Norge!!! Det er okonomisk ogsaa, maa jo betale skolepenger selv neste aar, og det er ganske dyrt i Polen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok uansett bestå en språkprøve, så begynn med intensiv nederlandsk asap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du fullfører utdanningen i Polen, så må du jo ikke fullføre turnustjeneste i Norge. Har du ikke planer om å jobbe i Norge, er det jo ingen grunn til at du skal oppta en plass i turnustjeneste bare for å få norsk autorisasjon for så å reise til Nederland etterpå... :sjenert:

De som fullfører medisinutdannelsen i Nederland har ikke turnustjeneste, men hvordan det blir for deg med utdannelse fra Polen må du nesten finne ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med noen fra skolene idag. De sa mye forskjellig ja.... Ble sendt fram og tilbake. Noen av de har mulighet, mens andre ikke virker det som. En sa jeg maatte soeke inn paa masterprogrammet, som er 3 aar. Men det er vel ikke saa aktuelt. Skulle visst ringe en studieveileder og andre ba meg sende inn papirer for vurdering.

Snakket ogsaa med en fra en type lisens register der nede, og hun sa at jeg ikke trenger aa gjoere noen turnus med diplom fra Polen, og at jeg kan soeke om lisens godkjenning med en gang etter endt utdanning (om 1,5 aar). Hoeres jo bedre ut enn at jeg drar til Norge for aa ta denne turnusen, saa tilbake dit for aa jobbe... Faar haape det er saa bra som det hoeres ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maa virkelig alle ferdig utdannede leger som har jobbet som leger i EU land ta turnus i Norge for aa kunne jobbe som lege i Norge??? Hmmmm..... Virker jo litt fjernt egentlig:P Da er det jo ikke rart det aldri er plass til noen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maa virkelig alle ferdig utdannede leger som har jobbet som leger i EU land ta turnus i Norge for aa kunne jobbe som lege i Norge??? Hmmmm..... Virker jo litt fjernt egentlig:P Da er det jo ikke rart det aldri er plass til noen!!!

Såvidt jeg vet trenger de ikke det, men de har rett til å søke seg inn, og veldig mange gjør det fordi det er en lettvint måte å skaffe seg jobb på med god lønn. Men nå avskaffes vel turnusordningen før du er ferdigutdannet uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maa virkelig alle ferdig utdannede leger som har jobbet som leger i EU land ta turnus i Norge for aa kunne jobbe som lege i Norge??? Hmmmm..... Virker jo litt fjernt egentlig:P Da er det jo ikke rart det aldri er plass til noen!!!

Nei. Forrige uke bestemte Statens Autorisasjonskontor for Helsepersonell at norske medisinstudenter som tar studiet i enkelte land i Europa ikke lenger har rett til eller krav på norsk turnustjeneste - det vil si at de må søke direkte på en stilling som lege i spesialisering. Dette gjelder land som Ungarn, Nederland og Tsjekkia, men ikke Polen. Hvis du fullfører studiet i Polen, må du altså gjennomføre norsk turnustjeneste for å kunne praktisere i Norge.

Det er slett ikke fjernt at utenlandsstudentene må i norsk turnus når de er ferdig - sånn som klimaet i turnusdebatten er nå, og med SAFHs nye beslutning, vil jeg si at det å få muligheten til å ta turnustjeneste er et privilegium. Ikke bare lærer man enormt mye i turnusperioden, både faglig sett og med tanke på hvordan det norske sykehussystemet fungerer, men det mange er bekymret for nå (inkludert den Norske Legeforening), er at de studentene som har studert i landene som lenger ikke er berettiget til turnustjeneste, rett og slett ikke vil få jobb når de kommer tilbake. Det er ikke forsvarlig å ansette en nyutdannet student i en assistentlegestilling, og de vil uten tvil havne bakerst i køen når de konkurrerer om disse stillingene med studenter som har gjennomført turnustjeneste.

Jeg anbefaler deg å tenke deg om nøye. Foreløpig har du krav på turnustjeneste siden du studerer i Polen - det har du antakeligvis ikke hvis du tar resten av studiet i Nederland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør du deg ikke bare ferdig med det siste året i Polen, da? Kjæresten klarer vel å vente på deg til du har avsluttet studiet der? Parallelt med det kan du lese nederlandsk, slik at du er klar til å ta språktesten så snart du flytter dit, etter endt studie. Det er iallefall mitt råd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. Forrige uke bestemte Statens Autorisasjonskontor for Helsepersonell at norske medisinstudenter som tar studiet i enkelte land i Europa ikke lenger har rett til eller krav på norsk turnustjeneste - det vil si at de må søke direkte på en stilling som lege i spesialisering. Dette gjelder land som Ungarn, Nederland og Tsjekkia, men ikke Polen. Hvis du fullfører studiet i Polen, må du altså gjennomføre norsk turnustjeneste for å kunne praktisere i Norge.

Det er slett ikke fjernt at utenlandsstudentene må i norsk turnus når de er ferdig - sånn som klimaet i turnusdebatten er nå, og med SAFHs nye beslutning, vil jeg si at det å få muligheten til å ta turnustjeneste er et privilegium. Ikke bare lærer man enormt mye i turnusperioden, både faglig sett og med tanke på hvordan det norske sykehussystemet fungerer, men det mange er bekymret for nå (inkludert den Norske Legeforening), er at de studentene som har studert i landene som lenger ikke er berettiget til turnustjeneste, rett og slett ikke vil få jobb når de kommer tilbake. Det er ikke forsvarlig å ansette en nyutdannet student i en assistentlegestilling, og de vil uten tvil havne bakerst i køen når de konkurrerer om disse stillingene med studenter som har gjennomført turnustjeneste.

Jeg anbefaler deg å tenke deg om nøye. Foreløpig har du krav på turnustjeneste siden du studerer i Polen - det har du antakeligvis ikke hvis du tar resten av studiet i Nederland.

De har ikke rett til turnustjeneste? Hvorfor ikke det, må ikke alle som skal jobbe som leger her i landet gjennom turnus, ellers får de ikke jobbe i Norge, da?

Hva vil de si å søke på stilling som lege i spesialisering? Har ei venninne som begynte på første året medisin i Tjekkia. Veldig flink jente som kun manglet noen få poeng for å komme inn i Norge. Får ikke hun jobbe her når hun er ferdigutdannet? Og hvorfor gjelder det f.eks Tjekkia, men ikke polen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg lurer på om det er mulig å bestemme selv om man vil ha vanlig turnustjeneste eller veiledet tjeneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke rett til turnustjeneste? Hvorfor ikke det, må ikke alle som skal jobbe som leger her i landet gjennom turnus, ellers får de ikke jobbe i Norge, da?

Hva vil de si å søke på stilling som lege i spesialisering? Har ei venninne som begynte på første året medisin i Tjekkia. Veldig flink jente som kun manglet noen få poeng for å komme inn i Norge. Får ikke hun jobbe her når hun er ferdigutdannet? Og hvorfor gjelder det f.eks Tjekkia, men ikke polen?

Såvidt jeg har skjønt får de autorisasjon uten turnus? Med det nye opplegget for turnustjeneste (eller hva de kaller det når turnus blir nedlagt) er vel heller problemet for utenlandsstudenter at de kommer til å mangle nettverket norske studenter får gjennom praksis, slik at de stiller langt svakere i jobbsøkerprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt får de autorisasjon uten turnus? Med det nye opplegget for turnustjeneste (eller hva de kaller det når turnus blir nedlagt) er vel heller problemet for utenlandsstudenter at de kommer til å mangle nettverket norske studenter får gjennom praksis, slik at de stiller langt svakere i jobbsøkerprosessen.

Hvorfor er Polen unntak for denne regelen? Er det sjanse for at Polen også havner under denne "svartelista"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...