Gå til innhold

Middagsoppskrift med hvit fisk?

Fremhevede innlegg

Gjest Caitlin
Skrevet (endret)

Er det noen som har noen familievennlige middagsoppskrifter med hvit fisk (primært torskefilet)? Helst litt mer spennende enn kokt med poteter og grønnsaker ;)

Endret av The beib
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker å lage denne, er enkel og god (oppskriften er til 2 pers):

Ca. 400 g hvit fisk, kuttet i litt store terninger

1 gul løk, hakket

1/2 squash, kuttet i små terninger

1 chili, finhakket

1-2 fedd hvitløk, finhakket

1 boks hakkende tomater

1 ss hvitvinseddik (evnt. eplecidereddik)

Stek løk, squash, hvitløk og chili i litt olje i noen få minutter (til løken er blank). Tilsett hakkede tomater og hvitvinseddik, bland fisken forsiktig inn og la trekke på svak varme under lokk i ca. ti minutter.

Server med cous-cous.

Skrevet

Jeg har tipset om denne i en annen tråd, den er helt nydelig:

Fiskefilet i kokossaus:

4 pors:

500-600 g hvit fiskefilet

4 sjalottløk

2 hvitløksfedd

ca. 4 cm fersk ingefær

3-4 stilker sitrongress, evt. skallet av én lime

olje til steking

1/2 ts sambal oelek (fås i den "eksotiske hylla" i større matbutikker)

2,5 dl kokosmelk

1-1,5 ts (brunt) sukker

1/2 bunt asiatiske hvitløksstenger

Skyll fisken i kaldt vann og tørk. Salt på begge sider. Skrell og finhakk hvitløk og sjalottløk. Skrell og riv ingefær. Skrell sitrongresset og ta ut kjernen. Sett ovnen på 80 grader og varm en ildfast form. Stek fisken på begge sider i en stekepanne, tilsammen ca. 4-5 min. Sett fisken i ovnen. Stek i samme panne: hvitløk, sjalottløk, sitrongress og sambal oelek i 3-4 min. Ha i kokosmelk og sukker. Ta ut fisken og ha sausen over. Strø over hakkede asiatiske hvitløksstenger rett før servering (vårløk kan også brukes). Server med ris.

Nam nam!

Skrevet

Nammmm! Mange gode oppskrifter her!

Skrevet

Hjemmelaget fiskepinner

Skjær fileten i strimler

Lag litt pannekakerøre med mye mel i. Ha i det krydderet du vil bruke.

Dypp fiskestrimlene i dette og vend dem i en blanding av strøkavring og sesamfrø.

Stek

Fantastisk godt :jepp:

Gjest Survival
Skrevet

Jeg elsker ovnsbakt torsk med mozzarella.

Jeg legger torskefileter/eller andre fiskestykker i ei smurt ildfast form. Pensler fisken med litt olivenolje og ruller den i en blanding av brødsmuler (eller griljermel), salt og mozzarella ost. Setter formen inn i ovnen på 175 grader og lar de stå i 10-15 minutter. Kommer litt an på størrelsen på fiskestykkene.

Jeg bruker å servere med råstekte mandelpoteter og dampa grønnsaker, men tilbehør kan man jo bare variere alt etter hva man selv ønsker å spise.

Skrevet

Fyll en langpanne med forskjellige rotfrukter (potet, gulrot, kålrot, ferske rødbeter etc.), løk og hele hvitløksfedd, hell over olje, litt flaksalt og noen timiankvister. La dette stå i ovnen til det er stekt/mykt. Trekk fisken i vann, evt. hvis du vil gjøre det enda enklere kan du legge den oppå grønnsakene med litt olje og krydder etter at grønnsakene har stekt en stund. Stek bacon i masse smør, slik at du kan bruke dette som saus. Veldig godt!

Skrevet

Hjemmelaget fiskepinner

Skjær fileten i strimler

Lag litt pannekakerøre med mye mel i. Ha i det krydderet du vil bruke.

Dypp fiskestrimlene i dette og vend dem i en blanding av strøkavring og sesamfrø.

Stek

Fantastisk godt :jepp:

Eller du kan vende dem i finknuste cornflakes. Det blir ikke så dumt det heller. :)

Gjest Caitlin
Skrevet

Tusen takk for mange gode forslag, skal prøve ut en del her :nigo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...