AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #1 Skrevet 9. november 2011 Jeg som opprettet tråden hvor jeg ber om tips ang valg av kattesand, men oppretter ny tråd for å øke sjansen for svar. Jeg kjøpte EverClean, og den klumper som bare det. Problemet er bare at den klumper seg fast til kassa. Derfor har jeg lagt et A4-ark i bunnen, som jeg teiper fast i et forsøk på å få det til å sitte på plass. Men allerede ved første dobesøket begynner han å grave opp papiret. Enten for gøy, eller fordi han vil bli kvitt det Arket hjelper noe, siden renhold av kassen ikke blir like omfattende, men jeg "må" fortsatt vaske kassa hver dag eller annenhver dag. Det er ikke så enkelt som å bare spa opp kladdene og fylle på ved behov, som jeg trodde. Hvordan gjør dere andre det her, dere som har kasse inne? En annen ting jeg lurer på er hvor dumt det er å få sand i mennesketoalettet (). Jeg prøver å få mest mulig av sandkladdene i en egen søppelbøtte, men det er ikke alt jeg får spadd opp fra kassa og da fyller jeg den med vann og heller det i toalettet. Det vil ikke tette seg igjen da? Er ikke så mye av gangen, men noe.
HopelessFear Skrevet 9. november 2011 #2 Skrevet 9. november 2011 Du burde ikke ta det i toalettet. Det tetner til med små mengder med kattesand. 1
mia83 Skrevet 9. november 2011 #3 Skrevet 9. november 2011 Vi har avis i bunnen. Så bruker vi sånne poser som man får kjøpt blant annet på felleskjøpet. Husker ikke helt hva de heter, men de er beregnet til formålet. Så setter vi på kanten rundt før vi heller nedi sanda. Det blir jo selvfølgelig noen hull i posen, men når kassa skal rengjøres helt, så tar vi ut hele posen og kaster den i restavfallet. Det samme gjør vi med avisa og resten av evt sand som ligger igjen i bunnen. Det er nok IKKE bra å tømme det i toalettet nei...
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #5 Skrevet 9. november 2011 Vi har avis i bunnen. Så bruker vi sånne poser som man får kjøpt blant annet på felleskjøpet. Husker ikke helt hva de heter, men de er beregnet til formålet. Så setter vi på kanten rundt før vi heller nedi sanda. Det blir jo selvfølgelig noen hull i posen, men når kassa skal rengjøres helt, så tar vi ut hele posen og kaster den i restavfallet. Det samme gjør vi med avisa og resten av evt sand som ligger igjen i bunnen. Det er nok IKKE bra å tømme det i toalettet nei... Blir ikke avisa gravd opp? Hva slags poser mener du, og hvordan brukte du de (det skjønte jeg ingenting av ) Setter på kanten? Du må nesten forklare ting i klartekst.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #6 Skrevet 9. november 2011 Edit: den posen virka genial, får stikke bort på felleskjøpet og se hva jeg finner. Takk for tipset.
HopelessFear Skrevet 9. november 2011 #7 Skrevet 9. november 2011 Hun mener noe slik http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123457051&prodid=6593 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #8 Skrevet 9. november 2011 Høres ut som du har for lite sand i kassa. Vanligvis må man ha 8-10 cm lag med sand for at det skal klumpe skikkelig. 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #9 Skrevet 9. november 2011 Mente du avis i bunnen, og posen oppå der igjen? Hehe.
mia83 Skrevet 9. november 2011 #10 Skrevet 9. november 2011 Kattedo-poser Vi har en sånn kattekasse: Den øverste kanten er avtagbar, så da glir ikke posen nedi kassa når du fyller på sanda. Altså: Legg ei avis i bunnen, ta av den avtagbare kanten, legg posen nedi og brett den rundt kantene på kassa. Sett så den avtagbare kanten på igjen. Hell oppi sanda. Sklønner? Nei avisa blir ikke gravd opp. Putter gjerne ei hel avis nedi, ikke bare ei avisside 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #11 Skrevet 9. november 2011 Høres ut som du har for lite sand i kassa. Vanligvis må man ha 8-10 cm lag med sand for at det skal klumpe skikkelig. Så dypt har jeg det nok ikke. Men sånn som han graver, så ville nok mesteparten ha havnet utenfor til slutt :S TS
HopelessFear Skrevet 9. november 2011 #12 Skrevet 9. november 2011 Vi tar avisen inni posen, så det ikke renner væske ut av posen når hele kassen tømmes.
Gjest badeand1 Skrevet 9. november 2011 #13 Skrevet 9. november 2011 Pleier å ta vekk bæsjekladder og tiss og så strø på mer sand. Bruker den billigste fra meny.
mia83 Skrevet 9. november 2011 #14 Skrevet 9. november 2011 Jeg har aldri opplevd at det renner fra posen. Urinen klumper seg jo som regel. Men det kommer sikkert an på hva slags sand man bruker? Men sikkert like smart å putte avisa inni posen.
HopelessFear Skrevet 9. november 2011 #15 Skrevet 9. november 2011 Eventuelt gå over til bedre sand. Anbefaler Maxcat, 10 white kompact. Veldig drøy i bruk og fester seg ikke like godt i bunna.
HopelessFear Skrevet 9. november 2011 #16 Skrevet 9. november 2011 Jeg har aldri opplevd at det renner fra posen. Urinen klumper seg jo som regel. Men det kommer sikkert an på hva slags sand man bruker? Men sikkert like smart å putte avisa inni posen. Hører til sjeldenhetene. Men har opplevd det om katten har tatt hull i posen og en ikke har nok sand i kassen.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #17 Skrevet 9. november 2011 Så dypt har jeg det nok ikke. Men sånn som han graver, så ville nok mesteparten ha havnet utenfor til slutt :S Du må ha det så dypt for at sanden skal fungere optimalt. Det beste er å skaffe en kasse med lokk, dersom de graver så mye. Ene katten min holder på sånn, men med overbygd kasse og feiebrettet ved siden av går det greit. 1
HopelessFear Skrevet 9. november 2011 #18 Skrevet 9. november 2011 Om en ikke har sånn kant, kan en kjøpe større poser og stappe endene under selve kassen, funker fint. En kan også bruke en vanlig pose som en får på butikk.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #19 Skrevet 9. november 2011 Takk for all hjelp, jeg får begynne med å gå til innkjøp av de posene og ta sjansen på å ha det noe dypere. Mistenker at han kommer til å mishandle posen...
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #20 Skrevet 9. november 2011 Jeg bruker Everclean, og har ikke noe problem med den i det hele tatt. Bruker verken aviser, papir eller poser... ( :klø: ) Har to doer, en med tak og en uten (en av de små bedroller'ene fra Europris faktisk, hvor jeg har tatt av hjulene). Fylte opp GODT med sand første gang, kasnkje halve boksen med sand faktisk (det SKAL være veldig dypt). Fjerner klumper en gang om dagen (når den er i bruk), og etterfyller sand ved behov (ved hver 10. "renskning" kanskje?). Det anbefales vel at man tømmer hele doen og rengjør kassen med såpe og vann en gang eller to i året, jeg ser ikke helt nødvendigheten i det da doene ikke er så mye i bruk og klumpsanden fungerer såpass bra. Jada, det må støvsuges litt ekstra (selv om vi bruker Less Track-sanden fra Everclean) men det kan jeg leve med Hadde jeg vært deg , TS, hadde jeg "startet på nytt". Fjern alt av papir, aviser osv - fyll opp med MASSE sand og se om det hjelper. Lykke til 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå