Gå til innhold

Det å søke jobb.


Fortunatus

Anbefalte innlegg

Ja, jeg ble ferdig utdannet i sommer og har enda ikke fått jobb. Jeg har en masterutdanning innenfor en bransje hvor det skrikes om mangel om folk (det er det jeg har hørt), men det hjelper lite for jeg får ingen respons på de jobbene jeg har søkt, annet enn når jeg snakker med dem i ettertid så sier de at de trengte folk med erfaring.

Sånn som i dag så skulle jeg ringe et vikarbyrå der jeg har søkt en stilling hvor søknadsfristen bare er ASAP. Men hun som står som kontaktperson tok ikke telefonen, så hva gjør jeg da? Jeg hater forresten å ringe og jeg gjør meg svært dårlig i telefonen, men jeg har forstått at det er et nødvendig onde i denne søknadsprosessen. Men burde jeg nå sende mail eller ringe senere? Jeg vurderer å vente til i morgen tidlig, men lurer da på om det er like greit å sende mail nå og få svar i løpet av dagen/morgendagen. Eller sende mail og så ringe i morgen tidlig?

Og må man ringe før man søker, hvis jeg ikke har noe spørsmål, eller er mer interessert i å fortelle om meg selv skriftlig/in person? De jobbene jeg søker på tror jeg ikke har mer enn 20-30 søkere (maksimalt), ettersom det er stor mangel på folk.

Noen som har noen gode tips?

Jeg tror jeg ville vært ute i jobb nå hvis jeg ikke var så geografisk begrenset, men jeg hadde jo håpet på i det minste få komme på et intervju, selvtilliten min begynner å nå et nytt bunnivå. Samboeren min har lest gjennom alle søknadene og CV-en min og har syntes de har sett veldig bra ut.

Det neste steget på jobbsøkingen min er å sende åpne søknader (registrere seg på aktuelle bedrifters hjemmeside), men er det noen som har noe god erfaring med slike type søknader, eller blir jeg bare liggende i en database for evig og alltid?

I slutten av november og hele desember er det søknadsfrist på faktisk tre aktuelle stillinger innenfor mitt fagfelt her jeg bor (det er flere jobber en siden jeg flyttet hit i sommer!), og jeg vil virkelig klare å komme på intervju på en av de, så derfor vil jeg gjerne ha gode råd hos dere, eventuelt bare litt støtte..

Jeg har også snakket med folk som var utdannet våren 2010, og de fleste av dem fikk seg enten jobb med en gang (på grunn av kontakter/sommerjobb), eller ikke jobb før i Januar-Juni 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare si at du ikke er alene, hvis det hjelper :sjenert:

Jeg kjenner mange med Mastergrader som sliter med å få jobb.. Men det er bare å bite tennene sammen og søke for harde livet, og prøve å ikke ta avslagene personlig. Husk at det er ingen skam å ta en lavtlønnet jobb i en mellomfase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har tenkt på det, men hvilken type jobb kan det være?

Jeg jobbet i butikk ved siden av studiene og jeg savner den jobben ganske mye, og jeg kunne jo bli ekstrahjelp nå til jul og ta litt ekstravakter.

Men det er godt å høre jeg ikke er alene, vet om ganske mange nå som søker arbeid, men ja, jeg liker ikke det hullet som begynner å forme seg i cven, og det at alle sparepengene mine forsvinner, og jeg blir bare latere og latere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg søkte jobb for snart 3 år siden og følte meg omtrent som deg nå. Gruet meg til telefonene osv, men fant ut at det var det som til slutt avgjorde om jeg kom på intervju eller ikke. Dette var midt i den "første" finanskrisen da "alle" søkte jobb. Som du sannsynligvis gjør jobber jeg innenfor et såkalt høykompetansefelt, men det var få stillinger og mange, mange som hadde grenseløst mye mer erfaring enn meg.

Så jeg bestemte meg for at den telefonen skulle jeg ta, og det skulle gjøre så bra at de ba om en søknad selv og plukket den ut av bunken sin når den kom. Jeg tok 15 telefoner, skrev 12 søknader, var på 10 intervjuer og fikk 3 tilbud om jobb. Og sitter med drømmejobben i dag :)

Jeg fant ut at det var 4 ting som måtte gjøres riktig:

- Telefonsamtalen

- CVen

- Søknaden

- Intervhuet

... men hadde lite greie på hvordan.

Det jeg gjorde var å pløye "DinSide", der man finner det meste av hvordan HR-sjefer, CEOer, DLer etc tenker, hva de ser etter innenfor disse 4 områdene, hva du bør legge vekt på og hva du bør unngå. Det endret tankegangen min rundt alle fire områder.

Uansett, et stort hovedprinsipp for alle fire: Det finnes noen "musts" og "fy-fy" som er nærmest universelle, og som gjelder uavhengig av bedrift og bransje. Disse må du lære.

Et annet hovedpoeng er: Ikke lag lik CV og søknad til noen bedrifter. Skreddersy både CV, søknad, telefonsamtale og ting du vil fremheve i intervjuet, til hver enkelt bedrift. Les igjennom bedriftens nettsider foran hvert trinn, finn deres verdigrunnlag, visjoner, hva driver de faktisk med, og skriv en liste med punkter for hvorfor dette er interessant for deg, hvordan du vil kunne bidra til å styrke deres situasjon - kompetansemessig, med hvilke personlige egenskaper etc. Denne listen bruker du så aktivt gjennom alle 4 faser av prosessen.

Telefonsamtalen:

Ring selv om det ikke står noe om det i annonsen. Det å ta en telefon viser at du ikke bare "vil ha en jobb", men at du er selektiv og vil finne ut om jobben er noe for deg først. Cluet her var å starte samtalen med å si akkurat det - "jeg så annonsen deres og syns den så interessant ut, men vil gjerne vite litt mer om stillingen for å avgjøre om den er noe for meg før jeg skriver en søknad". Da vet de hvorfor du ringer, og dette er en grunn som får dem til å lytte - dermed er arenaen din.

Så si litt om deg selv. Her må du ha plukket nøye ut hva du skal si på forhånd, og ikke for mye - en til to setninger kan holde, og kun det du tror vil gjøre dem interessert i å fortsette samtalen. Husk, målet er ikke denne samtalen, men å komme til intervju. Bruk listen du satte opp før samtalen og bestem deg for hva du skal si, i forkant.

Hvis du føler at du har for liten erfaring, så ikke legg vekt på det, legg heller vekt på de egenskaper og den fagkunnskap du har, og som matcher det de ønsker seg.

Deretter er det spørsmålene. Disse vil veriere alt etter hvilken bedrift og stilling du søker, og også her bør du bruke bedriftens nettsider aktivt for å finne de rette. Her er det samtidig en mengde fallgruver å gå i og noen "musts", så jeg anbefaler deg å se på linken under for å finne hvilke. Stor nytte for meg i alle fall...

Til slutt: Pass på å holde samtalen levende, prøv å kjenne på stemningen når du har sagt nok. Samtalen trenger iukke være lang, har du fått dem interessert i søknaden din er målet nådd :)

Søknaden:

Som med samtalen må den skreddersys. Tilpass både ordlyd, form og innhold etter det du tror de vil se etter.

CV:

Ingen CVer er like, ikke en gang på de "universelle" reglene. Jeg vet om en som fikk jobb på en CV skrevet på sjokoladepapir - fordi den viste den kreativiteten de var ute etter. Jeg legger ved en link til 4 slike CVer med kommentarer fra forskjellige bedriftsledere. Fiks på CVen og tilpass den til bedriften.

Intervju:

Her vil jeg bare anbefale at du leser linkene under. De er veldig bra :)

Må stikke nå - hold oss oppdatert, og lykke til!!

http://www.dinside.no/20997/cv-testen

http://www.dinside.no/111578/dinsides-cv-tips

http://dinside.kvasir.no/?query=cv

http://www.dinside.no/212451/finn-fordelaktige-feil

http://www.dinside.no/310193/still-smarte-sporsmaal

http://www.dinside.no/348938/slik-faar-du-jobben

http://www.dinside.no/26162/kupp-jobbintervjuet

http://www.dinside.no/104479/slik-kaprer-du-jobben (test)

http://www.dinside.no/871839/hva-bor-du-ha-paa-deg-paa-jobbintervju

http://www.dinside.no/512979/35-grunner-til-at-du-ikke-fikk-jobben

...og her finner du flere linker:

http://dinside.kvasir.no/?enc=%E2%84%A2&query=jobbintervju

Endret av Flair
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et langt og inspirerende innlegg, og jeg skal ta det til ettertanke.

Den første jobben jeg skal søke på (20.11) er i en bedrift hvor kjæresten faktisk jobber, så da skal jeg drille ham i kveld og høre hva de verdsetter og jeg vet mye om bedriften fra før av, men kanskje høre litt mer. Det er mellom 1500-3000 ansatte i bedriften og i en helt annen type felt enn det kjæresten holder på med, så han kan ikke gi meg så mye annet hjelp enn verdisyn og verdigrunnlag, og hva de holder på med.

Så da skal jeg ringe dem i morgen og fortelle kort om meg selv og min bakgrunn, jeg vet at min bakgrunn er ganske perfekt for jobben og jeg har faktisk noen spørsmål som kan løfte meg opp og fremover i køen. Jeg har innsett selv at jeg er altfor passiv i søkeprosessen, og jeg har kun meg selv å skylde, og den telefonen kan umulig skade.

Men jeg ringte på en annen søknad jeg sendte inn og der fikk jeg beskjed om at de hadde kalt inn tre andre med erfaring og ikke meg. Og da frøs jeg i telefonen, det var megaflaut og han fyren måtte avslutte samtalen, så jeg må bare unngå det da. Så den telefonen tror jeg drepte alle mine sjanser, men jeg har jo innsett at det å sende søknad ikke er nok, spesielt når de har folk med erfaring som de kan ansette.

Men lekse til meg selv i kveld: - Skriv et manuskript til morgendagenss telefonsamtale med

-begynne med: Ja, jeg så på nettsiden deres at dere søker etter en -------, og jeg har noen spørsmål til stillingen før jeg sender en søknad,

- Relevante spørsmål (jeg har to-tre)

- Hva de ser etter?

- Om meg selv og hvorfor jeg kan passe til jobben (maks to-tre setninger) (eller denne før hva de ser etter?)

- Hvordan jeg kan ende samtalen? (Tusen takk for at du tok deg tid til å svare på mine spørsmål, **jeg vil nå sende inn en søknad i løpet av uken, og håper jeg får høre mer fra dere i slutten av november? )

- Urelevante ting tilfelle samtalen stopper opp:

: Spørsmål jeg kanskje ikke har (3-4 spørsmål)

**Selv om de nevner at de vil ha folk med erfaring, kan jeg avslutte telefonsamtalen med: selv om dere ønsker folk med erfaring, vil jeg benytte muligheten når dere har en søknad som passer min bakgrunn så godt, og det ville betydd mye for meg å begynne karrieren min i en bedrift med så mye positiv omtale (nevne en stor pris de vant i 2010 i vårt fagfelt), og jeg håper jeg får høre fra dere i slutten av november.

Det står heldigvis ikke noe krav om bakgrunn i annonsen, så jeg håper jo jeg får en god sjanse :) Skal oppdatere dere i morgen etter forhåpentligvis en fantastisk telefonsamtale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

Jeg begynte ofte samtalen med å si at jeg hadde lest en del annonser, men når jeg så denne så det ut til å være akkurat det jeg hadde sett etter. (= mottakeren hører: jeg vet hva jeg vil, og velger en stilling som passer til det)

Deretter at jeg ringte for å høre litt mer om hva de så etter og si litt om meg selv for å se om det var en match, før jeg sendte en søknad (= mottakeren hører: jeg er samtidig interessert i at dere skal få det dere ønsker dere, og jeg ønsker ikke å kaste bort deres eller min tid med søknader som ikke har noe for seg)

Denne åpningen pleide å sitte. Det viktige er at du vet hva mottakeren vil høre, og så teste for deg selv du om det du vil si gir akkurat det budskapet.

Når du spør om hva de ser etter kan det være lurt å ta utgangspunkt i ting i annonsen og be dem utdype litt nærmere. "Hva innebærer det? Kan du si litt mer om hva ansvarsområdet består av?" etc.

