AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #1 Skrevet 7. november 2011 Vi venter vår første, og ønsker å kalle opp barnet etter noen i familien. Hvis det blir en gutt, har vi tenkt på Geirmund, Sigurd eller Trygve. To av navnene (G og S) er brukt mye i manns familie ("går i generasjoner"), mens ett (T) er navnet til min bestefar og til min onkel som døde da han var ung. Hvis det blir jente, har vi tenkt på Althea (min manns bestemor) eller Hedvig (min oldemor). Vi har også tenkt på å kombinere navnene for å slippe å velge "side", men jeg tror ikke noen av familiene våre kommer til å bli fornærmet fordi vi velger navn fra den andre siden. Det er mest for vår egen del. Men da blir det i så fall Hedvig Althea, mens guttenavna synes jeg ikke det går an å kombinere. Hvilket synes dere er finest? Er det galskap å bruke såpass gammeldagse navn? Vi har flere alternativer som kan være alternativer, men vi synes noen av de blir litt for vanlige (f.eks. Magnus og Kristine) og noen vi synes blir litt kjedelige og "voksne" (f.eks. Arnt og Bjørg). Hilsen nybegynnerne
Gjest uAnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #2 Skrevet 7. november 2011 Hedvig er mitt favorittnavn og jeg skal ikke ha barn så jeg syns du skal sette en liten Hedvig til verden, det er ikke nok av dem 3
Niennas Skrevet 7. november 2011 #3 Skrevet 7. november 2011 Jeg synes ikke noe om å velge et navn bare fordi det allerede ligger i familien, jeg synes dere burde velge navn dere virkelig liker. Synes f.eks. Hedvig Althea er overkill så det rekker, og det har lite klang i seg. Hvis jeg måtte velge en av guttenavnene, så ville jeg ha valgt Sigurd. Jeg synes desverre ikke Hedvig eller Althea er særlig pene navn. Men det er meg, og jeg har heller ingen forhold til disse navnene. Det er sikkert anderledes for dere.
stammis Skrevet 7. november 2011 #4 Skrevet 7. november 2011 Jeg syns Hedvig er ett så utrolig fint navn alene! Det er bare så rent, enkelt og nydelig men det skal sies at jeg er storfan av enkeltnavn Hedvig Althea er ikke det verste jeg har hørt altså, men man må tenke seg om. Har hørt flere si at de har det andre navnet kun for å ha det, men bruker kun det første, da ser jeg ikke vits. Om det ikke handler om noe som er ekstremt viktig for dere, som feks bortgangen til noen dere er glad i. Å kombinere de guttenavnene blir ikke helt riktig nei
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #5 Skrevet 7. november 2011 Jeg synes både Hedvig og Sigurd er kjempefine navn! En kombinasjon av de navnene du kommer med blir kanskje ikke så veldig pent, og ikke minst tungt. 2
Gjest Daenerys Skrevet 7. november 2011 #6 Skrevet 7. november 2011 Hedvig er kjempefint Er selv oppkalt etter besteforeldre, men kun med forbokstaven. F.eks Sigrid kunne ha blitt Sara osv. Så jeg har en forbokstav fra mormor og en fra farmor
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #7 Skrevet 7. november 2011 For eksempel Trygve Sigurd Pettersen høres da ikke såå ille ut det? Hvis man vil bruke begge navnene, altså. Med Hedvig tenker jeg egentlig mest på ugla i Harry Potter, men det er jo ikke så aller verst det heller :gjeiper: 2
kakemonsteret Skrevet 7. november 2011 #8 Skrevet 7. november 2011 Ingen av navnene var lett å kombinere... Hva med å kalle opp på den ene siden nå, og på den andre siden dersom dere får et barn til? 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #9 Skrevet 7. november 2011 Det var da noen forferdelige navn! Eneste Sigurd som går an. Men smaken er som baken. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #10 Skrevet 7. november 2011 Hedvig er nydelig. De andre har jeg ikke spesielt sans for.
Teqi Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 Så vakre navn dere har valgt dere! Jeg syns Geirmund var utrolig stilig og "mandig" Hedvig Althea syns jeg også var feminint og en unik og flott kombinasjon. 1
Gjest Vaniljepiken Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 Morsomt å se de gode gamle navnene komme tilbake. Får jeg en gutt så skal han hete Sigurd, det synes jeg er råtøfft:D
Fru Filifjonka Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 Det er jo ikke nødvendig å bruke alle navnene samtidig? Det kan jo være dere får flere barn, greit å ha noen å velge mellom da også? Pene navn. :-) 1
Sol79 Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 Geirmund likte jeg ikke - og ikke har jef hørt det før heller. De andre var fine navne, så lenge du lar de stå alene, også jentenavnene. Hedvig Althea blit litt smør på flesk. Det er sterke nok navn i seg selv.
Gjest Spinell Skrevet 8. november 2011 #15 Skrevet 8. november 2011 For noen fantastiske navn! Jeg digger Favoritt blant guttenavnene er nok Sigurd. Hedvig er det fineste av de to jentenavnene. Jeg synes egentlig alle disse navnene står svært godt for seg selv og at enhver kombinasjon blir i overkant. Hvorfor ikke velge navn fra den ene siden av familien i denne omgang, og fra den andre siden av familien neste gang? (Siden du skriver "vår første" regner jeg med at dere holder muligheten for flere barn åpen.) PS: Avsporing: Etter min mening er det ikke oppkalling om man bruker opp igjen en forbokstav fra en eldre slektning, med mindre klangen og betydningen av navnene er ganske like. (Om oldemor heter Hjørdis og du heter Hanne kan man da umulig si at du er oppkalt etter oldemor?) Man har tross alt bare 29 bokstaver i alfabetet, og det skal godt gjøres å unngå å treffe forbokstaven til en eller annen forgjenger. 4
Gjest Nuppa_ Skrevet 8. november 2011 #16 Skrevet 8. november 2011 Jeg er imot oppkalling, med mindre man liker navnet. Mange barn har fått grusomme navn, som foreldrene ikke liker, kun for familiens del. Det syns jeg er tull. Men hvis dere liker navnene er det jo helt greit. 1
Gjest imli Skrevet 8. november 2011 #18 Skrevet 8. november 2011 Tykkjer alle gutenamna er fine. Hedvig er greitt nok, Althea var forferdeleg. Hedvig Althea = grusomt. Bruk berre eit namn, er mitt råd. Eg ser ikkje på oppklalling med berre forbokstav (forslag frå ein annan brukar) som oppkalling. Eg ville tenkt det høyrtes veldig søkt ut at Sara var oppkalling etter Sigrid, det er jo to totalt forskjellige namn. Oppkalling er når det same namnet er brukt, evt ein annan variant som er veldig lik. De kan jo velgje eit namn frå mannens familie no, og din familie neste gong, eller omvendt, viss de skal ha fleire ungar. Ingen blir vel sure fordi de velgjer eit namn frå andre sida? Ingen i svigerfamilien min blei sure då me valgte eit namn frå min familie i alle fall.
*Frida* Skrevet 8. november 2011 #19 Skrevet 8. november 2011 Kjempefine navn alle fem. Althea har eg aldri høyrt før, men det var veldig fint! Og at de har bakgrunn for desse navna gjer det meir fint syns eg. Eg syns det er veldig kjekt å hente opp igjen navn frå familien. (Helsing ho som har fått besta (mormor) sitt 2. fornavn. Et skikkelig traust, gammaldags navn som berre eg og gamle damer har. Og som er så glad i navnet sitt!) 1
Gjest Badabing Skrevet 8. november 2011 #20 Skrevet 8. november 2011 Synes alle navnene var mer eller mindre fine, men synes de er altfor tunge til å bruke sammen. Synes ikke det gjør noe om dere velger fra den ene siden, dere får heller lage fler 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå