AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #1 Skrevet 9. november 2011 Hei! Har noen av dere matorakler tips til gode pizzasauser? Er interessert i både kjøpt (på glass eller i pulverform) og lage selv fra bunnen av. Fyr løs!
Trillrund Skrevet 9. november 2011 #2 Skrevet 9. november 2011 Jeg synes Dolmio ekstra krydret er super til pizza. Jeg kjører den med stavmikseren først for å få den glatt og jevn.
Gjest Consensio Skrevet 9. november 2011 #3 Skrevet 9. november 2011 Lager egen med tomater, hvitløk, basilikum, krydder Men som oftest syns jeg det kan bli kvalmende med saus på pizzaen så da bare har jeg litt olje på bunnen før jeg legger på fyllet
Gjest Cecilia L Skrevet 9. november 2011 #4 Skrevet 9. november 2011 Koker gode, hermetiske tomater sammen med hvitløk, hakket chili, bittelitt sukker og sort, kvernet pepper. Når sausen er ferdig og avkjølt etter ca. 25 min, tar jeg i hakket og fersk basilikum. Skal jeg bruke den på pizza lar jeg den få en omgang med stavmikser.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #5 Skrevet 10. november 2011 Jeg laget nettopp en god! 1 boks med hermetiske tomater 1 ss olivenolje 1 fedd hvitløk 1 ss olivenolje Litt frisk basilikun Litt salt Litt sukker Litt kayennepepper Kjør alt med stavmisker slik at det blir en glatt røre. (Skriver litt siden jeg ikke husker hvor mye jeg tok av hver ting, smak deg frem )
Olive Skrevet 10. november 2011 #6 Skrevet 10. november 2011 Jeg lager som regel hvit pizzasaus av creme fraiche med masse hvitløk, chili og forskjellige urter etter smak oppi. Det er veldig godt!
Meridian Skrevet 13. november 2011 #7 Skrevet 13. november 2011 Jeg har lagd en god en som passer både til pepperoni-pizza og kjøttdeigpizza. Til to hjemmelagede pizzaer: 1 boks/glass med tomatpure 1 løk i små biter pizzakrydder/oregano o.l. salt vann (bland i til den er passe tykk og sausete)
Grønt blad Skrevet 13. november 2011 #8 Skrevet 13. november 2011 Noen tomater (grovhakket), litt olivenolje (eller annen olje), basilikum, pepper, annet kryddet. La alt surre i en liten kjele til konsistensen er slik du vil ha den. Ved ekstra fin tomatsaus skålder jeg tomatene før bruk. Skal man koste på seg litt kan man bruke cherrytomater eller andre litt søte tomater
isbiten. Skrevet 13. november 2011 #9 Skrevet 13. november 2011 Jeg pleier å steke kjøttet, og tilsette litt hakket løk og hvitløk + oregano og pepper mot slutten av steketiden. Blander inn ca en halv (litt under) pose pizzafyll-pulver fra toro + litt vann, en boks hakkede tomater og et par ss tomatpure.
Gjest Survival Skrevet 13. november 2011 #10 Skrevet 13. november 2011 Hvis vi lager pizza med kjøttdeig, altså bolognesepizza, lager jeg pizzasausen slik: Kutter opp løk, hvitløk og chili og har det oppi ei stekepanne med olivenolje. Freser det i 1-2 minutter. Tilsetter kjøttdeigen og lager det stekes sammen til kjøttdeigen er godt brunet. Tilsetter to bokser hakket tomater, litt tomatpurè, ei tskje sukker, salt, pepper og urter! Lar det koke en halvtimes tid for å få god smak av alle ingrediensene. Og voilà, kjøttdeigfyll til pizza. Hvis jeg ikke bruker kjøttdeig, men heller kylling, vegetarpizza eller noe annet lager jeg pizzasausen sånn: Har en boks hakket tomat i en bolle. Tilsetter en spiseskje tomatpurè, hvitløk, chili, urter, salt, pepper og litt sukker. Bruker stavmikseren og gjør det til en jevn, fin, tykkere saus som kan smøres rett på pizzaen uten å varmes opp eller kokes først.
matentusiasten Skrevet 16. november 2011 #11 Skrevet 16. november 2011 Jeg synes man bør holde det enklest mulig. Det blir en mer autentisk smak, føler jeg. Hermetiske tomater fra boks, olivenolje, salt - kjøres i stavmikser.
Brunhilde Skrevet 17. november 2011 #12 Skrevet 17. november 2011 Hos oss lager vi pizzasaus av ferske tomater, syns det blir mye bedre enn hermetiske. Er litt mindre "autentisk" enn matentusiasten, jeg bruker gjerne løk, hvitløk, chili, olje, salt, oregano, basilikum og hva som ellers måtte falle oss inn oppi.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #13 Skrevet 17. november 2011 Jeg vet ikke helt om jeg har lov til dette, så jeg holder meg anonym Jobbet tidligere på en restaurant som var kjent for sin fantastiske pizza. Der brukte vi tomatpurre som utgangspunkt. Også krydrer man den etter egen smak med: -oregano -pepper -salt -en dæsj pesto -hvitløk -tabasco -tacokrydder Veldig godt, men også ganske sterk, så egner seg nok best for voksne:) 1
Gjest Herr Drue Skrevet 17. november 2011 #14 Skrevet 17. november 2011 Folk burde generelt fokusere litt mindre på pizzasaus, og istedet bruke tida si på å perfeksjonere bunnen.
Brunhilde Skrevet 17. november 2011 #15 Skrevet 17. november 2011 Folk burde generelt fokusere litt mindre på pizzasaus, og istedet bruke tida si på å perfeksjonere bunnen. Så det ene utelukker det andre, mener du?
Gjest Herr Drue Skrevet 17. november 2011 #16 Skrevet 17. november 2011 Så det ene utelukker det andre, mener du? Det var litt satt på spissen, men generelt savner jeg å se gal-vitenskapsmann-holdningen folk har til saus, til det å lage bunnen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå