Gå til innhold

Veldig bekymret for kroppen min...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg håper virkelig jeg får svar fra noen så fort som mulig, for jeg er helt nervevrak!

Muligens uten grunn, men jeg kan i alle fall fortelle hva som er problemet, og se om noen har noe å komme med...

I noen uker har det kommet blod på papiret når jeg har tørket meg etter å ha vært på do, og det har vært mye svie. Jeg har antatt at dette har vært hemoroider, fordi det passer alle beskrivelser. Derfor startet jeg for omtrent ei uke siden, på stikkpiller mot hemoroider. Etter noen dager våknet jeg av en intens kløe og svie i underlivet, og etter alle beskrivelser var dette underlivssopp. Jeg startet derfor på en kur med Canesten (1 vagetorie samt salve), som jeg nå har brukt i noen dager. I går kjente jeg ingenting, men i dag svir det igjen. Hemoroidene har gått over, men i dag oppdaget jeg noe blod på selve avføringen. I tillegg har jeg et problem enkelte ganger når jeg tisser, fordi jeg får vondt etterpå, og det kjennes ut som jeg holder på å tisse meg ut, men om jeg setter meg på do så kommer det bare noen dråper, også føler jeg for å presse... Av og til har det gått over om jeg har trengt å gjøre nr 2 i tillegg, mens det andre ganger har oppstått når jeg har gjort det. Det svir rett og slett, og det føles som om jeg tisser meg ut i hvert øyeblikk. Hva i alle dager kommer alt dette av? Har det noen sammenheng eller er jeg bare VELDIG uheldig om dagen? Noen som har erfaringer? Sitter her og har vondt akkurat nå pga sistnevnte bekymring, og er så lei av at det alltid er noe!

Kan legge til at jeg som fattig student har brukt opp alle mine gjenværende penger på stikkpiller og Canesten, så legetime har jeg ikke råd til før om noen uker, sannsynligvis... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hatt ubeskyttet sex i det siste?

Skrevet

Hatt ubeskyttet sex i det siste?

Har vært i fast forhold i over to år, så jeg tror ikke det kan ha noe med kjønnssykdommer å gjøre...

TS

Skrevet

Det var jo veldig dumt av deg å bare anta at du hadde det ene og det andre, i stedet for å bruke pengene dine på en legetime hvor du hadde funnet ut sikkert hva du feiler. Det kan være farlig å selvmedisinere seg selv!

Kan ikke gi deg noen pekepinn på hva du feiler (selvfølgelig, da jeg verken har undersøkt deg eller er lege), men jeg råder deg til å komme deg til legen. Du kan få faktura, du er ikke nødt til å betale kontant.

• Liker 2
Skrevet

Det var jo veldig dumt av deg å bare anta at du hadde det ene og det andre, i stedet for å bruke pengene dine på en legetime hvor du hadde funnet ut sikkert hva du feiler. Det kan være farlig å selvmedisinere seg selv!

Kan ikke gi deg noen pekepinn på hva du feiler (selvfølgelig, da jeg verken har undersøkt deg eller er lege), men jeg råder deg til å komme deg til legen. Du kan få faktura, du er ikke nødt til å betale kontant.

Ja, jeg innså egentlig i dag at det var dumt av meg... Har sånn legeskrekk, så jeg utsetter alltid, og prøver å gjøre hva som helst for å slippe...

Skrevet

Jeg syns det kan høres ut som du har UVI, uten at jeg kan diagnosere noe som helst. Ta deg en tur til legen og lever en urinprøve, det er helt ufarlig :)

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg innså egentlig i dag at det var dumt av meg... Har sånn legeskrekk, så jeg utsetter alltid, og prøver å gjøre hva som helst for å slippe...

Vel, en måte man ikke slipper legen på, er å kjøre i seg ymse preparater i håp om at det man feiler skal gå bort. Da ender man som regel opp med mer plager enn man hadde i utgangspunktet..

Kan jeg få lov til å spørre hvorfor du har legeskrekk? Jeg vet at det er et vanskelig spørsmål å svare på, og at det egentlig ikke har noen som helst betydning for denne tråden, men jeg spør likevel.

• Liker 1
Skrevet

Vel, en måte man ikke slipper legen på, er å kjøre i seg ymse preparater i håp om at det man feiler skal gå bort. Da ender man som regel opp med mer plager enn man hadde i utgangspunktet..

Kan jeg få lov til å spørre hvorfor du har legeskrekk? Jeg vet at det er et vanskelig spørsmål å svare på, og at det egentlig ikke har noen som helst betydning for denne tråden, men jeg spør likevel.

Jeg er livredd GU fordi jeg har vært på det èn gang i mitt liv, og det var etter jeg ble utsatt for voldtekt. Jeg vet jo at jeg må ta GU etter hvert, men jeg er så redd for det. Er i tillegg veldig usikker på meg selv og egen kropp, og føler meg sårbar. Jeg stoler ikke på ukjente menn, og hadde fått hetta om jeg måtte kle av meg med en mann i rommet. Har i tillegg en såpass travel lege at det som regel settes inn vikar for ham, og jeg får derfor ikke oversikt over hvem jeg går til. Det er ikke bare bare for meg å dukke opp på et venterom og vente på min tur, komme inn og fortelle problemet, og så kle av meg om nødvendig. Samme med urinprøve og lignende, jeg har bare en form for sperre for å få det til... Det går helt fint om det gjelder noe slikt som vondt i en fot, problemer med pust eller lignende (da er det bare biten med å være bar på ryggen om de skal høre på pusten min som er problemet). Jeg vet det kanskje kan høres teit ut, men folk har fobier for mye rart, jeg har det for leger...

TS.

Skrevet

Synes ikke det er riktig at vi her på KG skal stille diagnose. Ta deg en tur til legen så vil du få riktig diagnose og eventuell behandling..

Skrevet

Men om du forteller at du har blitt voldtatt og derfor har legeskrekk, så er jo legene forståelsesfulle og viser hensyn.

Kan du ikke låne noen penger fra mor, far eller kjæreste og dra til legen? Er enig med de andre over her, selvmedisinering er ikke smart.

• Liker 1
Gjest shirelle
Skrevet

Du kan betale legetimen med faktura, så du trenger ikke ha penger. Men penger til evt medisin må du jo ha

Skrevet

Uff, det høres ikke mye greit ut.

Men for din egen del så er det viktig at du kommer over denne legeskrekken. Enten ved hjelp av psykolog eller eksponeringsterapi på egen hånd (altså at du bare tvinger deg gjennom det helt til det blir lettere å gjennomføre - dette passer dog langt i fra alle), bare du får hjelp med å komme over det. Tenk hvis du blir så syk at du er nødt til å gå til legen, da er det bedre at du kommer deg dit med en gang, i stedet for at du må gå flere runder med deg selv før du får mannet deg opp.

Og hvis du en gang blir gravid, må man gjennom mange undersøkelser både her og der. For din egen del så er det jo bedre om du kan komme deg gjennom legetimer uten å være helt svett av skrekk etterpå.

I denne omgang: har du en mor, søster eller venninne som kan være med deg til legen? Da tenker jeg med inn på legekontoret, legen din burde ikke ha noen innvendinger mot det så lenge han vet om situasjonen din. Det er også mulig for deg å ta urinprøven hjemme, og så ta den med på legekontoret. Kanskje det vil være litt lettere å gjennomføre hvis du er hjemme på din egen do?

Uansett hva du gjør og hvordan det går; lykke til, alt kommer til å gå bra :)

Skrevet

Tusen takk for fine svar! :)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...