Gå til innhold

Har ikke motivasjon til skolen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student på 5. året, men har nå mistet helt gnisten for å jobbe med skolearbeidet. De første årene på høyere utdanning så har jeg jobbet sånn passe gjennom hele semesteret, og så tatt et skikkelig skippertak siste måneden før eksamen. Etterhvert så ble jeg flinkere til å jobbe mer hele semesteret, men satte fortsatt inn høygiret før eksamen. Men dette semesteret har jeg ikke vært flink til å jobbe jevnt, og nå når det er 3,5 uke igjen til eksamen begynner jeg å få panikk fordi jeg fortsatt bare utsetter alt og går hjem tidlig fra skolen.

Jeg har nå sittet en time og sett på et dokument jeg skriver på, avbrutt av slakking på nettet. Jeg kommer rett og slett ikke i gang og jeg greier ikke koble tankene inn på skole!

Jeg har økt treningsmengden dette semesteret og her føler jeg nå en veldig god fremgang og mestringsfølelse. Trodde at treningen skulle gi meg mer energi til andre ting, men det har ikke skjedd.

Tips tas i mot med stor takk! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kongsdatteren

Det at du har økt treningsmengden din dette semesteret kan være grunnen til at du er utmattet. Det er da det er viktig å kjenne etter selv hva kroppen din forteller deg, og kanskje tenke deg om før du sliter den ut med nok en treningsøkt.

Jeg dobblet min treningsmengde i fjor og jeg kjente at kroppen ble brutt ned, fordi den ikke var vant til å trene to til tre ganger hver dag.

Kroppen min tåler mye mer nå, fordi den har vært igjennom 1 1/2 år med mye og målrettet trening. Dette er sånt som går seg til.

Skolen kan være stressende akkurat nå, fordi som du skriver er det kun 3,5 uker til du har eksamen. Det eneste jeg kan si til deg er at du må bite tenna sammen og komme deg igjennom.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så gir trening overskudd, men blir det veldig mye trening, så klarer jeg ikke ha det fokuset jeg ønsker/trenger på jobbting.

En periode da jeg studerte trente jeg veldig mye og følte meg i toppform. Det gjorde dessverre at jeg ikke klarte å ha nok fokus på studiene.

Hvor mye trener du? Jeg ville vurdert å kutte ned på treningsmengden, ev. ha lavere intensitet. Ja, det er litt kjipt, men mye hard trening lar seg dessverre ikke alltid kombinere med krevende studier. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ingenting i forhold til deg som trente 2-3 ganger om dagen, men trente 6 dager sist uke. 3 styrke og 3 kardio. Denne uken har jeg lagt opp til 5 dager med trening og det er sånn jeg har tenkt det fremover også. Har tidligere trent 3-4 ganger i uken.

Har jo virkelig ikke lyst å gå ned igjen på treningen nå når jeg endelig har kommet skikkelig i gang :tristbla: Men karakterene er jo viktigst så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ingenting i forhold til deg som trente 2-3 ganger om dagen, men trente 6 dager sist uke. 3 styrke og 3 kardio. Denne uken har jeg lagt opp til 5 dager med trening og det er sånn jeg har tenkt det fremover også. Har tidligere trent 3-4 ganger i uken.

Har jo virkelig ikke lyst å gå ned igjen på treningen nå når jeg endelig har kommet skikkelig i gang :tristbla: Men karakterene er jo viktigst så klart.

Kan bare svare for meg. For min del ble 6-7 ganger/uka i meste laget, men fem gikk greit. Det viktigste var å lytte til kroppen.

Det kommer også an på hvor hardt du trener. Sliter du deg helt ut hver gang til du har blodsmak i munnen og nesten svimer av? Trener du med svært høy intensitet krever kropper mer når den skal bygge seg opp. Å ha noen økter med (litt) lavere intensitet kan også gjøre at du får mer overskudd til å lese. Du blir fortsatt sliten, men ikke så utslitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kongsdatteren

Jeg forstår dilemmaet ditt. Jeg hadde heller ikke ønsket å kutte ned på antall treninger når jeg føler at jeg mestrer det og ser fremgang. Nå driver jeg heller ikke å studerer for å få høyere utdanning helt enda. Jeg vil anbefale deg å sette skolearbeidet først og trening etterpå, men for all del ikke slutt å trene! ;)

Et kjipt svar, men det er det beste slik jeg ser situasjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Daenerys

Selv om jeg er midt i eksamenskjøret nå, prioriterer jeg trening. For meg hjelper det på stresset, og gjør at jeg får sove, at jeg får puste, at jeg får en time eller to med "fri" :) Det gjør jo at det blir et par timer mindre med skolearbeid, men jeg velger å tro at det blir litt mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :)

Trener ikke slik jeg får blodsmak i munnen, men jeg blir jo som regel ganske sliten av kardioøktene. Har tung belastning (for meg) på styrkeøktene, men jobber fortsatt med å få inn teknikken så blir ikke veldig støl dagene etter.

Tenker jeg tar 5 økter denne uken og ser hvordan det funker. Klarte å sitte på skolen til kl 20.30 i går og faktisk jobbe! Greit nok, mellom kl 12-16 gjorde jeg ingenting, men det er en forbedring. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg tar 5 økter denne uken og ser hvordan det funker. Klarte å sitte på skolen til kl 20.30 i går og faktisk jobbe! Greit nok, mellom kl 12-16 gjorde jeg ingenting, men det er en forbedring. :sjenert:

Det høres (heldigvis) ut som du bare trenger å skjerpe deg! Det beste er å innføre gå hjem-forbud. Jeg merker de dagene jeg er tidlig på skolen men bare driver og surrer med kaffe og nettbutikker og nyheter et par timer så går jeg faktisk lei til slutt og MÅ skrive på essayene mine. Særlig hvis jeg har surret masse mandag og tirsdag så har jeg på en måte brukt opp alt det gøy til onsdagen. Uansett, jeg legger ekstremt detaljert plan for dagen om morgenen, f.eks. trene kl. 18, middag kl. 20 og se på House kl. 22. Jeg er såpass fornuftig at jeg da ser på timeplanen når jeg MÅ skrive for å bli ferdig til jul. Hvis jeg ikke har planen tenker jeg at jeg har tusen andre muligheter til å få gjort dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres (heldigvis) ut som du bare trenger å skjerpe deg! Det beste er å innføre gå hjem-forbud. Jeg merker de dagene jeg er tidlig på skolen men bare driver og surrer med kaffe og nettbutikker og nyheter et par timer så går jeg faktisk lei til slutt og MÅ skrive på essayene mine. Særlig hvis jeg har surret masse mandag og tirsdag så har jeg på en måte brukt opp alt det gøy til onsdagen. Uansett, jeg legger ekstremt detaljert plan for dagen om morgenen, f.eks. trene kl. 18, middag kl. 20 og se på House kl. 22. Jeg er såpass fornuftig at jeg da ser på timeplanen når jeg MÅ skrive for å bli ferdig til jul. Hvis jeg ikke har planen tenker jeg at jeg har tusen andre muligheter til å få gjort dette.

Er kroppen veldig sliten etter hard fysisk aktivitet, så kan det hende at man ikke klarer fokusere på lesing/skriving, rett og slett fordi kroppen har nok med å bygge seg opp igjen... (men kan selvsagt også være skjerpings som trengs...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men nå har hun allerede fått tips om å trappe ned. Jeg tenkte mer på at det ikke høres ut som noe alvorlig 'du bør ta permisjon og gå til lege'-situasjon, mer 'fokus fokus pust pust dette klarer du slapp av'-situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en kombinasjon av å være utslitt og at jeg ikke greier å skjerpe meg. Har jo selvfølgelig hatt dager før i mine gode studietider hvor jeg har vært lite effektiv. Men synes det er så skummelt at det har vart så lenge dette semesteret. Kan bestemme meg for å lese, men så får jeg ikke med meg det jeg leser og tankene bare flyter alle andre steder. Tenkte jeg skulle prøve meg på pomodoro-metoden nå i håp om at det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...