Gå til innhold

Karriereveileder/rådgiver


Vimsa_85

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å utdanne meg til karriereveileder/rådgiver. Er snart ferdig utdannet allmennlærer, men har veldig lyst på å jobbe litt med begge deler.

Er det noen som vet om det er veldig vanskelig å få seg jobb som karriereveileder? Eventuelt en kombinert rådgiver/lærer-stilling? Og hvor mye utdannelse kreves det for å jobbe som dette? Jeg vet at en del rådgivere/karriereveiledere er utdannet lærere, men er usikker på om/hvor mye videreutdanning de har.

Setter stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rådgiver/karriereveileder er jo ingen beskytta tittel, men det finnes en rekke videreutdanningsmuligheter. NTNU har f.eks har en masterutdanning i rådgivningsvitenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådgiver/karriereveileder er jo ingen beskytta tittel, men det finnes en rekke videreutdanningsmuligheter. NTNU har f.eks har en masterutdanning i rådgivningsvitenskap.

Hei, og takk for svar.

Så det betyr at jeg i teorien ikke trenger mer utdannelse enn allmennlærerutdanningen? Siden det ikke er en beskyttet tittel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg tro, men folk med spesialisert videreutdannelse vil jo gå foran deg i en eventuell. ansettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg tro, men folk med spesialisert videreutdannelse vil jo gå foran deg i en eventuell. ansettelse.

Ja, det forstår jeg, slik er det jo over alt :)

Jeg ser at NKS tilbyr 7,5 studiepoeng i karriereveiledning, noe som hadde vært perfekt siden jeg kan studere når det passer meg. Jeg holder jo på med 4. året i allmennlærerutdanningen, så er fint med et studie hvor man kan lese litt når man har tid uten at man har tidsfrister hengende over seg.. Men jeg er litt redd for at 7,5 studiepoeng er så lite at det ikke gir noen uttelling ved en ansettelse. Men det burde da telle litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er litt redd for at 7,5 studiepoeng er så lite at det ikke gir noen uttelling ved en ansettelse. Men det burde da telle litt?

Alt er bedre enn ingenting. :) Jeg tror absolutt det kan telle positivt.

Jeg tenker at "rådgiver" er et veldig vidt begrep, og at det er plass til mange med ulik bakgrunn innen dette feltet. Når man har tenkt seg inn i yrker som ikke er "profesjonsyrker", så er det litt opp til en selv å definere sin egen kompetanse for arbeidsgiver.

Interessen din, kombinert med 7,5 stp. er ikke noe som vil dra ned sjansene dine tror jeg. Dessuten kan du alltids videreutdanne deg senere, det vet arbeidsgivere også.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt er bedre enn ingenting. :) Jeg tror absolutt det kan telle positivt.

Jeg tenker at "rådgiver" er et veldig vidt begrep, og at det er plass til mange med ulik bakgrunn innen dette feltet. Når man har tenkt seg inn i yrker som ikke er "profesjonsyrker", så er det litt opp til en selv å definere sin egen kompetanse for arbeidsgiver.

Interessen din, kombinert med 7,5 stp. er ikke noe som vil dra ned sjansene dine tror jeg. Dessuten kan du alltids videreutdanne deg senere, det vet arbeidsgivere også.

Lykke til!

Tusen tusen takk! You just made my day :) Er fryktelig vinglete av meg, men nå fikk du meg til å bli mye sikrere på at det er lurt. Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som arbeider som rådgiver/karriereveileder som kan svare på om det er vanskelig å få jobb innen dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som arbeider som rådgiver/karriereveileder som kan svare på om det er vanskelig å få jobb innen dette?

Eventuelt lærere som jobber på skoler som kanskje vet hvor stort behov det er for rådgivere/karriereveiledere?

Blir kjempetakknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...