Gå til innhold

Reise til Sør Afrika. Tips? Pris?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur til Sør Afrika rundt februar-mars, men er så mye man burde vite. Det første er jo penger? Hvor mye trenger man for å slippe stresset med å holde et stramt budsjett? Hvor lenge kan man f. eks. være der med 30 tusen? En uke, en måned? Har ingen anelse, noen steder som man MÅ se? Ikke burde dra til? Noe du så der som du aldri kommer til å glemme? Alt av tanker er til stor hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg er ikke så flink med budsjetter men en kan spise og drikke ganske billig i Sør-Afrika. Jeg synes Cape Town er en nydelig by og jeg har vært der flere ganger og blir stadig imponert over Table Mountain som ligger midt i byen. Her er et reisebrev med bilder og linker http://gardkarlsen.com/Cape_Town_trip_report.htm .

De fleste ser ikke på Johannesburg som et reisemål men det er faktisk noen ting å oppleve dere også og her er et reisebrev fra den byen http://gardkarlsen.com/johannesburg_south_africa_2004.htm . Hvis du har tid og penger så er det også veldig kjekt å reise på safari. Vi tok en tur i Kruger parken og det var veldig bra - se bildene i dette reisebrevet: http://gardkarlsen.com/djuma_vuyatela_safari.htm . Ta gjerne kontakt hvis du har noen spørsmål - lykke til med planleggingen.

Skrevet

Takk! Det var spennende lesing! :) Veldig mye morsomt, og tips om ting jeg aldri hadde hørt om engang. Fantastisk.

Men er fortsatt veldig usikker på budsjettet. Redd for å gå på en smell. Visse ting man burde passe seg for? Hørt at det er ting som er farlige, mye kriminalitet.

Skrevet

Hei! Jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur til Sør Afrika rundt februar-mars, men er så mye man burde vite. Det første er jo penger? Hvor mye trenger man for å slippe stresset med å holde et stramt budsjett? Hvor lenge kan man f. eks. være der med 30 tusen? En uke, en måned? Har ingen anelse, noen steder som man MÅ se? Ikke burde dra til? Noe du så der som du aldri kommer til å glemme? Alt av tanker er til stor hjelp!

Ah, en plass jeg synes var helt fantastisk var Bushwillow :) Vakre, herlige Bungalower som ligger i et lite naturreservat hvor du kan ut og gå når det passer deg :) Masse dyr og se, hadde impalaer i "hagen" da vi våknet om morgenen :) Fantastisk opplevelse! Det var også en afrikansk dame som lagde middag til oss hver dag, fantastisk afrikansk mat!!

Link

Om du skal bo i Cape Town anbefaler jeg å bo hos en norsk dame som heter Aina :) Hun driver en B&B rett nedenfor Table Mountain. Fantastisk lite hus med flotte rom og god frokost! De henter deg på flyplassen også.

Link

Om du skal til Port Elizabeth eller Durban har jeg også et par gode anbefalninger!! :)

Skrevet

Vi fikk ikke dratt på de helt store safariene da vi hadde med et barn, men min mor og stefar var på bryllupsreise der nede før vi reiste, og var på en plass (safari, nasjonalpark) som het Pinda tror jeg det var.. De var kjempefornøyd.

Krüger er visst den største og rommer alle "big five" (de største dyrene), og jeg ville absolutt sjekket det ut!! :)

Skrevet

Ah for ikke å glemme Garden Route. Det er veien mellom Cape Town og Port Elizabeth :) NYYDELIG, og du får sett sååå mye. Bo på Garden Route Safari, men IKKE gidd å dra på safarien :P Plassen er FANTASTISK fin, men naturreservatet er liiite..

Også har du de typiske turistplassene som Cape Point og Boulders Bay hvor pingvinene bor :) Og Robben Island, men dit dro ikke vi pga dårlig vær.

Vi var også på en nyyydelig dagstur, lurer på om det ikke var rundt Table Mountain, men husker ikke helt.. VERDT å få med seg ihvertfall.

Som du kanskje skjønner så leide vi bil :)

Skrevet

Vi var også på en nyyydelig dagstur, lurer på om det ikke var rundt Table Mountain, men husker ikke helt.. VERDT å få med seg ihvertfall.

Lions Head, kanskje...

Skrevet

Vi hadde nettopp konsert med fem menn fra Sør-Afrika på skolen, og alle var fra forskjellige stater.. lytt på musikken de har der nede, den er fantastisk :)! Eneste erfaringene jeg har.. haha

Skrevet

30.000 holder lenge i SA, men kommer an på hva du skal se/gjøre selvfølgelig. Brukte 30.000,- for tre uker inkl lommepenger der i august/september i år, og det var inkl to safarier med høy standard.

Februar/mars er sensommer/tidlig høst der, så det er VARMT(30+). Flyr du t/r Johannesburg kan du få flybillett helt ned i 4000,- med Lufthansa, de har ofte kampanjer.

Safari er et must, og 2-3 netter i et privat reservat ved Kruger er å anbefale. Ingenting er som å komme nærme dyrene i en åpen jeep.

Ellers er Soweto i Johannesburg fint å få med seg, Cape Town-området er fullt av å ting å gjøre: Table Mountain, Pingvinkolonien, Robben Island, kapp det gode håp, dykke. Med hai, hvalsafari, vinturer, besøke marekatter, bade med krokodiller, flotte strender, surfing, fantastisk mat, bra uteliv.

Skrevet

Ang. kriminalitet så kjør helst ikke alene om kvelden, lås bilen når du kjører, ikke dra alene til en township. Ellers så har SA blitt mye bedre pga at de hadde fotball VM i 2010 og måtte "rydde opp litt". Så vanlig reisevett og ikke store bunker med cash så burde du klare deg fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...