Når det gjelder rekkefølgen, om du skal stille spørsmålene om stillingen først eller si noe om deg selv først er det ikke egentlig noen fasit på, men jeg erfarte at det kan være greit å spørre om de kanskje ville høre litt om meg først. Det gir deg noe av "makten" i samtalen fordi du her i praksis bestemmer hva mottakeren skal tenke om kandidaten i den andre enden av tråden.

VIKTIG her:

Innstillingen din. Ikke se mangelen på erfaring som en bakdel. Mange selskaper ser mer etter en person med rett innstilling og et ønske om å utvikle seg sammen med dem, enn en person med erfaring. Flere er t.o.m. innstilt på å fravike krav i annonsen for å få en person med riktige egenskaper og innstilling, som de kan lære opp. De liker ikke å måtte bytte ut folk til enhver tid fordi de fikk feil person. Og du har markedet på din side da det er få søkere - selv om de i utgangspunktet ønsker en med erfaring, er det ikke sikkert de får en tilfredsstillende søker, og da bør det være DEG de går på etterpå.

Ha den innstillingen at de får en ressurs, du kommer ikke med lua i hånden og ber ydmykt om å få en mulighet i et stort selskap. Du er samtidig ikke verdensmester, og er klar over at du har mye å lære - men du vil finne ut om dette er det riktige stedet for deg både å lære og bidra.

Hvis de nevner erfaring, bør du ta tak i det der og da, ikke vente, ellers mister de interessen. Si at du er klar over at du konkurrerer med folk med lengre erfaring (husk positiv vinkling her - ikke si at du vet du har lite erfaring), men ringer likevel fordi den stillingen så ut til å være akkurat det du ville ha, og fordi du tror du har egenskaper og kompetanse som du mener kan kompensere for erfaringen.

(Her er det viktig at du på forhånd har bestemt deg for hvilke egenskaper og kompetanse du tenker på, at du vet hvordan det vil vil kompensere, men IKKE gå videre med dette hvis mottakeren ikke spør - det kan virke krampaktig. Det kan hende at de syns det er greit nok, eller at de vil høre mer / fortelle om stillingen før de ønsker at du utdyper dette)

Før du fortsetter nå kan det være OK å spørre om dette kravet er ufravikelig. Da viser du respekt for den andres meninger, samtidig som du finner ut om det er noen vits i å fortsette samtalen.

Eller kan si at det ser du ikke som en bakdel, fordi du har kompetansen, kombinert med de og de egenskapene, ikke er redd for å gå inn i nye områder men syns det er spennende å lære seg ... osv. Har du satt deg inn i verdigrunnlaget deres kan du passe på å nevne noen av de egenskapene de ser etter, forutsatt at du har dem - "og det er jo det dere søker, ikke sant?" Føl deg fram i løpet av samtalen på hvor mye du skal legge i denne delen, lytt etter tilbakemeldinger, stemmeleie etc.

Det kan være lurt å ta en gjennomgang med deg selv i forkant for å sikre at måten du legger fram ditt budskap på er positivt vinklet. Det viser pågangsmot, og det vil de ha.

Et annet tips er å se på nettsidene deres om de søker traineer. Gjør de det, vil de ofte være interessert i personer med lite erfaring også i andre stillinger. Du kan også se på "møt våre ansatte"-sider, der får du ofte en pekepinn om det er mange unge som er ansatt eller ikke.

På slutten av samtalen er det viktig å takke for at de tok seg tid, som du skriver, men OGSÅ bra å komme med en tilbakemelding som "ja, jeg ble enda mer overbevist etter denne samtalen, så da kan dere regne med å få en søknad av meg i løpet av uken", eller "ja, etter denne samtalen ble jeg anda mer interessert, så da sender jeg en søknad i løpet av uken" eller liknende. (Mottakeren hører da at h*ns bidrag i samtalen var nyttig, at du har lyttet aktivt, at du er enda mer tent på jobben, OG de sitter med en følelse av at prosessen med deg er i gang.

PS. Igjen: Husk at målet er å få dem interessert i å få en søknaden. Noen ganger holder det med en kort samtale, andre ganger må den være lengre. Vurder hele tiden underveis om du må utdype nærmere eller om du kan gå til neste punkt - og VÆR INTERESSERT.

Håper det går bra!

Endret av Flair
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...