Gå til innhold

Mitt liv som fosterhjem.


HopelessFear

Anbefalte innlegg

Jeg har meldt meg som fosterhjem til FOD, og i dag skal det endelig skje. Vi (sambo og jeg.) skal få besøk av en kattemor og hennes unger på 7 uker. Vi vet ennå ikke så mye om dem, vi vet ikke engang hvor mange kattunger det er. Forhåpentligvis er det ikke mer enn tre, ville vært redd for å trampe på dem om det skulle vært flere. Eneste vi vet om kattemoren, er at hun er litt skeptisk og mulig litt menneskesky.

Som dere sikkert skjønner, så kommer denne dagboken til å handle om mitt liv som fosterhjem, alle kattene vi hjelper og hvordan det går med dem etter at de har dratt herfra. Håper dere vil lese. :)

Kommer til å oppdatere litt mer senere, når vi har fått kattemor i hus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har kattene kommet i hus. Moren, Østers, har gjemt seg bak sofaen og vil ikke komme ut. Mens de fire kattungene er hyperaktive og lekne. Veldig vanskelig å se forskjell på dem, det er to jenter og to gutter. Ene jenta er mye mørkere enn de andre, ellers så er de like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk. :)

Kan fortelle litt mer om Østers. Svart kattepus som tidligere har levd livet inne som innekatt. Jeg ble litt i stuss hvorfor hun skulle omplasseres, men det var visst noe med at gamle eieren hadde skaffet seg en ukasterert hannkatt som ga henne litt vel mye oppmerksomhet. Hun er hvert fall ikke så veldig glad i oppmerksomhet og søker hele tiden til lukkede steder der hun kan få fred. Jeg vet ikke om det kommer av hannhunden eller om det er noe annet som har skjedd henne.

Jeg føler på meg at dette blir en lang og slitsom tid i vente. Jeg trodde ikke det var så mange kattepuser. Vi må i alle fall på butikken i morgen og kjøpe ledningsamler, for det første kattungene gjorde var å gå etter ledningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sovet veldig lite i natt. Østers begynte å rope på natta, rundt 1 tiden og holdt på i jevne mellomrom fram til rundt seks. Jeg skjønner ikke hva som var problemet, fordi alle kattungene lå og sov i sofaen. Vi har også merket noe spesielt med henne. På dagen så kryper hun nærmest bortover på magen, mens om natten står hun helt oppreist. Jeg vet ikke hva det skyldes, men jeg tror jeg burde tilbringe mer tid med henne om natta for å få henne tryggere på dagtid.

Vi har begynt å se noen personlighetstrekk på kattungene. Tenkte vi skulle gi dem kallenavn i forhånd til personligheten deres. En har jeg begynt å kalt Brooks, grå hannkatt. Grunnen til det er at han liker å sove i bokhylla. Hver gang batteriet har gått flatt så har han krøpet inn der. Ufattelig søt og sjarmerende skapning. Men det byr på problemer å skille Brooks og den andre grå hannen, uten at de er i nærheten av hverandre. Forhåpentligvis så greier vi å se forskjell på dem etterhvert som de blir større og blir mer ulike.

Det er også en mørkegrå hunn, men vi har ennå ikke kommet opp til noe spesielt kallenavn til henne ennå. Hun graver i parketten for å dekke over vannskålen etter hun har drukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi kommet opp med navn på alle de fire kattungene. Hun mørke heter Avendrael, hunn nr 2 heter Lyndralia (? husker ikke helt, tror det skrives sånn.) Hann nr 1 heter Samon og hann nr 2 heter Salomons (etter kong Salomo.) Litt spesielle navn, men de er fine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om Østers er i ferd med å få løpetid igjen. Mjauer en god del og er veldig vimsete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt dere har pågående!

All ære til dere som tar denne jobben!

:)

Trodde det skulle bli verre enn det ble. Ja, kattene kan bli litt vel hyper og bråkete, men det er en givende "jobb." Vil anbefale alle som har tid og hjerterom til å gjøre det samme. En trenger verken en stor leilighet eller utemuligheter, så det passer studenter veldig fint. Trenger ikke å komme med så mye kattekunnskaper fra tidligere heller, siden de forteller alt om stell, rutine og hva vi burde akseptere av kattene og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at dere tar på dere den oppgaven det er å være fosterhjem:) Takk for at det finnes gode mennesker rundt omkring, som dere!

Helt herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det blir vanskelig å skille seg fra de hjerteknuserne. Har begynt å få ganske sterke bånd med dem, så det er haken med å være fosterhjem. Skulle gjerne ha adoptert dem, men vi kan ikke det, siden vi ikke har uteområde. Håper pusene får et fint hjem senere. Mener de skal legges ut for adopsjon, ikke så lenge før jul. Vil helst ikke at de skal bli julegave, men det hadde vært fint om de også hadde et hjem før Jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så bra at dere er fosterhjem for FOD :) Har lyst til å bli det jeg også, men da må jeg først finne et sted der jeg får lov til å ha dyr.

Lykke til med oppfostringen av de små, og med sosialisering av Østers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere er fosterhjem for FOD :) Har lyst til å bli det jeg også, men da må jeg først finne et sted der jeg får lov til å ha dyr.

Lykke til med oppfostringen av de små, og med sosialisering av Østers :)

Takk for det. :) Skader ikke spørre huseier om dere kan ha spesiell tillatelse for å ha dyr. Her måtte vi søke om å ha dyr. Huseier drar med seg bikkja her hele tiden, så det var lett å overtale ham kan du si. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for det. :) Skader ikke spørre huseier om dere kan ha spesiell tillatelse for å ha dyr. Her måtte vi søke om å ha dyr. Huseier drar med seg bikkja her hele tiden, så det var lett å overtale ham kan du si. :P

Så fint at de er fosterheim. Vi har adoptert ei hokatt frå dyrebeskyttelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det en skrekkens dag for kattungene. De skulle nemlig bli vaksinert og få chip. Ikke nok med det, de måtte også være borte fra moren i fire timer. De stakkars små var helt skjelven når de kom tilbake, og mor taklet heller ikke så godt å være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, stakkars små! Hvordan blir egentlig slike chipper plassert?

Blir tatt som en sprøyte. Dyrlegen holder i nakkekinnet og setter sprøyten med chippen i. Tror de gjør det sånn på kattunger også, men jeg er ikke helt sikker. Har bare sett det på katter oppi 1-2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...