Gjest Anonym Skrevet 10. november 2011 #21 Skrevet 10. november 2011 Blir han ikke mobbet på skolen om han går rundt og lukter bæsj da? Eller andre steder. Foreldrene må jo gjøre noe når det kan gå utover han sosialt. Han blir mye mobbet på skolen, de dreger av han duksen, de fyller en flaske med sølevann og later som det er vann så gir de han det. Ja han blir veldig plaget på skolen. Jeg fant en artikkel på google, så jeg lurer bare på om han har gjennomgripende utviklingsforstyrrelser
Gjest Anonym Skrevet 10. november 2011 #22 Skrevet 10. november 2011 Dette er jo veldig alvorlig. Rent praktisk, denne gutten må faktisk bruke bleier til dere finner en løsning på dette problemet. Men her må det omfattende hjelp til, også for far og mor til barnet, de skjønner tydeligvis ikke at barnet lider, og de bidrar til det. Vi har en pakke med store bleier stående her, og det vil jeg at han skal bruke, for herregud vi må rense møbler hele tiden, kaste truser og bruke maskin-rens hver gang trusene hans vaskes. Jeg har fått mange tips og forslag til hva det kan være da, jeg har allerede ringt pappen, og vi skal snakke sammen når han kommer hjem fra jobb
Gjest Anonym Skrevet 10. november 2011 #23 Skrevet 10. november 2011 Jeg kan ikke uttale meg så mye om dette. Men jeg har ei lillesøster som er litt psykisk tilbakestående. Hun er 8 og hun oppfører seg som at hun er 4-5. Hun kan også finne på å bæsje i hagen. Kanskje han sliter med det samme? Skolen og min mor kontaktet PPT tjenesten og fikk henne utredet. Såpass ja. Ja det kan godt være, det er ihvertfall noe psykisk, det må det jo være.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2011 #24 Skrevet 10. november 2011 Denne gutten høres ut som han er lettere psykisk utviklingshemmet. Det er veldig mange foreldre til barn med psykisk utviklingshemming som slett ikke vil innrømme eller ta tak i dette. Det som er meget underlig, er at det har blitt gjort så lite fra skole og PPT sin side. Jeg får inntrykk av at heller ikke foreldrene er spesielt oppvakte ut i fra det du sier og da er det vanskelig for dem å forholde seg til det, eller til og med se alvoret i det. Jeg ville ikke gitt meg i forhold til å presse far for å få hjelp til denne gutten. Det er jo helt tydelig at han trenger det. Skolen bør kontaktes, PPT bør kontaktes for å se om det finnes noe de kan gjøre. Barnevernet behøver ikke kobles inn hvis det kan løsespå andre måter. Barnevernet er ikke til for å ordne opp i forhold til denne typen problematikk hvis det ikke dreier seg om ren vanskjøtsel eller at foreldrene ikke på noen som helst måte kan nyttiggjøre seg annen hjelp. Hvis foreldrene selv ikke har e vner til å ta tak i slike problemer eller ikke med hjelp av skole PPT innser at gutten deres faktisk trenger hjelp, blir det en annen sak. Det er ikke sikkert at de pr i dag har forstått å nyttiggjøre seg tiltak som har blitt foreslått gjennomført for sønnen. 1
Gjest Madelene1 Skrevet 10. november 2011 #25 Skrevet 10. november 2011 Han blir mye mobbet på skolen, de dreger av han duksen, de fyller en flaske med sølevann og later som det er vann så gir de han det. Ja han blir veldig plaget på skolen. Jeg fant en artikkel på google, så jeg lurer bare på om han har gjennomgripende utviklingsforstyrrelser Uff. Barn kan være så stygge noen ganger.. Det er litt trist. :/
Gjest imli Skrevet 10. november 2011 #26 Skrevet 10. november 2011 Viss dette er reelt ville eg, viss eg var TS, gått frå mannen og meldt han til barnevernet for omsorgssvikt. 7
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2011 #27 Skrevet 10. november 2011 Viss dette er reelt ville eg, viss eg var TS, gått frå mannen og meldt han til barnevernet for omsorgssvikt. Jeg ser ikke på dette som omsorgssvikt, men som et utrolig stort problem. Som jeg har fortalt tidligere i et innlegg har foreldrene vært hos PPT men de fikk ingen diagnose, og dette er noe som kom frem for bare noen uker siden.
^me^ Skrevet 10. november 2011 #28 Skrevet 10. november 2011 (endret) Om dette er et seriøst innlegg, forstår jeg godt din frustrasjon! Høres ut som sønnen til samboeren din kanskje har en ganske sterk grad av autisme? har du noengang sett et barn med en moderat grad av autisme?? slik jeg forstår det er dette barnet fungerende i hverdagen og kan snakke for seg, går på skole og har egne meninger. et barn med moderat grad autisme kan som oftest ikke snakke skikkelig, lever helt i sin egen verden, skriker og hyler istedetfor og si hva de vil eller ikke vil, gjør ting gjentatte ganger som feks ta opp en lekebil og åpne/lukke døren på den i timer i strekk uten og bli lei. så og si at dette barnet kan ha en sterk form av autisme tyder på lite kunnskap om denne sykdommen fra din side. om han kanskje kan ha en mild form for autisme kan godt være, men jeg tror det er andre diagnoser der ute som passer bedre for han. men ta på nytt kontakt med lege og PPT da han tydligvis trenger hjelp. dessverre er det slik at du må purre en del på helsevesenet for og få noe ut av dem. få saken oppe og gå igjen slik at han får den hjelpen han trenger. her er en video av barn med autisme: http://www.youtube.com/watch?v=FDMMwG7RrFQ Endret 10. november 2011 av ^me^ 3
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 10. november 2011 #29 Skrevet 10. november 2011 Om dette er et seriøst innlegg, så hadde jeg gjort to ting - flyttet fra mannen og ringt barnevernet tvert. 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #30 Skrevet 10. november 2011 En gutt som bæsjer på seg hele tiden, lar bæsjetrusene ligge overalt samt lar det ligge bæsjerester i dusjen, ser på barnetv og barnekanalene konstant OG røyker? Dette er det verste jeg har hørt på lenge. Veldig lenge. Jeg hadde sagt klart fra til barnefar at om ikke noe blir gjort så blir barnevernet kontaktet. Han skal til spesialist for avføringsproblemet og han skal defintivit til utredning for hans mentale tilstand. Asperger? Lettere psykisk utviklingshemmet? Dette henger ikke på greit, og evner ikke hans bioforeldre å se dette så MÅ du ta tak i dette. Det er rett og slett din plikt som medmenneske for gutten. Du skal selvsagt ikke ordne alt, men du må få ballen til å rulle, enten ved å få faren til å begynne å jobbe med saken, eller kontakte barnevern. Jeg må si at jeg er overrasket at såpass mange voksne rundt han har latt det gå så langt (bioforeldrene virker nå bare helt blåst). Og har du aldri hørt om autisme? Hvordan går det an i 2011? Og hva skjer når han bæsjer på seg på skolen? 8
riotgrrrl Skrevet 10. november 2011 #31 Skrevet 10. november 2011 Dette er en relativt kjent trollehistorie jeg til og med har sett en variant av i spalten til Jesper Juul. 2
Gjest imli Skrevet 10. november 2011 #32 Skrevet 10. november 2011 Dette er en relativt kjent trollehistorie jeg til og med har sett en variant av i spalten til Jesper Juul. Meiner eg har lest noko lignande i forumet her før og.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2011 #33 Skrevet 10. november 2011 Dette er en relativt kjent trollehistorie jeg til og med har sett en variant av i spalten til Jesper Juul. Hva så om det er trolling? Kan vel diskuteres for det om. Kanskje andre uansett kan få tips om de er i en eller annen situasjon? 1
hittah Skrevet 10. november 2011 #34 Skrevet 10. november 2011 Herregud. Hver gang en "historie" høres merkelig ut så tror folk at det er trolling. La være å svar da!?!
Gjest grapefrukt Skrevet 10. november 2011 #35 Skrevet 10. november 2011 ... Jeg har fått mange tips og forslag til hva det kan være da, jeg har allerede ringt pappen, og vi skal snakke sammen når han kommer hjem fra jobb Dette blir helt feil, du og pappaen til gutten løser ingenting ved å prøve og diagnosere han på egen hånd. Det er tydelig at gutten har problemer og trenger hjelp, men det må han få av noen som har kunnskaper om dette, ikke teorier funnet på internett. Oppsøk profesjonell hjelp, og kontakt barnevernet, og forøvrig: en pappa skal ikke la sin 13 år gamle sønn røyke, og det bør du som stemor innse selv og ikke bare se på at han får lov. Hvis du ikke klarer å overkjøre far når det gjelder slike ting er det tydelig at far også trenger hjelp. Dette kan dere ikke klare på egenhånd, be om hjelp slik at gutten kan få det bedre. 1
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2011 #36 Skrevet 11. november 2011 du må nok be foreldrene søke profesjonell hjelp til han. men det første dere bør gjøre er å vise han og lære han hvordan han vasker trusene sine og nedentil og bytter til ny når uhellet er ute. jeg har en jente på 6 år som har uhell til tider og hun må vaske trusen før den går i kurven og spyle seg bak.diskresjon er viktig for barn også.barn kan ikke gå rundt å lukte det er skammelig og nedverdigene.
liv Skrevet 11. november 2011 #37 Skrevet 11. november 2011 PPt gir ikke diagnoser (annet enn lese og skrivevansker). Denne gutten trenger BUP eller habiliteringstjenesten. Det er foreldrene som må ta kontakt med fastlege for å få henvisning dit. 2
Gjest lærer Skrevet 11. november 2011 #38 Skrevet 11. november 2011 Synes du skal ringe barnevernet jeg og drøfte det anonymt med dem i første omgang. Så kan du jo senere melde/henvise det. Det kan jo være at du ikke vet alt ift. skolen. Streng taushetsplikt her. Det er sjelden barn som ikke har så store vanker ikke blir henvist til PPT eller BUP fra skolen. Og det er sjelden de får en egen "sekretær" e.l. dersom ikke det er en eller annen form for diagnose el. bak det. Det kan være en veldig god grunn til at skolen gjør alle de tilpassningene som du nevner. Det kan faktisk være at barnet ikke har forutsetninger for å gjære alt det barn i normal alder klarer. Synes du skal snakke om dette m. din kjæreste. Si at du er bekymret for atferden til din sønn og spørre om hva som egentlig er i veien? Om han noen gang er blitt utredet og om ev. dere kan gjøre noe sammen for å få utredet han? Ev. se hva dere kan få av hjelp. Det er ikke sikkert at en utredning vil hjelpe dere. Det kan hende at han vil streve med de samme tingene, og at det faktisk er noe du må lære det å leve med dersom du skal være sammen m. barnefar. Han har kanskje ikke de samme forutseningene som andre barn. Så må du bestemme om det er noe du kan leve med...
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #39 Skrevet 11. november 2011 Jeg ser ikke på dette som omsorgssvikt, men som et utrolig stort problem. Som jeg har fortalt tidligere i et innlegg har foreldrene vært hos PPT men de fikk ingen diagnose, og dette er noe som kom frem for bare noen uker siden. Det ER omsorgssvikt å ikke skaffe et barn den hjelpen det trenger. Disse foreldrene har hatt PLENTY av tid (årevis) til å gjøre det, men de har gitt faen i ungen. De driter i om han blir mobba på skolen, og om han bæsjer på seg, at han ikke kan skrive selv om han går i 7. klasse. Hvis ikke PPT har kunnet gjort noe; hvorfor har ikke gutten blitt sendt til BUP da? PPT stiller ikke slike diagnoser! Hvorfor har de ikke bedt om en ny vurdering ang. det fysiske? Har de bare godtatt at gutten er frisk og bæsjer i buksa og latt det bli med det? Skal han bare bæsje i buksa resten av livet da? Her er det en svikt en eller annen plass! Enten problemet er fysisk eller psykisk så har ikke dette barnet fått den hjelpen det trenger. Hadde jeg jobba på skolen hadde jeg stått på som juling for å få ledelsen på skolen til å sendt en bekymringsmelding til barnevernet! Stakkar, stakkar gutt!! 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #40 Skrevet 12. november 2011 har du noengang sett et barn med en moderat grad av autisme?? slik jeg forstår det er dette barnet fungerende i hverdagen og kan snakke for seg, går på skole og har egne meninger. et barn med moderat grad autisme kan som oftest ikke snakke skikkelig, lever helt i sin egen verden, skriker og hyler istedetfor og si hva de vil eller ikke vil, gjør ting gjentatte ganger som feks ta opp en lekebil og åpne/lukke døren på den i timer i strekk uten og bli lei. så og si at dette barnet kan ha en sterk form av autisme tyder på lite kunnskap om denne sykdommen fra din side. om han kanskje kan ha en mild form for autisme kan godt være, men jeg tror det er andre diagnoser der ute som passer bedre for han. men ta på nytt kontakt med lege og PPT da han tydligvis trenger hjelp. dessverre er det slik at du må purre en del på helsevesenet for og få noe ut av dem. få saken oppe og gå igjen slik at han får den hjelpen han trenger. her er en video av barn med autisme: http://www.youtube.com/watch?v=FDMMwG7RrFQ Etter jeg lagde denne tråden og det var blitt snakket litt her tok jeg meg en samtale med pappen, og fortalte han og ba han lese om dette autisme, men han sa bare Nei med det samme, men så er det jo slik at foreldre vil ikke se / innrømme at det er noe galt med barna. Men nå har man ihvertfall vært i samarbeid med skolen og fått til en oversiktlig plan for skolen, så skal han tilbake snart på PPT:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå