Gå til innhold

Tarmtømming

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal ha en koloskopi på mandag og har fått beskjed om å bruke Picoprep søndagskvelden og mandagsmorgen. Men jeg må reise et stykke for å ta denne undersøkelsen, så jeg lurte igrunnen på om noen som har brukt Picoprep tror det vil gå greit å reise mandags formiddag? Eller er det virkelig "igang" da? Er det mulig å bytte Picoprep ut med en annen tarmskylling som er over på kortere tid?

Vil svært gjerne slippe å dra oppover på søndag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når skal du ta siste dose og når må du reise? Det bør være en god del timer mellom disse iallefall. Jeg tok siste dose 0700 og reiste til sykehus 1630, ble ringt opp og spurt om å komme tidligere 1430, men det kunne jeg ikke da jeg da satt på do! Sluttet 1600 til meg, men dette skyldes nok at første dose ikke hadde noen effekt på meg i det heletatt. Så er nok veldig individuelt. Men skal du reise veldig mange timer før, bør du stå opp tidlig og starte siste dose.

Men igjen, veldig individuelt.

Lykke til.

Skrevet

Skal ta siste dose 07:00 på mandag og skal reise 09:30 - så da blir vel det en umulighet :P Må vel bare bite i det sure eplet og dra søndags formiddag da... :-(

(Er det forresten noen som ikke har holdt på å dø av smerte når de tok en slik undersøkelse?)

Skrevet

Kan du ikke heller starte litt før på søndag da?

Undersøkelsen er ubehagelig, men du kommer ikke til å dø.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg skal ha en koloskopi på mandag og har fått beskjed om å bruke Picoprep søndagskvelden og mandagsmorgen. Men jeg må reise et stykke for å ta denne undersøkelsen, så jeg lurte igrunnen på om noen som har brukt Picoprep tror det vil gå greit å reise mandags formiddag? Eller er det virkelig "igang" da? Er det mulig å bytte Picoprep ut med en annen tarmskylling som er over på kortere tid?

Vil svært gjerne slippe å dra oppover på søndag...

Det er ikke å anbefale å reise samme dag som du skal foreta undersøkelsen. Hvordan folk responderer er individuelt, noen må på do i ett sett, andre blir ferdig fort.

Hvorfor er det så ille å måtte reise på søndag? Det er snakk om en halv dag av ditt liv for å foreta en viktig undersøkelse.

Skrevet

Det er ikke en halv dag, det er en hel dag og problemet er at jeg må reise på bursdagen til ene ungen min - itillegg til at det er dyrere billetter på søndag (må ta fly).

Men må man så må man :-) Gjorde jo selvfølgelig feilen med å google undersøkelsen og kan ikke si at jeg ble beroliget med resultatet av det - omtrent samtlige sier jo det var så vondt at de måtte avbryte eller hylte av smerte :S

Skrevet

Jeg har sett på og assistert under koloskopi mange ganger og de aller fleste klarer det kjempebra! Det som kan være vondt er når skopet går i de to svingene på tykktarmen, men da stopper legen opp. Det er bare inn som kan være vondt, ut går kjempefint og det er da de begynner å se ordentlig og ta prøvene (som du ikke kjenner).

Luften som blåses inn kan sprenge litt. Men det er veldig individuelt og du kan få smertestillende og beroligende i venflon.

Nesten alle sier at det gikk så mye bedre enn de forventet.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har tatt koloskopi både med og uten beroligende. Du vil alltid kjenne noe, men det er heldigvis ofte forbipasserende. Personlig synes jeg gastroskopi er mer fyktinngytende.

Du kan også fise under undersøkelsen hvis du kjenner mageknip, for da slipper du ut luften som de blåser inn via slangen. Du trenger ikke å være flau over det, det er helt normalt. Min lege sa direkte til meg at jeg kunne slippe ut luft (fise) hvis jeg følte for det.

Forøvrig er det et middel som heter Phosforol (usikker på stavelsen) som man kan kjøpe på apoteket. Det er et tømningsmiddel som ikke skal være så ubehagelig å bruke, har jeg hørt. Men jeg synes du skal ringe gastrolab og be om å få snakke med undersøkende lege eller en indremedisiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...