Gå til innhold

Eplekake

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg elsker eplekake, og tenkte bake en selv! Jeg har bakt brownies, sjokoladekaker i langpanne, muffins, rundstykker og lussekatter før men aldri en ekte rund kake - så derfor trenger jeg hjelp! (gjerne inn med teskje)

Hva slags form trenger jeg? Trenger jeg noe annet?

Noen som har en fantastisk oppskrift? Har sett på nett så klart men det er jo sååå mange, så hadde vært fint om noen kan anbefale en (ellervlediggjernefortellemeghvajegskalgjørestegforsteg)

Kaken skal serveres med vaniljeis! :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger en vanlig rund springform (fåes kjøpt på alle Jernia, store matbutikker med godt utvalg osv osv osv). Det er virkelig ikke noe vanskelig. Du finner en hvilken som helst eplekakeoppskrift (detsoteliv.no har mange, og alt på den sida er godt...), smører formen før du har røra oppi (ps: jeg pleier å ha kanel direkte i røra, i tillegg til oppå kaka, men så elsker jeg kanel også da). De fleste oppskrifter så skjærer du epler i skiver og har på toppen av røra i forma, for så å drysse kanel og sukker oppå.

Du trenger mel, sukker, egg, smør, bakepulver, vann og epler. Noen oppskrifter har andre ingredienser f.eks. rømme. Men det er basisen hvertfall.

Kos deg! ^^

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg elsker eplekake, og tenkte bake en selv! Jeg har bakt brownies, sjokoladekaker i langpanne, muffins, rundstykker og lussekatter før men aldri en ekte rund kake - så derfor trenger jeg hjelp! (gjerne inn med teskje)

Hva slags form trenger jeg? Trenger jeg noe annet?

Noen som har en fantastisk oppskrift? Har sett på nett så klart men det er jo sååå mange, så hadde vært fint om noen kan anbefale en (ellervlediggjernefortellemeghvajegskalgjørestegforsteg)

Kaken skal serveres med vaniljeis! :jepp:

du kan lage eplekake i langpanne og hvis du vil.. vil du ha gode oppskrifter ta en titt på www.detsoteliv.no

Endret av BettyBoop28
Skrevet

Anbefaler deg å gå inn nå wwww.passionforbaking.no og søke etter eplekake. Der får du det fint forklart steg for steg :)

(Søkefeltet er på høyre side, nesten øverst)

• Liker 1
Skrevet

OK, her kommer den - verdens beste eplekake. ;)

Hell 3 dl mel og 1,5 dl sukker i bakebollen. Smuldre i ca 100g smør/margarin til du får en grynete masse.

Ha oppi 1,5 ts bakepulver og 1,5 ts vaniljesukker.

Pisk lett sammen 1,5 dl melk og 1 egg og rør det i melblandingen. Rør godt.

Hell i en form. Dette er ingen stor oppskrift så en vanlig springform duger (er de ikke ca. 24 cm i diameter, tro?) . Da blir ferdigstekt kake ca. 3 cm høy. Skrell 2-3 epler, alt etter størrelsen. Ta ut kjernehus og skjær eplene i båter og legg disse oppå kaken. Dryss over litt sukker og kanel.

Stek ved ca. 200 grader i 30-40 minutter. (Kan variere litt med hva slags ovn du har.)

Skrevet

Tusen takk alle sammen :D Skal ut å kjøpe kakeform (som jeg nå vet heter springform) og alt jeg trenger i morgen, så blir det spennende å se om jeg får det til da!

Skrevet

Eplekake

Jeg er ingen erfaren eplekakebaker, men prøvde meg på denne, og den ble bedre enn noen annen eplekake jeg har smakt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...