Mamma1 Skrevet 9. november 2011 #1 Skrevet 9. november 2011 Noen som har det? Hvordan begynte det? Hvordan utarter det seg og finnes det noen medisiner?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #2 Skrevet 9. november 2011 Først av alt så er fibromyalgi en samlebetegnelse på muskel/sen-smerter som legen ikke finner annen diagnose til. Hos meg startet det med senebetennelse, og revmatologen forklarte meg at ofte er det slik det utarter seg, at etter langvarig smerte, måned etter måned, når da årsaken til smerten går bort, fortsetter hjernen å sende smertesignaler til der man opprinnelig hadde smerter. Så det er hjernen som trikser en, og dermed ingen medisin som virker. Det som hjelper meg er moderat trening. IKKE styrketrening, men svømming, gogging, sykling, ting som får pulsen opp / blodomløpet opp. Trener jeg for mye, blir jeg verre, trener jeg for lite blir jeg også verre.
Mamma1 Skrevet 9. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2011 Jeg har i ca 3 år vært stiv i leggene, slik at det er vanskelig å stå, når jeg står opp om morgenen, eller har sittet stille en stund. Hos nevrolog forrige uke sa han at det kunne tyde på leddgikt og spurte om slikt fantes i familien min. Min mor har fibromyalgi og artrose. Jeg har også i fire år hatt senebetennelse i ene skulderen som nå også har blitt forkalket. Er det noe man kan gjøre for å forbygge? Merker at svømming hjelper på meg også, etter regelmessig svømming så blir skulderen bedre. Men jeg er også veldig plaget av eksem pp hendene, noe som blir veldig ille etter opphold i vann..
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #4 Skrevet 9. november 2011 Min revmatolog sa til meg da jeg kom til han etter 1 års tid med senebetennelse, at det umulig kunne være betennelse igjen, den dør ut, man har ikke betennelse i 1 år. Men satte meg for sikkerhetsskyld på en hestekur, Predisolon-kur, (kortison) og da det ikke var noe endring, ble jeg innkalt til klinisk undersøkelse. Forebygging måtte vi vel gjort årevis siden? Jeg tenker om alle gikk i svømmehallen 2 ganger i uka, så hadde vi ikke hatt noe ledd/muskellidelser her i landet :-) Høres ut som du må velge mellom 2 onder, hva er verst, skulderen eller eksemen?! Du må gjøre valg som gjør at hverdagen er greiest mulig. Jeg forstod det slik også på revmatologen at det finnes støttegrupper på de fleste sykehus i landet (ikke hos meg) der man da møter andre med liknende lidelser, som en kan utveksle erfaringer med.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #5 Skrevet 12. november 2011 Jeg er 18 år og har nettopp fått diagnosen.. Jeg har i mange år slitt med smerter i armene og beina, en smerte som minner om voksesmerter, bare mye sterkere. Har etter hvert nå siste halvåret hatt hovne fingre hver eneste morgen og problemer med å bevege på dem. I tillegg har jeg punkt på kroppen som gjør VANVITTIG vond om man kommer borti. Overarmen, lårene og baksiden av lårene, rumpa og korsryggen! Ser svømming er nevnt, og det er i alle fall noe jeg personlig vil anbefale. Fikk det anbefalt av min revmatolog og det fungerer fint for meg
Mamma1 Skrevet 13. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 13. november 2011 Jeg har lest litt og ser at muskelrykninger er et ganske vanlig symptom på dette. Jeg lurer på om det er fibromyalgi jeg har. I tillegg har jeg vond og forkalket skulder og er veldig stiv i bena om morgenen. Et vondt ben, ved siden av kneet og er ofte stiv i nakken, eller mer sliten i nakken kanskje.Eller har jeg ikke andre vondter, så det er vel starten. Skal utredes nå fremover, først med mr av hode og ryggrad. Skal begynne å svømme regelmessig fremover.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #7 Skrevet 13. november 2011 Kjekt å lese. En vikarlege jeg hadde, mente jeg ant hadde fibromyalgi. Men fastlegen nekta å sjekke. Tok til slutt test på gikt, da jeg er unormalt stiv og øm i ledd med mye smerter, samt hoven i ledd uten grunn. Kan ikke bevege meg om morgene før jeg har fått en varm dusj osv. Men ikke noe gikt. Bare samme symptomer. Jeg har bytta fastlege da han var et nek han jeg hadde, men ikke tatt opp med den nye legen ennå. Jeg trener yoga og får mye ut av dette. Strekker godt ut og varmer musklene veldig godt opp.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #8 Skrevet 13. november 2011 På Wikipedia står det at fibromyalgi er en smerteplage.
Mamma1 Skrevet 14. november 2011 Forfatter #9 Skrevet 14. november 2011 Ja, men smertene varierer, og det står mye on det, for ingen vet..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå