Gå til innhold

Utekatter..


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har to katter på snart året. De er ute mesteparten av dagen (av egen fri vilje) bare inne og spiser sover og koser litt. Om natten er de ute. Er de inne bæsjer de overalt og hyler og skriker for at jeg skal slippe de ut.

Her inne virker det som om alle har snille søte innepuser som nesten ikke får se ut vinduet engang.. :wink:

Er det bare jeg som er så slem og hiver kattene ut??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke bare du som har kattene dine ute, jeg er også vant til at de er ute, iallefall på natten. Men det kommer jo veldig an på hvor en bor da. Her hvor jeg bor nå ville jeg aldri latt katten gå ut pga av alle bilene, det er så fort gjort at en katt blir overkjørt. Men hjemme på gården hadde jeg aldri toleret at kattene bare var inne, det har godt av å komme seg litt ut å få beveget seg litt, gått på jakt o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine katter opp gjennom årene har alltid vært ute, sånn som du beskriver, om natten og på dagen. Kommer inn til frokost og så på ettermiddagen, etter det har de valgt selv frem til de blir kastet på dør når vi legger oss.

Dette er det gode katteliv i følge mine standarder.

Er det ekstra kaldt ute, eller storm har de fått være inne om natten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt er også nesten uten unntak ute om natten. Unntaket er de nettene når alle i familien tror at noen andre har sluppet ut katten, og han har gjemt seg på et lurt sted... Da står han og klager utenfor soveromsdøra til mamma og pappa sånn ca. kl. 03.00 om natta... :ler: Hvis vi skal få en god natts søvn, er katten nødt til å være ute. Ellers blir vi vekket på denne måten. Han er ute uansett vær, men skulle det bli orkan eller noe, skal han nok få lov til å være inne... Heldigvis bor vi nokså landlig og har friområde rett ved siden av oss, så pus har boltreplass nok! Og mange fine steder å krype inn og gjemme seg i dårlig vær! På dagtid når vi er hjemme går han inn og ut akkurat som han vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som er så slem og hiver kattene ut??

Nei, du er kjempegrei som slipper ut kattene dine. :)

Jeg derimot, er litt slem for tiden. Jeg våger ikke å slippe ut katten min enda, for den har ikke bodd her så lenge. Men snart skal pus få slippe ut på sin første luftetur! Tipper pus blir glad og fornøyd da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen litt sånn opp og ned med min katt. Han er kastrert og trives bedre inne nå. Er jo blitt litt lat, forstår du. :ler: Han går alikevel ut minst en gang til dagen. Noen ganger bare på dotur, liker ikke kassen før snøen har lagt seg og han risikerer en kald rumpe. Regner det, blir også turen ut kort. Andre ganger der i mot kan han være ute i 3-5 timer. Det er så spennende når det blåser, er mørk og risler i løvet. Det kan jo hende han må jakte på tørre blader. :D

Stort sett så gjør pusen min som han vil. Begynner han å hyle om natten for å komme seg ut, så slipper jeg han ut. Han er min lille baby, og litt småsjef i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare jeg som er så slem og hiver kattene ut??

Er man slem om man hiver ut kattene??? :o Nå er det slik at de fleste katter liker å være ute :blunke: Hvis man insisterer på å holde kattene inne mot sin vilje, så synes jeg det er slemt :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks. Har begge kattene mine ute jeg.

De kommer og går som de vil. Når de er ute og det kommer noen som bor i leilighetene i huset her, så smetter de inn. Da ringer naboene bare på, å vi vet at kattene er på vei opp.

Veldig praktisk.

Kattene er sjelden ute om natten-. Da vil de helst ligge inne i varmen og sove/kose. Men om dagen tusler de inn og ut. :D

Men mine katter kommer INN for å gå på do da.... :roll:

Står utenfor å mjauer så sårt, og når jeg går ned å slipper de inn freser de opp og rett i kassa på do...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene våre går inn og ut som de vil. Hyler de ved vinduet eller døra om natten slipper jeg de inn/ut, får ikke sove når jeg hører såre pip likevel :wink:

Saeria skrev:

Stort sett så gjør pusen min som han vil. Begynner han å hyle om natten for å komme seg ut, så slipper jeg han ut. Han er min lille baby, og litt småsjef i huset.

Slik er det her også...Dessuten tror jeg de fleste puser liker å få komme seg ut og løpe litt. Da er de så rolige og kosete når de kommer inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lillepus på 4 1/2 måned er bare inne. Vi får se hva som skjer til våren, vi har terrasse og jeg antar at han kommer til å "stikke av". Skjønner at det blir vanskelig å unngå, men jeg gruer meg veldig. Vi bor i byen, og jeg er fryktelig redd for å finne en overkjørt pusekatt en dag. Sukk. Han skal kastreres til våren, så jeg håper det gjør at han holder seg mer inne enn han ellers ville ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid syns det virker så fælt å kaste de ut om natten. Sitte ute i kulden heller enn å ligge i en varm delig katteseng ......men det er sikkert sånn det skal være med katter- har ikke katter jeg. Voffsen kaster jeg iallefall ikke ut selv om det er natt :sjarmor: .....han sover med meg. Det hadde sikkert pusen gjort også om jeg hadde en. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har katteluke og kattene går inn og ut som de vil. De er mest ute, selv når det er 15 minus. De tåler en del kulde, hvert fall mine som har veldig tykk pels.

Er jo ikke slem når man slipper ut kattene! Er vel kanskje omvendt ... *gjemme seg for motangrep* :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre katter er utekatter, men sover ganske ofte inne om natten. Da kommer de inn og vil ligge på vaskerommet.... Synes ingen er slemme som "hiver" ut kattene, da det tross alt er det kattene oftest vil.... Og min filosofi er: Javisst er det trist om en katt blir påkjørt av en bil, men jeg vil heller at kattene mine skal få oppleve å være ute, jakte, leke og kose seg, enn å "furte" inne. Tror kattene har det bedre da. Katter er jo egenrådige, og ofte så holder vi katten inne for vår egen skyld, ikke for kattens skyld......

Men selv om jeg har utekatt, respekterer jeg de som velger annerledes. Husk bare at det er mye mer jobb med en innekatt enn en utekatt... Den må aktiviseres!! Kan ofte være lurt å ha to katter om man velger å ha innekatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mathilde skal bli utekatt, ja. Hun er en skogkatt, og trenger å få løpe fra seg. Nå er hun fem måneder, så om natten er hun inne. Men til våren skal hun få være ute da og.

Man er da ikke slem om katten får være ute, mange katter elsker å være mye ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv to katter, en på ti år og en på knappe året!. Lillepus som jeg fortsatt kaller han elsker å være ute:)...han er jo ikke fylt året enda, så det er mye som må utforskes. Den eldste katten min liker helst å være inne, iallefall om høsten og vinteren. Begge pusene mine liker best å få være inne i senga og kose seg om natta:)

Men de som virkelig har forsket og studert katter i årevis skriver jo at katter som bare er inne, ikke får et fullverdig liv! Det ligger naturlig for katten og få være ute å jakte og springe rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pusekatten min på litt over to-og-et-halvt år er innekatt, ikke vært utendørs siden vi fikk henne (da var hun litt over tre måneder gammel), hovedsaklig fordi vi bor i blokk midt i byen og kort fra store veier, tog etc. Foreldrene mine har derimot alltid hatt utekatter, og har det fremdeles.

Har ikke inntrykk av at noen av kattene har virket lykkeligere enn andre.. Men vår lille innepus er mye mer både kjælen og leken enn sin litt yngre niese som bor hos foreldrene mine. I tillegg har hun aldri trengt å sloss (kattene til foreldrene mine har pleid å sloss mye, og en av dem ble så mishandlet av en nabo (menneske!!) engang at hun måtte avlives) og hun har ikke hatt mark siden vi fikk henne (mens utekatten til foreldrene mine ser ut som om hun må på markkur flere ganger i året).

Så jeg tror ikke utekatter nødvendigvis har det så mye bedre enn innekatter nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pus skal ut, så snart den blir sterilisert! Så det så!

(Hvis hun tør da.. hun er nemlig en stor pysejente som er livredd livet utenfor huset. Men hun elsker å sitte i vinduet og titte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er jo katter så det er jo klart du ikke merker det på de, men tror nok de som forsker på slike ting har peiling på det de driver med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er jo katter så det er jo klart du ikke merker det på de' date=' men tror nok de som forsker på slike ting har peiling på det de driver med:)[/quote']

Og det skal bety ?......

At forskere kan SE om din egen katt er lykkelig eller ikke ?

If u say so... :o :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...