Gå til innhold

Er det vanlig at kaniner sleiker?


Snehvit

Anbefalte innlegg

Min lille kaninfrøken sleiker meg alltid på hånda når jeg klapper henne, noe min forrige kanin (en hann) aldri gjorde. Er det vanlig at kaniner gjør dette, eller har jeg en spesielt vennlig kanin? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Min lille frøken gjorde også det. Det samme gjorde den andre kaninen jeg hadde. Under ser du årsaken:

Slikking

Kaniner som liker hverandre, hjelper hverandre med pelsstellet. Dette kalles sosialpleie. Hvis kaninen din slikker deg på hånden, er det et uttrykk for at den liker deg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kaninen din slikker deg på hånden' date=' er det et uttrykk for at den liker deg.[/quote']

Så koselig! :D Kaninen min er så søt når hun slikker meg på hånda med den bittelille kanintungen sin, og det gjør hun hver gang jeg koser med henne eller stikker hånda inn i buret. Det virker også som om hun skiller mellom ulike personer - når foreldrene mine eller bestemor passer henne slikker hun ikke (selv om de også koser mye med henne).

Kan det være at det også er en kjønnsforskjell (ettersom hannkaninen min ikke sleiket) - f.eks. at hunnkaniner er mer tilbøyelige til å vise omsorg på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke. Har aldri hatt hannkanin. Men det er nok felles for begge kjønn. De er kjempeskjønne når de koser tilbake.

Jeg har nettopp bestilt to kaniner. Jeg får dem etter jul. Jeg kan nesten ikke vente til jeg får dem. Det er to løvehoder. her kan du se bildet av dem:

http://home.no/marianne-toft/salg.html

Det er de to ytterst til venstre vi skal ha som er avbildet under der det står:

Teddyløve/org.løve kull født 02.11.03 (Bianka <Bianca.htm>+<Simba.htm>) 5stk.

Den hvite har fått navnet Belladonna og den andre har fått navnet Lady Tramp. Er de ikke skjønne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm samme oppførsel som min lille pusefrøken hadde :) jeg koste mye med den og det likte den vist, for den slikket alltid oppå handen.

Lurer litt på om jeg skal ha meg kanin, de er liksom tilgjengelig når du vil og du kan bare hente dem ut av buret og kose. Katter flyr jo som oftest ut og inn og stikker når de er lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dixie, ikke logget inn

Min Hermelin hann slikker meg alltid, særlig på nesen!!!

Så det er nok ikke bare hun kaniner som gjør det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååhhh...smelte... for noen nydelige kaniner :hjerter:

De kommer til å få verdens beste hjem, hos deg Nikki.

Takk for det Saeria. Jeg sitter nå og venter på mail i fra oppdretteren på når jeg kan få dem levert. Tiden går så sakte. Jeg kan nesten ikke vente til å få dem hjem. Skal bli deilig å få noen hjemme som hilser når man kommer hjem fra jobb. Er så innmari tomt hjemme nå etter at Tussi gikk bort. Men det går bedre. Så lenge jeg slipper å være alene hjemme. Har blitt mange kafèbesøk den siste tiden.

Jeg håper de kommer til å trives. De vil kunne gå løse i leiligheten hele døgnet når vi er hjemme. Og når vi er borte så vil de ha hele kjøkkenet å hoppe rundt på. Det er på 12m2... Der skal vi lage "lekeplass" til dem nå i romjula. Det blir gøy. :)

Nei, jeg må jobbe litt videre her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hvite har fått navnet Belladonna og den andre har fått navnet Lady Tramp. Er de ikke skjønne??

Så utrolig søte de var, Nikki!!! Jeg skjønner godt at du gleder deg til å få dem hjem. Så fint at de får så god plass å boltre seg på også. Jeg tror faktisk ikke at jeg har sett slike løvehodekaniner tidligere - er det en kaninrase som vanligvis bare fås kjøpt hos oppdrettere?

Min kanin er en dvergvedder med omtrent samme fargekombinasjon som den øverste på den salgssiden som Nikki linket til. Hun er godt over 5 år nå, så jeg begynner å grue meg til den dagen vi mister henne. Men jeg krysser fingrene for at hun lever lenge, for hun er en fantastisk kaninjente! :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvingutten min gjør det med meg- slikker og slikker på hånden. :wink:

Men den gamle hermelinjentekaninen min gjorde dette også. Hun slikket på hånden og kom med hodet og dyttet for å få kos. Dvergvedderen dyttet bare med hodet og nektet å slikke tilbake.

Hermelinjente to hun bet - var kanksje borti litt med tungen - så kløp hun med tennene ... :-?

Hermelinkaninjentebeistet som jeg har nå er livredd og kommer ikke for kose og slikker ikke. Hun biter sinna i kler og hender om hun må kose .....så ja - de er desverre veldig ulike....

Savner gamlekaninen min jeg - hun var så tam og snill ....... :wink::(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke at jeg har sett slike løvehodekaniner tidligere - er det en kaninrase som vanligvis bare fås kjøpt hos oppdrettere?

Min kanin er en dvergvedder med omtrent samme fargekombinasjon som den øverste på den salgssiden som Nikki linket til. Hun er godt over 5 år nå, så jeg begynner å grue meg til den dagen vi mister henne. Men jeg krysser fingrene for at hun lever lenge, for hun er en fantastisk kaninjente! :hjerter:

Jeg har sett Løvehodet kaniner i dyrebutikker. Men det har vært orginale løvehoder. Faren til disse er en Teddyløve og har veeeeldig mye pels, men ganske nusselig... :)

Min første kanin var en Hermelin... Hun hopet løs i hele huset (lærte seg å hoppe trapper og vekket oss når hun mente vi hadde sovet for lenge.. Da skrapet hun på soveromsdøren og ville inn... :lol: ) Uansett så ble hun 8 1/2 år. Så er du heldig så vil du nok ha din lille kosekanin i mange år til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første kanin var en Hermelin... Hun hopet løs i hele huset (lærte seg å hoppe trapper og vekket oss når hun mente vi hadde sovet for lenge.. Da skrapet hun på soveromsdøren og ville inn... :lol: )

Det hørtes jammen ut som om denne kaninen hadde det godt! Selv tør jeg ikke å la min kanin hoppe fritt hele tiden, for jeg er så redd for at noe skal skje henne. Kanskje er jeg litt overhysterisk, men etter å ha mistet min forrige kanin (hannkaninen som ikke slikket) etter at han tygget på det impregnerte verandagulvet er jeg veldig redd for at kaninen skal tygge på ledninger, bli klemt ihjel el.l. Derfor lar vi henne bare løpe løs så lenge vi har henne under oppsikt. Men utrolig nok trives hun veldig godt i buret sitt - etter å ha løpt rundt i stua en stund skraper hun alltid på døren inn til badet (der buret hennes står). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaningutten min slikker meg på armen når jeg stryker han på ryggen. han skjærer også tenner, noe som er et tegn på at de koser seg. Søte dyr! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lille kaningutt slikker også på hånden/armen/hva nå som enn er i nærheten når han blir kost/klødd på ryggen. Tydelig at han koser seg!

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søte dyr! :D

Kunne ikke vært mer enig, de smelter mitt hjerte i hvert fall! For meg er en kanin det perfekte dyret - kjælen, hengiven, leken og morsom, i tillegg til at en kanin ikke er så krevende som f.eks. en hund.

Når jeg holder min lille kaninfrøken, slikker hun meg også på haka, nesa og kinnet så det kiler! Artig liten skrue... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jammen ut som om denne kaninen hadde det godt! Selv tør jeg ikke å la min kanin hoppe fritt hele tiden, for jeg er så redd for at noe skal skje henne.

Sussi som hun het, var skikkelig uheldig en gang.. Hun hadde klart å snike seg inn på soverommet til mamma og pappa og de hadde vannseng. Hun ble så låst inne på rommet.

Hun tok da for seg kablene på denne sengen og gnagde over en etter en.. Elektrikern sa det var et under at hun ikke fikk noen skader. Hun rørte aldri ledninger etter den hendelsen.

Tussi som var hun jeg hadde nå tok en gang ledningen på en lampe da hun var rundt 6 mnd. Enden på visa var at hun hadde det eneøret stående rett opp og det andre rett ut.. Hun var en dvergvedder. Hun rørte heller ikke ledninger etter det. Hun hadde klart å snike seg under sofaen, mens jeg var på badet en kjapp tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hermelin-gutten min slikker også masse! Helst i ansiktet, da! Hopper opp på brystet eller på skuldrene og slikker i vei. Og når jeg har ligget på gulvet med han og klappet/kost, reisere han seg og slikker meg litt i ansiktet før han legger seg ned igjen for å bli kost mer! Rettferdig fordeling skal det være! :ler:

Jeg prøver å overtale samboeren min til at kaninen kan være ute i stuen alene nesten hele tiden, men samboeren min setter en grense på 4-5 timer (hvis vi går i butikken eller noe, for eksempel.) Vi har ingen ledninger han kan få tak i, så det er rimelig trygt sånn sett...

P.S. Jeg har designet lue etter inspirasjon fra deg Jennifer... Håper det går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S. Jeg har designet lue etter inspirasjon fra deg Jennifer... Håper det går bra!

No probs! Det er forøvrig Tilde som har "patent" på min. :ler:

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange voksne her som har kaniner nå. Før var det bare unger som hadde det. Godt å se *ler*.....

Jeg savner gamlekaninen min hun var så tam.Den jeg har nå er livredd og hun er godt over to år. Når jeg skal kose med henne høres det ut som om hun hyperventilerer for det kommer fæle lyder ut av nesen på henne. :o Som om det er noe som er løst der inni :( Spurte dyrlegen en gang - men de hade aldri hørt på maken og ante ikke hva det var ......så derfor så koser jeg ikke så mye med henne. Tror hun er tryggst for seg selv egentlig .Trist igrunnen for hun er så søt og jeg liker å kose ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner gamlekaninen min hun var så tam.Den jeg har nå er livredd og hun er godt over to år.

Min forrige kanin var heller ikke noe særlig kosete, men han var ikke så nervøs som din kanin høres ut. Han fantes ikke redd, men var bare skikkelig "vill" av seg. Slik var han også da vi kjøpte ham i dyrebutikken, men jeg hadde god tro på at han skulle bli kosete etter hvert når han ble fortrolig med oss. Men den gang ei...

Kaninen jeg har nå har derimot alltid vært kosete og rolig, også da jeg fikk holde henne for første gang i butikken. Fordi hun har fått mye oppmerksomhet og kos, har hun også blitt enda tammere med tiden. Ved kjøp av en kanin tror jeg derfor at det er viktig å se på hvilken "personlighet" det ser ut til at kaninen har - om den virker trygg eller skvetten. Ut fra min erfaring er det vanskelig å få en kanin som i utgangspunktet er nervøs til å bli fullstendig trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...