*Mocca* Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Jeg har lett litt på nettet for å finne gode forklaringer på prøveresultater, men bli ikke noe klokere... T3 - 4 T4 - 23 TSH - 1 Er det noen her inne som har greie på det og kan si noe om dette resultatet? Jeg har tidligere gått til en spesialist som satte med igang med tyroksin fordi han mente jeg lå litt lavt og startet prøvebehandling. Men jeg hadde dessverre ikke råd til å gå der. Og fastleger kjører jo ikke behandling sålenge man ikke ligger klart utenfor referanseverdier.
*Frida* Skrevet 8. november 2011 #2 Skrevet 8. november 2011 (endret) Jeg har lett litt på nettet for å finne gode forklaringer på prøveresultater, men bli ikke noe klokere... T3 - 4 T4 - 23 TSH - 1 Er det noen her inne som har greie på det og kan si noe om dette resultatet? Jeg har tidligere gått til en spesialist som satte med igang med tyroksin fordi han mente jeg lå litt lavt og startet prøvebehandling. Men jeg hadde dessverre ikke råd til å gå der. Og fastleger kjører jo ikke behandling sålenge man ikke ligger klart utenfor referanseverdier. TSH - 1 er ok TSH T3 og T4, er du sikker på at det ikkje er FT4 som er målt? T4 har referanseområde 60-150 for voksne, medan FT4 har referanseområde 8-20. Om det er FT4 som er målt (det er det ganske sannsynlig), er denne litt høg. Har du ikkje fått tilbakemelding frå lege på prøveresultata? Endret 8. november 2011 av *Frida*
*Mocca* Skrevet 9. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2011 Det er nok FT4 ja...., hva betyr det at denne er litt høy? Ringe legekontoret igår og spurte etter resultat fordi skulle endre litt medisinering i forhold til psykisk helse og behandler ville vite resultat av prøver først. Skal til fastlege idag. Men har inntrykk at det skal mye avvik til på blodprøver før det gjøres noe. Så jeg vurderer å få en utskrift av prøveresultatene for å vite nok selv. Takk for svar!
*Frida* Skrevet 9. november 2011 #4 Skrevet 9. november 2011 Litt høg FT4 betyr at du har et litt høgt stoffskifte. MEN: ulike sjukehus/laboratorier har litt ulike referanseområde, på grunn av ulikt utstyr. På Furst er referanseområdet for FT4 11-23, så der ligg du innafor, men framdeles ligg høg. Er du under behandling for stoffskiftet? (Du skriv om medisiner, men usikker på om det er thyroxin du meiner?) Mange (allmenn)leger ser kun på TSH (som er 'perfekt' om du er under behandling), men det er FT3 og FT4 som faktisk er stoffskiftet ditt. Be om utskrift av prøvane dine, inkludert referanseområder, og få ein vurdering av lege. Forstår at du kanskje har fleire legar å forholde deg til, men det er indremedisinarar/endokrinologar som er spesialistar på stoffskifteproblemer. 1
*Mocca* Skrevet 9. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2011 (endret) Tar ikke thyroxin, gjorde det da jeg gikk til en spesialist for 7-8 år siden, men pga at han tilhørte privat sykehus ble det altfor dyrt for meg å fortsette. Andre medisiner er Orfiril og Fontex. Leste litt nå, fant på nettsiden til Ahus, http://www.ahus.no/eqs/labhbok/docs/doc_1671/index.html Det er ikke lett, men er ser det ut som at det skal ligge mellom 7-16? Greit å undersøke litt selv kjenner jeg og vite litt mer før man skal til legen. Så jeg ligger igrunn i nedre grense på FT3 og i øvre grense på FT4 og i nedre sjikt på TSH. Edit: Kan legge til at jeg har en mor som har stoffskifteproblematikk, hvor det har i lang tid variert mellom for høyt og for lavt og det har vært problematisk å medisinere for å holde det stabilt. Endret 9. november 2011 av *Mocca*
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #6 Skrevet 9. november 2011 Så vidt jeg husker, så bruker Ahus andre ref.tall enn Aker. Du kan jo ta kontakt med Norsk Thyreoideaforbund og få noen tips. Lykke til:) Hilsen en "ustabil" med Hashimotos
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå