Gå til innhold

Tilrettelegging pga amming under eksamen ved ntnu?


Zoë Castillo

Anbefalte innlegg

Jeg har en baby som kommer til å være 2 1/2 mnd ved eksamen til jul. Jeg har grudd meg til dette pga at jeg ammer, og pga lang reisevei kommer det til å gå minst 8 timer uten amming denne dagen.

Men er det mulig å få tilrettelagt eksamen på et vis slik at mannen kan være på Dragvoll og komme med babyen når det er ammetid?

Jeg har ikke nødvendigvis behov for ekstra tid pga ammingen, men jeg må jo få lov til å treffe mannen min for å få overlevert barnet, samt at jeg kommer til å binde opp en eksamensvakt ei stund.

Jeg finner ingen informasjon om dette på ntnus nettsider, annet enn at en må søke om diverse tilrettelegging innen 15. september. Gjelder dette evt ammetilrettelegging også? Jeg ber jo ikke om så veeldig mye, føler jeg?

Eksamen foregår forøvrig i et grunnemne som mest sannsynlig kommer til å bli avholdt i idrettsbygget på Dragvoll, så det er jo i utgangspunktet mange rom og vakter tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok eksamen ved NKS da snuppa var 3 uker, og der var ihvertfall amming ikke noe problem. Jeg avtalte to faste tidspunkt som mamma skulle komme og vente på meg, og da satt jeg i gangen rett utenfor lokalet og ammet. Jeg må innrømme at jeg ikke tenkte på å søke om det, men sammenlignet det mer med andres røykepauser. Ammepausen min sammenfalt tilfeldigvis med noen av eksamenvaktenes lunchpauser, så da satt jeg sammen med de. Jeg fikk også beskjed om at jeg kunne ha søkt om forlenget eksamenstid på grunn av dette.

Mulig at ting er strengere ved et ordentlig universitet, men det er jo bare å ta en telefon til eksamenskontoret og høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvertfall om ei som gjorde det ved UiS.

Og søk nå for all del om ekstra tid siden du skal amme, det er bare dumskap å ikke ta imot ekstra tid hvis du får det (men mulig du søker for sent?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Fra det jeg husker når jeg selv var student, så er dette noe du har rett på. Og du har rett på forlenget tid. Husker ikke om det er en eller to timer. Ville ha gjort som Coarvi sier og søkt på forlenget tid uansett. Du vet jo ikke dagsformen på babyen nå, så det kan hende du virkelig trenger den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Er ikke det mye lettere å bare tappe litt på flaske om morningen før du drar og så kan mannen gi barnet melka på flaska? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det mye lettere å bare tappe litt på flaske om morningen før du drar og så kan mannen gi barnet melka på flaska? :klo:

En del babyer nekter å ta flaske, så TS kan nesten ikke planlegge utifra det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke det mye lettere å bare tappe litt på flaske om morningen før du drar og så kan mannen gi barnet melka på flaska? :klo:

Gutten min ser ikke ut til å ta flaske. Jeg ammer dessuten hyppig, og 8 timer uten kommer til å føre til en voldsom spreng. Jeg skal søke om forlenget tid, men er redd det er for sent!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Gutten min ser ikke ut til å ta flaske. Jeg ammer dessuten hyppig, og 8 timer uten kommer til å føre til en voldsom spreng. Jeg skal søke om forlenget tid, men er redd det er for sent!

Da så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Studiehåndboka ved NTNU:

Tilrettelegging av eksamen

Studenter som har behov for særlig tilrettelegging av eksamenssituasjonen pga. sykdom, funksjonshemming, fødsel eller amming, må søke om dette senest 15. september i høstsemesteret og 15. februar i vårsemesteret. Søknaden sendes til Studieavdelingen, NTNU. Skjema før søknad ligger på http://www.ntnu.no/studier/skjemabank/. Aktuelle tiltak kan f.eks. være utvidet eksamenstid, tilgang på spesielle hjelpemidler eller annen individuell tilpasning av selve

eksamenssituasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte eksamenskontoret nå, og de var veldig behjelpelige. Søknadsfristen har jo gått ut for 2 mnd siden, men det var ikke noe problem å få forlenget tid under eksamen. Puh, lettet nå! Skulle jo tenkt på dette for lenge siden, men førstemann tok flaske veldig greit, så det var egentlig det jeg var forberedt på å gjøre denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...