Gå til innhold

P-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et spm angående p-piller.

Går det bra for kroppen å bare gå på de i en kort periode?

jeg og min kjæreste vil teste ut hvordan det er uten kondom.

Men jeg vil bare bruke det til brettet er tomt.

Eller er det greiest å bare kjøpe en angrepille?

Videoannonse
Annonse
Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Helt ærlig, så ville jeg bare kjøpt en angrepille. Hvis dere bare skal gjøre det en gang.

Liker dere det uten kondom så er jo p-piller det lureste valget.

Edit. Glem svaret. :P

Endret av mortem
Skrevet

Det går bra for kroppen at man tar p-piller en liten stund og så slutter, men det er ikke så veldig lurt å starte og slutte på p-piller mange ganger. Grunnen er at risikoen for blodpropp er størst når man starter opp med p-piller (selv om risikoen i seg selv er liten).

Hvorfor vil du ikke gå på p-piller fast?

Å ha sex uten beskyttelse og satse på angrepillen, er en lite trygg løsning. Forskning har vist at angrepillen bare har effekt på eggløsning, så hvis du allerede har hatt eggløsning når du har sex, hjelper ikke angrepillen. Og det er vanskelig å vite om man har hatt eggløsning eller ikke.

Gjest badeand1
Skrevet

Det går bra for kroppen at man tar p-piller en liten stund og så slutter, men det er ikke så veldig lurt å starte og slutte på p-piller mange ganger. Grunnen er at risikoen for blodpropp er størst når man starter opp med p-piller (selv om risikoen i seg selv er liten).

Hvorfor vil du ikke gå på p-piller fast?

Å ha sex uten beskyttelse og satse på angrepillen, er en lite trygg løsning. Forskning har vist at angrepillen bare har effekt på eggløsning, så hvis du allerede har hatt eggløsning når du har sex, hjelper ikke angrepillen. Og det er vanskelig å vite om man har hatt eggløsning eller ikke.

Oi, visste jeg ikke. :/

Glem svaret mitt!

Skrevet

Angrepiller er ikke så sikre, mange blir gravide på disse. Jeg har hørt at 60-80% blir gravide likevel. Og det stemmer som brukeren over meg sier - undersøkelser viser at dersom eggløsning allerede har vært hjelper ikke angrepillen i det hele tatt.

P-piller en måned går an, men dere vil da bare være trygge i ca to uker. Du får prøvd ut hvordan det er å ha sex uten kondom, men du får ikke prøvd ut hvordan du reagerer på pillen. Da bør man gå på pillen i minst tre måneder, da kroppen trenger tid til å tilpasse seg.

Hvorfor ikke bare begynne på pillen fast? Det står mye tull om p-piller rundt om kring på nett, de aller fleste merker ingenting til at de går på pillen, men dessverre skriker de som har stygge bivirkninger veldig høyt. Men det er også nevnt at risikoen for blodpropp er størst når man begynner, og når man slutter på pillen. Så man bør ikke gå "av og på".

En annen sak er jo om du finner en lege som vil godkjenne at du gjør dette, men ta en prat med legen du, så får du nok hjelp.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

P-piller en måned går an, men dere vil da bare være trygge i ca to uker.

Hva er det for?

Hvorfor ikke bare begynne på pillen fast?

Er i avstandsforhold, føler ikke at det er noe vits i det da..

En annen sak er jo om du finner en lege som vil godkjenne at du gjør dette, men ta en prat med legen du, så får du nok hjelp.

Men da er det vel bare å ikke si det da?

Skrevet

Jeg var litt kjapp med å skrive to uker, når jeg tenker meg om. Begynner du første dag i første mens er du trygg fra dag en, begynner du på hvilket som helst annet tidspunkt er man først trygg etter syv dager. Deretter begynner man å blø igjen etter tre uker på pillen, da er man også trygg. Man kan altså være trygg i fire uker, men en del av disse vil være dager med blødninger.

Det å gå på pillen er en fordel uansett om man er i avstandsforhold, ikke i forhold osv. For meg var det en lettelse å gå på pillen, mens 3-4 ganger i året som jeg kunne styre akkurat når kom, nesten ingen pms eller smerter og det å alltid være beskyttet.

Synes du virkelig det er en god ide å lure legen din vedrørende hvordan du skal bruke pillen? Dersom legen sier nei til noe er det som regel en veldig god grunn til det, så jeg ville vært åpen med legen om hva du vurderer, da får du best mulig hjelp og risikerer ikke å gjøre noe veldig dumt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å gå på p-pillen en måned! Man risikerer å blø hele første måneden, kviser kan poppe opp, magesmerter etc. Mange har sterkere bivirkninger helt i begynnelsen før kroppen godtar hormonene. I tillegg utsetter man seg selv for økt fare for blodpropp. P-piller er ikke en kortvarig løsning, og er først og fremst egnet for bruk over lengre tid, ikke en måned.

Atheene skryter veldig av p-pillene her, men det er ikke til å komme fra at mange dessverre opplever bivirkninger av pillene. Så hvis man greier seg uten p-piller er det ingenting som er bedre enn det, da slipper du å bekymre deg for eventuell redusert sexlyst, humør på bærtur etc. Dette forusetter jo at man greier å bruke annen prevensjon da. ;)

Men joda, det er mulig å gå på pillen en måned, men det er mye styr for så lite... Hvertfall hvis du uansett ikke har tenkt å bruke piller fast.

Skrevet

Atheene skryter veldig av p-pillene her, men det er ikke til å komme fra at mange dessverre opplever bivirkninger av pillene. Så hvis man greier seg uten p-piller er det ingenting som er bedre enn det, da slipper du å bekymre deg for eventuell redusert sexlyst, humør på bærtur etc. Dette forusetter jo at man greier å bruke annen prevensjon da. ;)

Enig i at jeg var litt ensidig. Jeg har selv gode erfaringer, og da jeg opp gjennom har snakket med venninner om p-pillebruk er de like utelukkende positive. Det er først når jeg leser her inne at jeg hører om de som har hatt store plager og bivirkninger. Min følelse er at de som har opplevd dette roper høyest på nettet, det er jo ikke akkurat vanlig å legge ut et innlegg om hvor fornøyd man er med noe. Man glemmer gjerne p-pillens mange positive egenskaper, og dessverre velger mange unge kvinner bort hormonprevansjon uten å ha prøvd fordi de har lest så mye negativt.

Men jeg er enig i deg med at erfaringene ved å gå på pillen kan være veldig forskjellige. Men man vet ikke før man har forsøkt. Det er heldigvis ingen av bivirkningene som er irreversible i det man slutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...