Gå til innhold

Mat til dyr?


KHUB

Anbefalte innlegg

:) Hei!

Vi skal starte en ungdomsbedrift med skolen, og vi tenkte å ha en kokebok med mat for dyr!

Problemet er jo bare da at vi har ikke så mange oppskrifter...

Er det noen som har noen kule oppskrifter til husdyr, som f. eks hunder og katter? Det hadde vært kjempe bra! Håper det blir mange bra oppskrifter nedover her!

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva med basis ernæringskunnskaper? Ikke bare bare å sette sammen mat til dyr,det må være riktig forhold ,vitaminer mineraler osv

Ettersom jeg ikke har stor snøring eller en hund som liker alt,går det en del i tørrfor + div suplementering innimellom.

Det "vanlige" innenfor hundegodis er velt tørket lever, div. pannekaker/vaffel oppskrifter og ikke minst pølser..

Google er alltid et fint hjelpemiddel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just fucking google it! ;)

Søk på engelsk, ser for meg at det finnes et vell av amerikanske dyrematoppskrifter. Søk på "dog food recipes" eller "cat food recipes" eller noe sånt. Husk bare at da må dere muligens oversette målene til norske målenheter, det finnes det kalkulatorer til på internett. Og til det bruker man igjen google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk: Sett dere inn i hva som er giftig/farlig for katter og hunder!

Kanskje dere kan ha et eget avsnitt om dette i kokeboken?

Det finnes mange gode kilder om dere bare søker utenfor norske rammer. Mye bra info om helse og ernæring på svensk, tysk og amerikanske sider.

Hvis dere skal legge inn oppskrifter innen BARF, og ikke bare som kosemat, er det veldig viktig at dere har peiling på hva dere driver med :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være rått!

Det skal være hovedsaklig basert på rå animalske produkter, som rått kjøtt, rå knokler osv. en viss prosent innmat og litt knuste grønnsaker. Løk, hvitløk og druer er giftig for dyr.

Søk etter BARF på google, det finnes også noen gode bøker om dette.

Tror ikke det er lov å reklamere for facebookgruppe her inne, men et stikkord er "råforing", det finnes en gruppe der kyndige mennesker diskuterer optimal foring av rovdyr.

Jeg har en kokebok for hvordan man lager godis til hunden, sikkert et amerikansk påfunn.. Helt ubrukelig og de eneste som synes det ser godt ut er mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at dere tar kontakt med en lokal dyrlege som kan gi dere noen råd om riktig ernæring hos hund og katt. Siden dette er en elevbedrift og ikke noen vanlig bok, håper jeg at en dyrlege vil stille opp gratis og hjelpe dere. Til gjengjeld kan dere skrive i boka at dere takker [navnet på dyrlegen] for hjelp og gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle gjerne ha hjulpet dere, men jeg kastet nylig skriveboka der jeg hadde skrevet opp oppskrifter til hest og katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes forresten en kokebok med oppskrifter for hunder:

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4689122

Husk at på grunn av opphavsrettighetene kan dere ikke fritt kopiere oppskriftene fra kokeboka. Den kan likevel være nyttig som inspirasjonskilde for å lage deres egne oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...