Gå til innhold

Sykepleier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg går første året på sykepleien og praksis 8 uker på sykehjem venter meg om ikke altfor lenge.

Jeg lurer derfor på hva jeg kan vente meg? På den skolen jeg går på,får jeg veldig lite informasjon. Hva består en vanlig hverdag av? (litt detaljert)

Jeg lurer også på om det blir mye natt og helgejobbing i praksis?

Til slutt lurer jeg også på en ting til.. Jeg har en sønn på 3 år, og da jeg søkte sykepleien visste jeg ikke om at det var mest turnusjobbing (?)

Noen som vet mulighetene for å få en dagtidsjobb som utdannet sykepleier? Vanlig 8-4 jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykepleiere jobber stort sett bare turnus. Det er veldig få stillinger som har 8-16 og de er det stor konkurranse om.

Vi måtte følge veileders turnus når vi var i praksis. På sykehjem så innebar det dag, kveld og helg. Men om det var problemer så kunne vi bytte vakt.

De fleste sykehjem har egne nattevakter, så det er sikkert ikke så aktuelt å jobbe natt før du kommer på sykehus.

Å være alenemamma og jobbe som sykepleier krever familie/far som kan hjelpe en del til.

Jeg kan fortelle deg hva vi gjorde i praksis på sykehjem.

- Når vi kom om morgenen så var det først rapport om hva som hadde skjedd forrige kveld og natt.

- Så fordelte vi oppgaver og pasienter.

- Så var det morgenstell av "mine" pasienter.

- Så var det frokost, en lagde frokosten. Noen pasienter trengte hjelp til mating. Ellers så satt vi sammen med pasientene og spiste en brødskive og tok en kaffe. Etterpå ryddet vi opp.

- Så var det påfylling på rommene, snakke med pasientene, høre om noen trengte hjelp. Eller vi reflekterte sammen (vi var to studenter på hver avdeling)

- Så var det middag, igjen noen som trengte mating.

- Så var det å følge de pasientene som trengte hjelp på toalettet eller skifte bleier på de få pasientene som hadde det.

- Noen pasienter ønsket å hvile middag og fikk hjelp til å legge seg ned.

- Så var det rapport til de som kom på ettermiddagen.

På kvelden

- Først rapport om hva som hadde skjedd på dagen.

- Så lage i stand til kaffe og kake og hjelpe de pasientene som trengte det.

- Så snakke med pasientene eller gjøre noe arbeid som trengtes og som de ikke rakk på dagen

- Lage i stand kveldsmat og hjelpe de som trengte å mates

- Så så de fleste pasientene på tv i stua, noen ønsket å være på rommet. Da var det ganske så fritt for oss hva vi trengte å bruke tiden vår til.

- Så var det legging. Noen klarte å legge seg selv, andre trengte hjelp.

- Så rapport til nattevakten.

Jeg synes sykehjemspraksisen gikk over all forventning. Men det hadde også mye med at jeg hadde en kjempeflink veileder som var interessert i å ha student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...