AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #41 Skrevet 12. november 2011 En gutt som bæsjer på seg hele tiden, lar bæsjetrusene ligge overalt samt lar det ligge bæsjerester i dusjen, ser på barnetv og barnekanalene konstant OG røyker? Dette er det verste jeg har hørt på lenge. Veldig lenge. Jeg hadde sagt klart fra til barnefar at om ikke noe blir gjort så blir barnevernet kontaktet. Han skal til spesialist for avføringsproblemet og han skal defintivit til utredning for hans mentale tilstand. Asperger? Lettere psykisk utviklingshemmet? Dette henger ikke på greit, og evner ikke hans bioforeldre å se dette så MÅ du ta tak i dette. Det er rett og slett din plikt som medmenneske for gutten. Du skal selvsagt ikke ordne alt, men du må få ballen til å rulle, enten ved å få faren til å begynne å jobbe med saken, eller kontakte barnevern. Jeg må si at jeg er overrasket at såpass mange voksne rundt han har latt det gå så langt (bioforeldrene virker nå bare helt blåst). Og har du aldri hørt om autisme? Hvordan går det an i 2011? Og hva skjer når han bæsjer på seg på skolen? Nå er det sånn at han har vært hos en spesialist når man kommer til det fysiske, det psykiske har vi nettopp kjørt i gang med samarbeid med skolen også. Vi fikk brevet i dag, så nå håper jeg for all del det skal skje noe, og noen kan finne ut hva som feiler gutten slik at han for hjelp! Faren er nå helt på glid etter jeg lot han lese denne tråden, tror det fikk opp øynene hans, men så er det moren.. Hun sitter og forteller fastlegen at gutten er helt frisk og fin, og vi har en anelse av at moren kan ha noe med alt dette å gjøre til syvende og sist, hun har helt siden han ble født ikke brydd seg om han, kjeftet og smelt. Ja du kan tro jeg irriterer meg over pappaen mange ganger, som i dag.. Melding fra skolen, han hadde skulket en time, ungen forteller far at det ikke er sant, da sier far ok... Foreldrene setter ikke grenser for gutten, det er det bare jeg som gjør, for vi begynte ilag klarte gutten og spille så mye på telefonen til moren at de fikk en telefonregning på nærmere 6000, og det ble ingen konsekvenser! Når han driter seg ut på skolen blir han vell bare plaget, han driter seg ut ansett hvor det er..
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #42 Skrevet 12. november 2011 Dette blir helt feil, du og pappaen til gutten løser ingenting ved å prøve og diagnosere han på egen hånd. Det er tydelig at gutten har problemer og trenger hjelp, men det må han få av noen som har kunnskaper om dette, ikke teorier funnet på internett. Oppsøk profesjonell hjelp, og kontakt barnevernet, og forøvrig: en pappa skal ikke la sin 13 år gamle sønn røyke, og det bør du som stemor innse selv og ikke bare se på at han får lov. Hvis du ikke klarer å overkjøre far når det gjelder slike ting er det tydelig at far også trenger hjelp. Dette kan dere ikke klare på egenhånd, be om hjelp slik at gutten kan få det bedre. Det gjør vi ikke, men om vi har noen " symptomer" å gå etter blir det kanskje lettere å få gjort noe, også i og med at moren til gutten sitter på møter med legen og forteller at alt er OK. Jeg har kommer med forslag om at kanskje han trenger å gå til en psykolog.. Så vi får se hva som skjer...
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #43 Skrevet 12. november 2011 du må nok be foreldrene søke profesjonell hjelp til han. men det første dere bør gjøre er å vise han og lære han hvordan han vasker trusene sine og nedentil og bytter til ny når uhellet er ute. jeg har en jente på 6 år som har uhell til tider og hun må vaske trusen før den går i kurven og spyle seg bak.diskresjon er viktig for barn også.barn kan ikke gå rundt å lukte det er skammelig og nedverdigene. Vi har prøvd, men det ender som oftest opp med at far fikser det selv. Nei det er helt sant.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #44 Skrevet 12. november 2011 Jeg ser ikke på dette som omsorgssvikt, men som et utrolig stort problem. Som jeg har fortalt tidligere i et innlegg har foreldrene vært hos PPT men de fikk ingen diagnose, og dette er noe som kom frem for bare noen uker siden. PPT setter ikke diagnoser på slike problemer, men de kan og bør henvise videre til habiliteringstjenesten i deres tilfelle. Dette barnet har helt klart utviklingsvansker og/eller store følelsesmessige vansker, kanskje også problemer med tvang. Om han har ADHD eller ikke er umulig for oss her på forumet å vite, men ADHD er i såfall bare en komorbidet til øvrige vansker og ingen hovedvanske, slik du legger fram problemet. Jeg er i tillegg enig med de som mener at dette er omsorgssvikt. Det er ulovlig å gi en 13 åring røyk! Hvis far nekter å gjøre noe, MÅ du melde til barnevern. Du kan også kontakte PPT, men de har ikke lov til å diskutere saken med deg, da du ikke er part i saken. Men du kan formidle din bekymring og fortelle hvordan ting er hjemme, og si at du regner med at de tar initiativ til å viderehenvise til habiliteringstjenesten for videre utredning. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #45 Skrevet 12. november 2011 Det gjør vi ikke, men om vi har noen " symptomer" å gå etter blir det kanskje lettere å få gjort noe, også i og med at moren til gutten sitter på møter med legen og forteller at alt er OK. Jeg har kommer med forslag om at kanskje han trenger å gå til en psykolog.. Så vi får se hva som skjer... Han trenger ikke å gå til psykolog, han trenger en grundig tverrfaglig utredning ved habiliteringstjensten!!
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #46 Skrevet 12. november 2011 Han trenger ikke å gå til psykolog, han trenger en grundig tverrfaglig utredning ved habiliteringstjensten!! Nå mente jeg pappen. Det med sønnen er i gang og ting har nå begynt å skjedd, så nå er det bare og vente å se hva som skjer videre.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #47 Skrevet 12. november 2011 Blir du ikke litt engstelig for ditt eget barn? Jeg ville ikke at en 3 åring skulle vært sammen med en så umoden 13 åring.. helt sykt at far synes barnet er liten nok til å bæsje på seg, men stort nok til å røyke... forøvrig må man være 18 år for å kjøpe tobakk, så faren kan ikke si "han tobakk" 1
Gjest lærer Skrevet 12. november 2011 #48 Skrevet 12. november 2011 Tror at ikke dere skal spekulere i diagnoser. Det er noen andre fagpersoner som ev. må sette det. Ikke gå i den fella at dere "selvdiagnositiserer" han. Men det viktige er at barnet får hjelp uavhengig av diagnose. Stå på til barnet får hjelp og er ikke hjemmet villige til å søke hjelp så send en melding til barneverntjenesten for det er omsorgsvikt. Om far er villig til å diskutere det med deg eller ikke er en annen ting... men jeg synes at han lar barnet røyke er alarmerende i seg selv når han kun er 13 år. Uavhengig av de andre tingne, men med det andre blir det så klart enda værre. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #49 Skrevet 13. november 2011 Tror at ikke dere skal spekulere i diagnoser. Det er noen andre fagpersoner som ev. må sette det. Ikke gå i den fella at dere "selvdiagnositiserer" han. Men det viktige er at barnet får hjelp uavhengig av diagnose. Stå på til barnet får hjelp og er ikke hjemmet villige til å søke hjelp så send en melding til barneverntjenesten for det er omsorgsvikt. Om far er villig til å diskutere det med deg eller ikke er en annen ting... men jeg synes at han lar barnet røyke er alarmerende i seg selv når han kun er 13 år. Uavhengig av de andre tingne, men med det andre blir det så klart enda værre. Vi prøver vell ikke egentlig å sette diagnose på han selv. Nå omsider er alt dette under behandling, endelig. Både på skolen og hjemme samt legen har sparket i gang forskjellige tiltak, så forhåpentlig snart får han en psykisk undersøkelse osv.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #50 Skrevet 14. november 2011 Hvordan kan du være sammen med en slik mann? Har han mange penger?
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #51 Skrevet 23. november 2011 Hvordan kan du være sammen med en slik mann? Har han mange penger? Jeg er sammen med han fordi jeg er glad i han!
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #52 Skrevet 23. november 2011 Jeg håper dere har gjort noe nå som det har gått ti dagers tid.
xinnia Skrevet 24. november 2011 #53 Skrevet 24. november 2011 Synes det er horribelt at hverken skole eller foreldre har gjort noen tiltak dersom en gutt i alderen 13 år, fortsatt bærsjer på seg!! Dette er jo omsorgssvikt fra begge hold om det er tilfelle. Selvfølgelig blir denne gutten mobbet på skolen, er det noe alle vet så er det at barn er utrolig stygge mot hverandre. Håper inderlig at denne gutten får hjelp, dersom skolen hadde gjort sin plikt, når foreldrene tydelig svikter, og sendt bekymringsmelding til barnevernet, så hjelper det ikke for hverken mor eller far å nekte. Dette ødelegger jo hele skolegangen og utviklingen til gutten.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2011 #54 Skrevet 30. november 2011 endelig skjer et noe. Men må si jeg fortsatt er frustrert over oppførselen til pappaen, gutten sa til meg han skulle slutte å røye, jeg syntes jo det var kjempebra! Men nå, når vi var ute sporte gutten pappen om han fikk rulle en røyk... Jada, sa pappaen! Kjenner det tålmodigheten min begynner å ta slutt!
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #55 Skrevet 30. november 2011 endelig skjer et noe. Men må si jeg fortsatt er frustrert over oppførselen til pappaen, gutten sa til meg han skulle slutte å røye, jeg syntes jo det var kjempebra! Men nå, når vi var ute sporte gutten pappen om han fikk rulle en røyk... Jada, sa pappaen! Kjenner det tålmodigheten min begynner å ta slutt! Hvordan kan du være sammen med en slik mann.. Jeg hadde kasta han og gutten på hodet ut og ringt barnevernet. Dette er ikke normal oppførsel fra verken mor eller far til gutten. Og selvsagt ikke gutten selv.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #56 Skrevet 30. november 2011 endelig skjer et noe. Men må si jeg fortsatt er frustrert over oppførselen til pappaen, gutten sa til meg han skulle slutte å røye, jeg syntes jo det var kjempebra! Men nå, når vi var ute sporte gutten pappen om han fikk rulle en røyk... Jada, sa pappaen! Kjenner det tålmodigheten min begynner å ta slutt! Hva er det som skjer da? Har dere fått noe hint om diagnose?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #57 Skrevet 30. november 2011 Er du sammen med denne mannen for å prøve å "redde" sønnen hans?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå