Gå til innhold

Herslig problem med gutt 13

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vet ikke jeg om dette er rette plassen og fortelle om dette, men nå er jeg så desperat at jeg bare må gjøre det.Jeg bor sammen med en mann som har en sønn på 13 år, og den sønnen har ett veldig ekkelt og heslig problem.. Han bæsjer på seg. Det er ikke snakk om bremsespor, det kan være mye i trusene hans, når han er her i 1 uke finner vi som ofres rundt 4- 12 truser liggende rundt om kring. Dette er noe han har gjort i alle år, han har blitt undersøkt fysisk for det, men ingen feil med gutten. Men så er det ikke bare det at han bæsjer på seg, han går med det, han sover i det, og han bader i det. Han driter seg ut på bussen, i bilen, når vi spiser middag, på flyet ja uansett.. Når han skal gå å gjør seg rein etter dette " Uhellet " som barnefaren kaller det så fint ligger trusene bare rundt omkring på bad golvet, og det er gjerne bæsj i dusjen. Han ser fortsatt på barnetv, der ser han på alt. barne-tv kanalen står på hele tiden. Pappen har få fikset barne pakken-kanalene til han også. Jeg selv har en sønn på 3 år, pappaen til han på 13 nektet min sønn til å se på barne-tv i stuen siden det er barne kanaler på loftet, men han på 13, altså han sønn kan se på barne tv nede.Han har også begynt å røyk, og pappen lar han røyke, pappa gir han røyk noe jeg synes er helt feil. Han begynner å gråte om han taper i Monopol og andre generelle pengespill. Når han dusjer sitter han lenge og bare leker i dusjen, han har gjerne en tom sprayflaske som han leker med i dusjen. Han har egen sekretær på skolen som skriver for han, prøver, innleveringer alt.. Jeg tenker mye på foreldrene, om det kanskje er litt deres feil? Gutten har nettopp lært seg og bytte på sengen fordi foreldrene alltid har gjort det, han kan ikke vaske kopper, han legger ikke skittenklærne sine hvor de skal være, han lager ikke matpakke, han pakker ikke sekken sin, han blir kjørt til skolen, han får røyk, han får alt han vil ha av div ting, han stjal 100kr hos meg for en stund siden, samme dag tok pappa han med på Kino. Hva tror dere ? Har du/dere samme problemet med ditt/deres barn?

Jeg er virkelig desperat, foreldrene gjør ikke noe som helt og det irriterer og plager meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg er noen proff på barnepsykologi - vil jeg tørre å påstå at denne stakkars gutten trenger hjelp.Mye. Det gjør også foreldrene - og om de ikke er villige til å innse dette og veldig raskt gjøre noe med det, ville jeg ha ringt til barnevernet med en alvorlig bekymringsmelding. Det er tydelig at gutten sliter med noe og hadde det vært meg hadde jeg IKKE slått meg til ro med situasjonen slik den er nå.Og dessuten ville jeg vel også stilt spørsmål til meg selv om jeg ønsket å fortsette samboerskapet - med en mann som gir barnet sitt røyk.

• Liker 24
Skrevet

Om dette er et seriøst innlegg, forstår jeg godt din frustrasjon!

Høres ut som sønnen til samboeren din kanskje har en ganske sterk grad av autisme? Synes du bør ta en skikkelig prat med faren hans og sette noen grenser for hva du kan, og ikke kan, tolerere i ditt hjem. Det at faren gir ham røyk, "belønner" han med å ta han med på kino etter at han har stjålet penger fra deg og forskjellsbehandler sin egen og din sønn er alle ting du absolutt ikke bør godta - og som ikke er god oppdragelse uavhengig av om man har et såkalt normalt barn eller ikke.

Når det gjelder at han ikke har lært seg å gå på do og være renslig, bør jo foreldrene i høyeste grad ta tak i problemet på en mer konkret måte! Ville tatt kontakt med en psykolog for å få veiledning i hvordan dere kan takle dette og hjelpe gutten til å forandre vanene sine. Evnt. sende gutten til psykolog e.l. så han kan få hjelp, siden dette virker ganske alvorlig.

• Liker 3
Skrevet

Har virkelig ikke skolen reagert og tatt kontakt med barnevern eller PPT?

Dette er jo helt vilt, og han trenger hjelp! Hvis ingen andre vil gjøre noe, så må du gjøre det TS. Stakkars gutt, han kan jo ikke ha det bra når det er slik.

• Liker 8
Skrevet

Uten at jeg er noen proff på barnepsykologi - vil jeg tørre å påstå at denne stakkars gutten trenger hjelp.Mye. Det gjør også foreldrene - og om de ikke er villige til å innse dette og veldig raskt gjøre noe med det, ville jeg ha ringt til barnevernet med en alvorlig bekymringsmelding. Det er tydelig at gutten sliter med noe og hadde det vært meg hadde jeg IKKE slått meg til ro med situasjonen slik den er nå.Og dessuten ville jeg vel også stilt spørsmål til meg selv om jeg ønsket å fortsette samboerskapet - med en mann som gir barnet sitt røyk.

Det mener jeg også. Nå er det slik at de har delt omsorg, og moren også nekter å gjøre noe. Jeg har tryglet pappen om å få full omsorg så gutten kommer seg til en skikkelig spesialist og få funnet tak i problemet, jeg har vurdert det samme selv, men så er det slik at det er bare meg som holder alt litt i tøylene, og litt igjen. Jeg tvinger han nesten til å vaske badegolvet når han kaster trusene sine fra seg, men igjen kommer barnefaren og forteller han kan gjøre det. Egentlig vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, har også sagt til pappaen at jeg vil gå til barnevernet med dette om det ikke skjer noe.

• Liker 1
Skrevet

Huff, høres ut som en sterk tilfelle av omsorgsvikt dette. Jeg ville sendt inn en bekymringsmelding til barnevernet og tatt den støyten å sagt ifra til far om hva du syns!

Reagerer ikke skolen?

• Liker 2
Skrevet

Dette ser ganske ille ut, og den gutten har det ikke bra. Han kommer til å få enda større problemer som voksen dersom det ikke blir tatt tak i tidlig nok og på en ordentlig måte.

Siden han får såpass tett oppfølging på skolen, regner jeg med han har en diagnose som går utover vanlig dysleksi? I så fall burde foreldrene ta ordentlig tak i dette, lese masse, og sette i sving konkrete tiltak for å hjelpe gutten sin. Å definere faste rammer og rutiner er en god start.

Foreldre som synes det er greit at ungen røyker er et svært dårlig utgangspunkt..

Skrevet

Uff, så grusomt. Ville snakket med PPT jeg.

Skrevet

Har virkelig ikke skolen reagert og tatt kontakt med barnevern eller PPT?

Dette er jo helt vilt, og han trenger hjelp! Hvis ingen andre vil gjøre noe, så må du gjøre det TS. Stakkars gutt, han kan jo ikke ha det bra når det er slik.

De har ikke vært i kontakt med barnevernet, men med PPT ja. De har helt til nå trodd han hadde fått diagnosen ADHD; men så viser det seg at det ikke er blitt stilt noen diagnose enda.

Skolen reagerer på det med å gjøre alt for han på skolen! Skolen gjør det generelt ikke så mye lettere, han slipper unna med alt, om han ikke gidder lese til prøver så får han lengre tid på å øve seg osv.

Skrevet

Om dette er et seriøst innlegg, forstår jeg godt din frustrasjon!

Høres ut som sønnen til samboeren din kanskje har en ganske sterk grad av autisme? Synes du bør ta en skikkelig prat med faren hans og sette noen grenser for hva du kan, og ikke kan, tolerere i ditt hjem. Det at faren gir ham røyk, "belønner" han med å ta han med på kino etter at han har stjålet penger fra deg og forskjellsbehandler sin egen og din sønn er alle ting du absolutt ikke bør godta - og som ikke er god oppdragelse uavhengig av om man har et såkalt normalt barn eller ikke.

Når det gjelder at han ikke har lært seg å gå på do og være renslig, bør jo foreldrene i høyeste grad ta tak i problemet på en mer konkret måte! Ville tatt kontakt med en psykolog for å få veiledning i hvordan dere kan takle dette og hjelpe gutten til å forandre vanene sine. Evnt. sende gutten til psykolog e.l. så han kan få hjelp, siden dette virker ganske alvorlig.

Autisme har jeg faktisk ikke hørt om, jeg måtte søke det opp på nettet og det er godt mulig det er det som er greia. Jeg har virkelig prøvd å snakke med han, snakket med han om den røykinga senest i går, og han sa det er hans sønn, hans tobakk, han bestemmer liskom. Jeg personlig tror det er at for sent med pottetrening og renslighet for han nå, dette er virkelig noe begge foreldrene skulle gjort for lenge siden!

Det er alvorlig, og det er jo så mye verre i virkeligheten.

Skrevet

De har helt til nå trodd han hadde fått diagnosen ADHD; men så viser det seg at det ikke er blitt stilt noen diagnose enda.

For det første arter ikke ADHD seg slik, og for det andre ville det vært veldig grundige utredninger, og mest sannsynlig medisinering om konklusjonen var ADHD....

Nå synes jeg historien din ble litt tynn, TS.

Skrevet

Det høres jo helt fjernt ut at voksne mennesker (foreldrene) oppfører seg sånn? Og at skolen ikke har laget et skikkelig opplegg i samarbeid med foreldrene? Og du burde jo også vite om dette tenker jeg? Han mannen din høres ut som en tulling. Stakkars gutt. Hvis dette ikke stopper kommer han til å bli et utskudd uten utdannelse, jobb eller venner.

Skrevet

Jeg lurer på hvordan du kan være sammen med en mann som behandler sønnen sin så dårlig. Hvordan orker du? Har du selv tenkt til å få barn med denne mannen?

• Liker 9
Skrevet

Det høres jo helt fjernt ut at voksne mennesker (foreldrene) oppfører seg sånn? Og at skolen ikke har laget et skikkelig opplegg i samarbeid med foreldrene? Og du burde jo også vite om dette tenker jeg? Han mannen din høres ut som en tulling. Stakkars gutt. Hvis dette ikke stopper kommer han til å bli et utskudd uten utdannelse, jobb eller venner.

Ja det synes jeg også. Ja jeg vet om det meste, men det som er problemet her at vi IKKE er gift, så da er det så utrolig lite jeg kan gjøre, bortsett fra å presse å presse på så det skal skje noe. Ja det vet jeg også, det kommer ikke til å gå bra med gutten i fremtiden innen de områdene.

Skrevet

For det første arter ikke ADHD seg slik, og for det andre ville det vært veldig grundige utredninger, og mest sannsynlig medisinering om konklusjonen var ADHD....

Nå synes jeg historien din ble litt tynn, TS.

Dette er noe foreldrene har trodd, og de har til og med vært på kurs for barn med ADHD, ja du kan godt tenke deg det, og jeg skjønner om mange ikke tror meg, for mange av mine venner og familie trodde meg ikke før de faktisk fikk se det selv.

Skrevet

Jeg lurer på hvordan du kan være sammen med en mann som behandler sønnen sin så dårlig. Hvordan orker du? Har du selv tenkt til å få barn med denne mannen?

Det jeg vet er at det er blitt bedre siden jeg flyttet inn sammen med dem, så jeg akter og fortsette som jeg gjør til dette problemet er løst.

Ingen barn mellom oss nei,

Skrevet

Blir han ikke mobbet på skolen om han går rundt og lukter bæsj da? Eller andre steder. Foreldrene må jo gjøre noe når det kan gå utover han sosialt.

Skrevet

Dette er jo veldig alvorlig.

Rent praktisk, denne gutten må faktisk bruke bleier til dere finner en løsning på dette problemet. Men her må det omfattende hjelp til, også for far og mor til barnet, de skjønner tydeligvis ikke at barnet lider, og de bidrar til det.

• Liker 1
Gjest Madelene1
Skrevet

Nå vet ikke jeg om dette er rette plassen og fortelle om dette, men nå er jeg så desperat at jeg bare må gjøre det.Jeg bor sammen med en mann som har en sønn på 13 år, og den sønnen har ett veldig ekkelt og heslig problem.. Han bæsjer på seg. Det er ikke snakk om bremsespor, det kan være mye i trusene hans, når han er her i 1 uke finner vi som ofres rundt 4- 12 truser liggende rundt om kring. Dette er noe han har gjort i alle år, han har blitt undersøkt fysisk for det, men ingen feil med gutten. Men så er det ikke bare det at han bæsjer på seg, han går med det, han sover i det, og han bader i det. Han driter seg ut på bussen, i bilen, når vi spiser middag, på flyet ja uansett.. Når han skal gå å gjør seg rein etter dette " Uhellet " som barnefaren kaller det så fint ligger trusene bare rundt omkring på bad golvet, og det er gjerne bæsj i dusjen. Han ser fortsatt på barnetv, der ser han på alt. barne-tv kanalen står på hele tiden. Pappen har få fikset barne pakken-kanalene til han også. Jeg selv har en sønn på 3 år, pappaen til han på 13 nektet min sønn til å se på barne-tv i stuen siden det er barne kanaler på loftet, men han på 13, altså han sønn kan se på barne tv nede.Han har også begynt å røyk, og pappen lar han røyke, pappa gir han røyk noe jeg synes er helt feil. Han begynner å gråte om han taper i Monopol og andre generelle pengespill. Når han dusjer sitter han lenge og bare leker i dusjen, han har gjerne en tom sprayflaske som han leker med i dusjen. Han har egen sekretær på skolen som skriver for han, prøver, innleveringer alt.. Jeg tenker mye på foreldrene, om det kanskje er litt deres feil? Gutten har nettopp lært seg og bytte på sengen fordi foreldrene alltid har gjort det, han kan ikke vaske kopper, han legger ikke skittenklærne sine hvor de skal være, han lager ikke matpakke, han pakker ikke sekken sin, han blir kjørt til skolen, han får røyk, han får alt han vil ha av div ting, han stjal 100kr hos meg for en stund siden, samme dag tok pappa han med på Kino. Hva tror dere ? Har du/dere samme problemet med ditt/deres barn?

Jeg er virkelig desperat, foreldrene gjør ikke noe som helt og det irriterer og plager meg.

Jeg kan ikke uttale meg så mye om dette.

Men jeg har ei lillesøster som er litt psykisk tilbakestående.

Hun er 8 og hun oppfører seg som at hun er 4-5.

Hun kan også finne på å bæsje i hagen.

Kanskje han sliter med det samme?

Skolen og min mor kontaktet PPT tjenesten og fikk henne utredet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...