AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #1 Skrevet 10. november 2011 Hei, vi er to venninner som har invitert vennegjengen fra skolen på middag fredagskvelden. Problemet er bare at vi har ganske lite penger for øyeblikket, og har rett og slett ikke råd til full tacomiddag eller lignende som andre gjerne har disket opp med. Vi tenkte kanskje kjøpe inn hakkede tomater (superbillig), og så lage hjemmeladet tomatsuppe ut av dette. Vi har løk, hvitløk og kyllingfond, og diverse krydder, og det er også veldig billig å kjøpe feks litt chili fra "invandrerbutikken" på hjørnet. Vi har tenkt å sette frem skåler med diverse vi har i huset som man kan oppi som man selv vil, på den måten tar vi også hensyn til vegetarianeren og "hun kresne" (som vi håper liker tomatsuppe...) Har: Makaroni - kokes for seg og rører inn litt smør Pølsesnabb - kutte i små biter og sprøsteke Parmesanskalk - rives til å strø på suppen om man liker Egg - hardkoke å dele i skiver til å legge i suppen Også har vi tenkt å bake brytebrød til, det får vi til uten å måtte kjøpe inn noe særlig. Blir dette ok? Eller fremstår vi som ekstremt kjipe som serverer tomatsuppe til middag? Særlig siden vi har tenkt å bruke de siste pengene som er til overs på en flaske vin på deling, siden alle pleier å ha med vin til å drikke utover kvelden, og vi gjerne også vil ha...
Honesty Skrevet 10. november 2011 #2 Skrevet 10. november 2011 Jeg synes hjemmelaget tomatsuppe høres hundre ganger bedre ut enn taco. 17
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #3 Skrevet 10. november 2011 Dere høres ikke kjipe ut men det høres ikke ut som om dere kan lage god hjemmelaget tomatsuppe. For å bryte syren i tomatsuppen trenger dere litt sukker og hvor er fløten? Diverse krydder, betyr det piffi?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #4 Skrevet 10. november 2011 Hjemmelaget tomatsuppe er kjempegodt, og med nybakt brød til: Nam! Hdde blitt veldig glad om jeg fikk servert det 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #5 Skrevet 10. november 2011 Dere høres ikke kjipe ut men det høres ikke ut som om dere kan lage god hjemmelaget tomatsuppe. For å bryte syren i tomatsuppen trenger dere litt sukker og hvor er fløten? Diverse krydder, betyr det piffi? Jeg har aldri hatt fløte i min tomatsuppe, alt trenger ikke være kremet synes jeg. En liten dæsj med sukker gjør seg alltid 5
Gjesten Skrevet 10. november 2011 #6 Skrevet 10. november 2011 Hvorfor inviterer dere til middag hvis dere ikke har penger til maten? Jeg må innrømme at jeg synes det høres litt snodig ut å servere tomatsuppe når man har invitert jentegjengen på fredagsmiddag. Hadde det vært en tirsdag, og de var klar over forholdene, hadde ting sikkert stilt seg litt annerledes, men når man har invitert til fredagsmiddag, og man skal drikke vin, så er nok ikke tomatsuppe det helt store. 11
Spirali Skrevet 10. november 2011 #7 Skrevet 10. november 2011 Nam nam!! Dette hørtes veldig godt ut!! Kjempegod ide (Stjeler den for fremtidige middagsselskaper) Men er enig med AB#3. Det er helt avgjørende at tomatsuppen blir god, så søk litt rundt på nettet etter oppskrifter dere syns ser spennende ut. Hakkede tomater, løk, hvitløk og fond (buljong) blir liksom litt.....dødt.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #8 Skrevet 10. november 2011 Jeg regner med at dere alle er studenter siden du inviterer venner fra skolen. Hjemmelaget tomatsuppe er helt topp og med det tilbehøret dere skal ha til så blir det bare bedre. Et tips er å dele eggene i båter og ikke i skiver. 3
Honesty Skrevet 10. november 2011 #9 Skrevet 10. november 2011 Det er lurt å starte med en basis av hakket løk, hvitløk og revet gulrot, frese dette lett, tilsette boksetomater, evt. krydder (ikke grillkrydder/piffi!, men gjerne urtekrydder sånn som timian, oregano e.l.) fond, og la det småkoke til grønnsakene blir møre. Stangselleri er også godt i tomatsuppe, og mange liker litt soltørkede tomater oppi. Etterhvert kan du kjøre suppen jevn med stavmikser, og deretter smaker du til med tomatpure, salt, litt sukker (jeg bruker ofte litt eplejuice i suppen for å gi sødme). Et dryss av kruspersille og sprøstekte baconterninger gjør seg også veldig godt.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #10 Skrevet 10. november 2011 Vi har sukker, og tenkte kjøpe fløte eller bruke H-melk siden vi har det. Så suppen blir nok litt bedre enn det høres ut i starten. Pleier ofte også å bruke litt finhakket gulrot i, men skjønner at den hørtes kjip ut med det jeg nevnte. Den pleier å bli ganske god etter min smak. Middag på fredag er litt en greie som går på rundgang med jevne mellomrom, så det var liksom vår tur, også hadde vi ikke lyst å avlyse siden det er en koselig avslutning på uken. Tror nok ikke folk vil være vanskelige, men det er første året på høyskolen vi går på, så vi kjenner ikke alle på gruppen vår like godt, og noen av de er nok fra litt "finere" bakgrunn enn det vi er...
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #11 Skrevet 10. november 2011 Det var altså TS som svarte her sist, glemte nevne det.
HedvigR Skrevet 10. november 2011 #12 Skrevet 10. november 2011 Hvorfor inviterer dere til middag hvis dere ikke har penger til maten? Jeg må innrømme at jeg synes det høres litt snodig ut å servere tomatsuppe når man har invitert jentegjengen på fredagsmiddag. Hadde det vært en tirsdag, og de var klar over forholdene, hadde ting sikkert stilt seg litt annerledes, men når man har invitert til fredagsmiddag, og man skal drikke vin, så er nok ikke tomatsuppe det helt store. Fordi det er vanlig for studenter at man kan kose seg med mat sammen, selv om det ikke er typisk "kosemat" eller fin helgemat. Er ikke bare for folk med penger. 5
Bachata Skrevet 10. november 2011 #13 Skrevet 10. november 2011 synes at en god, hjemmelaget tomatsuppe, med forskjellig tilbehør til ved sidenav og nybakt godt brød, høres helt supert ut jeg!! Suppe kan være kjempegodt, og som studenter så er vel de fleste inneforstått med at det ikke vartes opp med det dyreste heller.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #14 Skrevet 10. november 2011 Jeg bruker aller aldri fløte eller melk i min tomatsuppe. Lager den av samme basis som når jeg lager tomatsaus og den har jeg lært å lage av en dame fra Sicilia. Får alltid masse skryt for den, til og med spørsmål om hva slags type kjøtt det var i sausen, men det er ikke kjøtt i, den er bare fyldig. Finhakk løk, surr dette blank. Tilsett hvitløk, chili og fersk ingefær. La det surre et minutt før du tilsetter hele eller hakkede tomater på boks. De skal koke lenge! Omtrent en time, minimum. Den skal bli nesten tørr. Mot slutten tilsetter du krydder, som timian, basilikum og oregano. Kjøres med stavmikser, hvis du har. Så tilsetter jeg kokende vann til jeg får den tykkelsen jeg vil ha og lar det koke litt til. Har du kraft, fond eller litt tørr hvitvin vil selvfølgelig suppen bli enda bedre, men dette tilsetter du i såfall før tomatene. Smak til med salt, pepper og sukker. Tilbehør var varieres, men vil dere ha en mer mettende suppe, kan dere koke linser og ha i suppen mot slutten. En annen god variant er å strø over finhakket spekeskinke og parmasan. Prøvde i sommer å tilsette ovnsbakt paprika, det var også veldig godt. (Del paprika i to, smør med olivenolje, stek i stekovnen på 225 grader til skallet blir sort, la paprikaene avkjøles noe til du kan dra skallet av. Hakk i biter og tilsett suppen. Håper uansett dere får en fin fredag! 2
MiniMjau Skrevet 10. november 2011 #15 Skrevet 10. november 2011 Fantastisk godt med hjemmelaget tomatsuppe! Løk og hvitløk gjør susen, surr dette på medium varme til det blir mykt før dere tar oppi bokstomat, tomatpure og buljongvann. Mos bokstomatene godt med stavmikser eller noe først, slik at dere slipper disse "tomatklumpene". Jeg bruker ikke fløte, men gjerne en klype sukker. Varm suppe på kalde kvelder er helt topp! Dette blir garantert suksess!
Gjest Lyh Skrevet 10. november 2011 #16 Skrevet 10. november 2011 (endret) Den oppskriften her er kjempegod! Kokte egg er også veldig godt til tomatsuppe Endret 10. november 2011 av Lyh
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #17 Skrevet 10. november 2011 Jeg synes hjemmelaget tomatsuppe høres hundre ganger bedre ut enn taco. Enig.
latterbox Skrevet 10. november 2011 #18 Skrevet 10. november 2011 skulle gjerne vært din gjeste hørtes deilig ut
Gjest Survival Skrevet 10. november 2011 #20 Skrevet 10. november 2011 Enig med alle de andre - dette høres ut som et godt måltid som passer godt til alle! :-D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå