Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #1 Skrevet 10. desember 2003 Jeg har endelig kommet i gang med treningen, og synes at det er sykling på ergometersykkel som passer meg best. Da kan jeg trene i mitt eget tempo, uten noe pes. Men så får jeg så vondt i knærne etterpå! Har problemer med å reise meg og sette meg, knærne stivner om jeg ligger med dem bøyd osv... Smerten sitter rett over kneskålene. :-? Er dette normalt, og vil det gå over av seg selv? Jeg synes ikke jeg overdriver treningen heller, stresser ikke for mye.
Sarah_Michelle Skrevet 10. desember 2003 #2 Skrevet 10. desember 2003 Jeg er veldig, veldig utrent for tiden, og får også vondt i knærne når jeg sykler eller løper ned fjell :o :o , men jeg håper og tror jo at dette er noe som vil gå over når knærne blir litt mer vant til den type aktivitet....
Tusenfryd Skrevet 11. desember 2003 #3 Skrevet 11. desember 2003 Kvinner og knær og trening kan være en nøtt i seg selv. Mange kvinner har svake knær. Jeg vet ikke hvorfor, men knær er et kvinneproblem. jeg kan ikke si hvorfor du får vondt, annet enn at det kan være fordi kroppen venner seg til dette. Sykling er uansett skånsomt og bra for deg! Ta det litt roligere om du føler for det, litt kortere, men hyppigere økter og så supplerer du med noen gåturer. Skriv ned hver gang du har trent hvor lenge etc. Da har du en treningslogg. For hvis det ikke blir bedre, så anbefaler jeg deg en fysioterapeut. Bor du i Oslo, så ta kontakt med NIMI.
Junebug Skrevet 11. desember 2003 #4 Skrevet 11. desember 2003 Jeg har selv hatt problemer med knærne og fikk noen råd her på KG og noen råd fra personlig trener på SATS og er blitt mye bedre etter å ha fulgt disse rådene. Selv trener jeg mye i sal (aerobic, kick-puls, step etc) og etter at jeg fikk nye sko med "demping" ogkuttet ned på hoppingen ble jeg bedre. Tusenfryd sier at sykling skal være skånsomt mot knærne, det er motsatt av hva jeg har hørt. Treneren jeg snakket med sa at både stepp og sykling var tøft på knærne, det er bedre å løpe på tredemølle eller andre løpelignende maskiner. Jeg har også begynt med øvelser som skal styrke knærne og det hjelper masse. Øvelsen gjør man på et styrkeapparat - man sitter på en stol og hever og senker bena med lette vekter på bena. Litt vanskelig å forklare, men en instruktør på studioet du trener på kan vise deg hvordan du gjør det.
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2003 #5 Skrevet 11. desember 2003 Også skal knebøy med en vektstang hjelpe! Dette skal visst være den aller beste treningsformen for oss med svake knær! Men det er veldig viktig at du løfter riktig, med rak rygg, og bruker rumpa til å løfte deg opp igjen. Jeg har bare veldig lette vekter på stangen (som du har bak nakken) slik at jeg konsentrere meg masse om å løfte rett opp og ned, og at ryggen er rak og flott holdning. Dette bør da gjøres ganske ofte.. jeg holder på nå, og håper det hjelper!
Tusenfryd Skrevet 11. desember 2003 #6 Skrevet 11. desember 2003 Ok, la meg forklare... når man trener opp igjen knær etter en skade eller betennelse (som jeg har gjort) så blir man ofte anbefalt sykling og også svømming. Man regulerer selv belastningen og alt etter hva slags vondt man har, så skal man eller ikke ha belastningen der man kjenner eller. litt klønete forklart, men dette varierer, derfor skal man lytte til erfarne fjellfolk, dvs egen fysioterapeut eller trener som kjenner en selv og ens egen kropp. Vi er alle individuelle. Når det gjelder løping så kan ikke jeg forstå at det skal være mer skånsomt enn sykling. Det strider mot alt jeg har lært og er utdannet til. Når man løper eller jogger, så får rygg, hofter, knær og ankler minst tre ganger din egen kroppsvekt dundrende rett nedpå. Hvordan kan det være mer skånsomt enn en spinning- eller ergometersykkel hvor man selv styrer belastningen? Nå snakker jeg om løpe, ikke gå - for å gå er meget skånsomt og jeg anbefaler det mange ganger før løping. Stepptrening ble utviklet av en amerikansk aerobictrener som fikk betennelser i knærne og måtte finne på noe annet og en mer skånsom måte å trene på. Jeg har selv blitt anbefalt lett stepptrening i min opptreningsfase. Andre som ikke trener regelmessig på noe sted med tilgang på stepp-trening, vet jeg har blitt anbefalt å bruke to telefonkataloger og gaffa-tape. Tar jeg feil, så tar jeg feil - men som sagt, at stepp og sykling er hardere for knærne enn løping, strider mot all treningslære jeg har vært borti. Tusenfryd vil gjerne lære mer om dette.
Arketypen Skrevet 11. desember 2003 #7 Skrevet 11. desember 2003 Sykling med belastning er mer slitsomt på knær enn jogging pga vinkelen i leddet (de fleste syklister er kjent knesmerter). Men har man LETT belastning, er det bedre... Pass bare på å ha setet ganske høyt, slikt at benet er helt rett når du tråkker ned. Har man vondt i knærne skal man IKKE trene med belastning, eller med vekter til "det går over".... Jeg vil tro det er en betennelse som har satt seg der, men dette MÅ du finne ut av hos lege eller fysioterapaut. Betennelse blir nemlig kronisk om du bare går med det.
*Shira* Skrevet 11. desember 2003 #8 Skrevet 11. desember 2003 Har man vondt i knærne skal man IKKE trene med belastning, eller med vekter til "det går over".... Jeg vil tro det er en betennelse som har satt seg der, men dette MÅ du finne ut av hos lege eller fysioterapaut. Betennelse blir nemlig kronisk om du bare går med det. Dette stemmer ikke med den informasjonen jeg har fått. Har en kronisk betennelse i korsbåndet i kneet(den henger i en tynn tråd kan en vel si). Jeg har spillt aktiv håndball og trena endel step og aerobic. Skaden i kneet har jeg fått fra håndballen, men step og aerobic har ikke vært noen ideell trenings form for meg kan du si. Jeg trener nå sykkel og styrke. Fikk beskjed om at det værste en kunne gjøre på sykkel var å ha for lite belastning. Grunnet at ved for lett belastning blir tråkket mye hardere(ble detta fortåelig da :-?). Man får et hardt, rask og litt ukontrollert tråkk. Jeg føler at sykkel fungerer greit for meg, har litt smerter men så er det jo en betennelse. Jeg må jo trene!!!
Arketypen Skrevet 11. desember 2003 #9 Skrevet 11. desember 2003 Poenget er å ikke trå for fort, men jevnt og rolig med lett belasting. Med tung så mener jeg type oppoverbakketung... Da kommer skadene. Med lett så mener jeg ikke så ett at pedalene bare fyker ukontrollert rundt..
Tusenfryd Skrevet 12. desember 2003 #10 Skrevet 12. desember 2003 Jeg har lært noe nytt - takk! Jeg er vel ikke heeeelt enig sånn fullt og helt, må sjekke litt mer om dette... men nyttig innspill, selv om jeg med betennelse i kneet fikk beskjed av fysio på NIMI om å sykle - samme med en vennine av meg. Men ikke for å trå i tunge oppoverbakker nei.
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2003 #11 Skrevet 12. desember 2003 Trening på ellipsemaskin skal være skånsomt for knærne.
Arketypen Skrevet 12. desember 2003 #12 Skrevet 12. desember 2003 Belastning og vinkel (setehøyde) er viktig ja... Bare sjekk du, lurt med flere input!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå