Gå til innhold

PFC som prevangsjon

6 stemmer

1. 1. Har du prøvd PFC som prevangsjon?

• Ja, er fornøyd
      2
    • Ja, er ikke fornøyd
      0
    • Nei, har ikke prøvd.
      1
    • Nei, men fikk lyst til å prøve nå.
      3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har dere hørt om PFC (Personlig FruktbarhetsComputer), prøvd den eller bare hørt om noen som har prøvd?

Kvinneguiden har også hatt en artikkel om PFC for lenge siden:

http://www.kvinneguiden.no/artikler/trygg_uten_hormoner/44868

"Hva er det? Personal Fertility Computer (PFC) er en liten datamaskin som forteller deg når du er fruktbar.

Hvordan brukes den? Hver morgen måler du temperaturen din med maskinen. Etter ca ett minutt gir den deg et rødt, gult eller grønt lys - alt ettersom du er fruktbar eller ikke. Er du fruktbar og ikke ønsker å bli gravid må du altså bruke kondom på de røde dagene, eller la være å ha sex.

Hvordan virker PFC? Maskinen bygger opp en personlig syklusdatabase ved at du måler temperaturen din og plotter inn når du har fått mensen.

Fordeler: Du kan ta med deg PFC over alt, og bruke maskinen både som prevensjon og som hjelp til å bli gravid.

Ulemper: PFC krever at du selv gjør målinger, helst hver dag. Maskinen trenger en "innkjøringsperiode" der den blir kjent med syklusen din.

Bivirkninger: PFC har ingen bivirkninger."

Lurer på om den er "verdt" å prøve!? Jeg sliter med prevangsjon som inneholder hormoner, kobberspiral er utelukket.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig grei, men vil være vanskelig å bruke om du har ustabil syklus.

Jeg har regelmessig syklus med eggløsning på dag 16. Da får jeg rødt fra dag 10 eller 11, og til dag 19.

Hvis du har eggløsning mellom dag 14 og 19, forskjellig fra syklus til syklus, vil du faktisk få rødt fra 5 dager fra tidligste registrerte eggløsning og til 3 dager etter registrert eggløsning for den aktuelle syklusen.

Jeg ville ikke brukt pfc som prevensjon om jeg hadde uregelmessig syklus.

Skrevet

Jeg kunne brukt det hvis jeg var i et stabilt forhold og det ikke var så farlig om jeg ble gravid, men ikke ellers.

Skrevet

Jeg brukte det en periode. (Lady comp)

Fungerte bra så lenge jeg var flink til å måle til rett tid om morgenen. Kuttet ut bruken etterhvert siden jeg begynte å jobbe som nattevakt. Da ble det bare tull i målingene.

Den lærte meg å bli kjent med syklusen min og kroppen min og den sa ifra når det var "farlige" perioder slik at vi kunne bruke tillegsbeskyttelse.

Skrevet

Jeg er iallefall veldig fornøyd. Mye lettere å holde styr på sysakene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...