Gå til innhold

Bidrag etter barnet fyller 18

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en snart 18-åring i hus som går videregående, hvilket betyr at h*n kan søke om videre bidrag fra sin far. Er det noen som vet om beløpet pleier å justeres ned (eller opp for den del) i forhold til når barnet er under 18? Far har ikke så god økonomi at jeg synes han trenger å betale mer enn han har gjort til nå (og vi har ikke så god økonomi at vi kan droppe bidraget heller). Noen vil nok da foreslå privat avtale, men far har en noe "ustabil" historikk som gjør det lite ønkelig, uten at det er relevant å si noe mer enn det.

Så, kan vi regne med at beløpet blir mindre, eller risikerer vi at far plutselig må punge ut mer enn før? (tror ikke det har vært noe markant endring i inntekt på hverken min eller hans side)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da barnet mitt krevde bidrag etter fylte 18 ble beløpet lavere enn tidligere.

Skrevet

Ok, takker for svar. :)

Skrevet

Kan ikke 18-åringen din få seg en jobb så dere foreldre slipper å slite sånn økonomisk?:S

• Liker 2
Skrevet

18-åringen har en jobb: Å konsentrere seg om utdanningen.

• Liker 8
Gjest Michelle82
Skrevet

:klappe:

• Liker 2
Skrevet

Det er fult mulig å få gode resultater på skolen, men likevel ha en deltidsjobb. Det er ingen vgs elever som jobber så mye med skolen at de ikke kan ha en jobb... Da er det prioriteringer. Var bare et forslag for å lette økonomien deres, men at dere velger å la barnet deres slippe, er jo selvfølgelig opp til dere...

Men jeg tror dere gjør vedkommende en bjørnetjeneste. Det er ufattelig vanskelig å få seg jobb senere når man ikke har noen som helst form for arbeidserfaring...

• Liker 2
Skrevet

En 18 åring klarer fint å jobbe noen dager i måneden, for å bidra til sitt eget forbruk, uten at det går ut over skolen.

• Liker 2
Skrevet

De fleste klarer da både en deltidsjobb for å tjene egne penger til fritid og slikt. Eller har din datter en sykdom/diagnose som hindrer henne?

• Liker 2
Skrevet

:skratte: Morsom du.

• Liker 2
Skrevet

Far til min 18 åring har en inntekt på ca 260 000, og 18 åringen fikk ikke bidrag etter han fylte 18. Inntekten før 18 er en, og inntekten etter en noe helt annet. Vi trodde han ville få noe, men bidragsevenen var 0

Skrevet

De fleste klarer da både en deltidsjobb for å tjene egne penger til fritid og slikt. Eller har din datter en sykdom/diagnose som hindrer henne?

Jepp. Skolen er en heldagsjobb, enkelt og greit. Så kan jo alle bedrevitere fortsette å vite bedre. :)

• Liker 3
Skrevet

Jepp. Skolen er en heldagsjobb, enkelt og greit. Så kan jo alle bedrevitere fortsette å vite bedre. :)

"Bedreviterne" Vet at utdannelsen hennes er bortkastet når hun ikke har arbeidserfaring at all.. Om hun ikke jobber når hun studerer en gang, så er det nesten ikke poeng i å utdanne seg. Kommer i hvert fall sist i køen på alt..

Skrevet

Jeg er vel en bedreviter jeg da. :lur: Min nesteldste har nå en svært svært godt betalt jobb, pga at h*n arbeidet samtidig med at h*n gikk på skole. Min eldste har også jobbet seg gjennom 6 år på skole, uten at skolegangen har tatt skade av det. Pga denne arbeidserfaringen havner ikke søknadene automatisk i bosskorgen, nå som h*n søker jobb. :Hehe:

De to neste skal også få ta seg småjobber under skolegangen. Men nå skal det nevnes at jeg har normalfungerende ungdom da. Det er det jo ikke sikkert TS har.

Skrevet

Jeg jobbet masse ved siden av vgs, mens jeg hadde konsentrasjonsvansker og hadde diagnose på at jeg var dypt deprimert. Tror ikke resultatene mine hadde blitt annerledes om jeg ikke hadde jobbet. Herre så hjelpeløse dagens ungdom er (og jeg er bare 21 selv)

Skrevet

- Både jeg selv og alle jeg kjenner jobbet ved siden av skolen.

- Mine stebarn jobber ved siden av skolen.

- Mine tantebarn jobber ved siden av skolen.

Jeg vet faktisk ikke om en eneste 18-åring - verken i nåtid eller fortid - som ikke jobber ved siden av skolen.

Så det eneste jeg kan skjønne er at det må være helt spesielle grunner til at ts sin datter ikke kan ha en liten deltidsjobb. Jenta er kanskje syk? Eller skolesvak? Eller er toppidrettsutøver med 7 timer trening/konkurranse hver dag? Eller tilsvarende.

• Liker 2
Skrevet

Når jeg fikk utvidet barnebidrag så fikk jeg utbetalt i underkant av 2000kr. Veit ikke hva bidraget var fra før, men regner med beløpet var høyere enn det! Mamma har vært alene med meg hele tiden så.. Han hadde visstnok ikke særlig høy inntekt heller..

Jeg jobbet ikke ved siden av skolen når jeg var 18.. Begynte ikke å jobbe før etter jeg var ferdig med vgs.

Fikk nok penger utbetalt av barnebidrag+stipend jeg levde godt jeg:)

Skrevet

Jeg jobbet ikke ved siden av skolen da jeg gikk på vgs, med mindre å stå som "julegavepakker" for et kjøpesenter i adventen telles (jammen mye rart man får betalt for!). Jeg tok "full pakke" med realfagsfordypning, og jeg kan fortelle deg at det ikke var noen dans på roser og krevde MYE tid og arbeid.

Hadde sommerjobb (og det var ikke noe problem å få), og det har jeg hatt hver sommer siden. Hadde deltisjobb første året av studiet (null problem å skaffe), men sluttet fordi det ble alt for mye. Tekniske fag er heller ingen dans på roser!

Den jevne vgs-elev i dag tar vel ikke tunge fag nå lenger, og har tid til jobb ved siden av, ser den. Men jeg syns ikke at dere skal kalle ungdom som ikke har jobb ved siden av for late eller noe sånt, for det er ikke noen automatikk i at de som har smurt baguetter for Big Bite eller bretta klær på Vero Moda stiller noe særlig bedre enn folk som er godt utdannet og har tatt seg tid til å få gode karakterer og lite fravær.

Det blir folk av oss som ikke hadde jobb på vgs også.

• Liker 2
Skrevet

"Bedreviterne" Vet at utdannelsen hennes er bortkastet når hun ikke har arbeidserfaring at all.. Om hun ikke jobber når hun studerer en gang, så er det nesten ikke poeng i å utdanne seg. Kommer i hvert fall sist i køen på alt..

Bedreviterne "vet" ikke mer enn den infoen jeg har gitt så langt.. og det er fint lite. ;)

Takk for svar til de som fikk med seg hva jeg spurte om. Jeg tror forøvrig tenåringen skal klare seg greit i arbeidslivet, da h*n har et års arbeidspraksis bak seg med gode attester og er velkommen tilbake dit. Utdannelse og flere valgmuligheter skal h*n imidlertid også ha, og all den tid h*n ikke kan gjøre begge deler på en gang, blir det slik. :)

Skrevet

Jeg sendte inn et søknadsskjema til NAV for å fortsette og få bidrag (mamma kunne ikke sende det inn for meg, man måtte gjøre det selv før ihvertfall). Tror det var det samme beløpet som før, ikke så veldig mye for pappa hadde heller ikke særlig god råd. Men så fikk jeg jo stipend fra Lånekassen også da :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...