Gå til innhold

Kattepusen min har vondt i foten..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Katten min har vondt i framfoten sin. "Albuen" er hovnet opp og han skriker bare jeg rører forsiktig på foten. Men han klarer å bevege foten, han går på den. De siste dagene så har han nesten ikke hatt lyst til å være ute. Han er ute i ca 1 time før han vil inn igjen..

Noen som vet hva dette kan være? Jeg har veldig dårlig råd så jeg hadde håpet å slippe unna dyrelegen... :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt med katten til en veterinær. Du har ingen som kan tenke seg å låne deg litt, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel be mamma om litt penger da, selv om jeg synes det er utrolig flaut.. Vil jo ikke at kattepusen min skal ha vondt! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig vil du ikke det. :) Men har man katt, så kan sånt skje. Lykke til med pusen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller be dyrlegen om å få delt opp betalingen. Men om pus har vondt må han til legen, enkelt og greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må nok bare bite i deg stoltheten her ja, og be moren din om å låne litt penger.

Også bør du kanskje vurdere å sette av litt penger på en egen konto, så du har til sånne hendelser. Sånn til en annen gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med pusedyret til veterinæren. Det er viktig å sørge for at du har råd til sånt, stakkars katten skal ikke gå rundt med vondt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Opphovninger er typisk betennelser (typisk et bitt eller albubetennelse).

Betennelser kureres med antibiotikum som er reseptpliktig.

Bestilll time på vetrinærklinikken og lån penger av din mor.

I fremtiden kan det være lurt å legge av penger til slike påkommede utgifter.

Lykke til og god bedring til pus.

Gi gjerne en feedback på vetrinærens diagnose :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg forsikring på katten først som sist, om du ikke har det fra før av. Dersom du allerede vet at det er trangt om kronene, så vil det jo være veldig synd om du kommer i en situasjon der livet til pus står på spill og du ikke har økonomi/forsikring (innen rimelighetens grenser) til å hjelpe den stakkars dotten.

Håper det går bra med pus hos veterinær! Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man forsikring på katter som ikke er rasekatter?

Snakket med dyrelegevakta idag, og hun mente det kunne vente til i morgen, men de har fullt på veterinærkontoret.. Nå er katta ute, klarte selvfølgelig å lure seg ut da jeg åpnet døra. Skal på leterunde med ei venninne snart..

Alle pengene som var lagt av til evt dyrelegebesøk er desverre brukt opp på mine legebesøk og medisiner denne måneden :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man forsikring på katter som ikke er rasekatter?

Snakket med dyrelegevakta idag, og hun mente det kunne vente til i morgen, men de har fullt på veterinærkontoret.. Nå er katta ute, klarte selvfølgelig å lure seg ut da jeg åpnet døra. Skal på leterunde med ei venninne snart..

Alle pengene som var lagt av til evt dyrelegebesøk er desverre brukt opp på mine legebesøk og medisiner denne måneden :-(

Ja, man kan forsikre huskatter! Det er da selvfølgelig en stor fordel (og ikke minst ansvarlig kattehold) å kun holde kastrert katt, også i forsikringssammenheng. I tillegg får du 10% rabatt om katten er chippet.

Du kan lese mer om forsikring her: http://www.agria.no/katt/artikkel/bra-a-vite-om-din-katteforsikring

Hvis du kikker litt her i kjæledyrforumet finner du for eksempel en tråd av GreenLady om katten hennes som ble skadet og endte opp med astronomiske veterinærkostnader. Er man ikke forsikret kan man i verste fall ende opp med å måtte avlive en katt som kan bli helt frisk og leve et godt liv, om ulykken er ute.

En katt koster fort 3-4000,- i året om man har et ansvarlig kattehold som innebærer regelmessig vaksinasjon, sjekk, kvalitetsfôr, ordentlig kattesand, forsikring, etc. I tillegg til dette kommer uforutsette utgifter som veterinærkostnader, kattepass, ødelagt klorestativ som må erstattes ++. Dette er noe man er nødt til å regne på før man anskaffer seg katt. Jeg håper du får lånt penger hos din mor så katten får seg en tur til veterinær, og at du vurderer forsikring slik at du har en ekstra trygghet i forhold til visse uforutsette utgifter :)

I forhold til at katten nå har rømt ut: Det er jo svært uheldig. Katter som er skadet kan ofte ønske å gjemme seg vekk, og det kan være vanskelig å se en katt som ikke ønsker å bli sett - i mørket. Hvis det er noe pus liker ekstra godt, en spesiell type våtmat, kokt fisk, kyllingkraft etc, ville jeg lokket med dette. Håper du får tak katten! xx

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange tror at bare fordi huskatter er gratis så koster det ikke stort å ha katt... Men forsvarlig kattehold koster en del penger, i sand, skikkelig mat, forsikring, vaksiner osv. Forsikring for huskatt koster noen hudrelapper i året, og du kan få delt det opp så det trekkes hver måned. Har man ikke råd til 60-70 kroner pr mnd i forsikring, da har man vel egentlig ikke råd til katt. Huskattene mine er like dyre i "drift" som rasekattene, bortsett fra at huskattene ikke har livsforsikring, og avlsforsikring, kun veterinær. Men til gjengjeld har jeg betalt for kastrering av dem. Etter at oppdretter- og chiprabatt er trukket fra, betaler jeg 5200,- i året bare i forsikringer...

Selv om man har utekatt, noe jeg ikke anbefaler, blant annet pga faren for påkjørsler, bittskader osv, så bør katten ha sandkasse inne. Da er den vant til å bruke den om man blir nødt til å holde den inne en stund. Håper ikke katten din er smittet med FIV eller FelV etter bittet...

Og vær så snill, drit i om det er flaut å spørre om penger, få katta til veterinær så fort som mulig. Er det en betennelse så går det ikke over av seg selv... Og det kan bli ille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man har utekatt, noe jeg ikke anbefaler

Jeg ville aldri frata katten min den gleden hun har i løpe fritt og fange mus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville aldri frata katten min den gleden hun har i løpe fritt og fange mus.

Å så enig jeg er med deg! Kattene mine, jada begge er kastrerte, løper ut og inn hele dagen. Ulempen er jo at de noen ganger tar levende fangst med inn så jeg også kan lære å drepe min egen mat, men det kan jeg leve med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så enig jeg er med deg! Kattene mine, jada begge er kastrerte, løper ut og inn hele dagen. Ulempen er jo at de noen ganger tar levende fangst med inn så jeg også kan lære å drepe min egen mat, men det kan jeg leve med. :)

Det gjør vår og :fnise: Eller, ikke lenger nå, for nå er hun en gammel katt og jakter ikke så effektivt lenger, men både mus og frosk har hun dratt med levende inn for å vise hvor flink hun er :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beggge kattene mine er kastrerte og chippet, og selv om jeg har litt dårlig råd en mnd (det er gjerne da det skjer noe) så er jeg en ansvarlig dyreeier.

Har vært til veterinæren, det viste seg å være et kattebitt! Har fått antibiotika så han blir vel frisk snart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...