Gå til innhold

Depresjonens årstid?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For tiden lider jeg av fryktelige destruktive tanker... de kommer flere ganger om dagen. Slike som "hva er vitsen" "jeg er ikke verdt noe" "jeg er stygg" jeg får ikke til noe"..... så isolerer jeg meg, snakker ikke, tar ikke telefoner... men så må jeg jo på jobb av og til.. og da later jeg som ingenting, virker utadvendt og glad... så er det hjem til helvette igjen...er så lei...

har ingenting som plager meg, annet enn veldig destruktive tanker som kommer... Hva kan jeg gjøre når disse tankene kommer??? for å fjerne dem?... :tristbla: går jo utover samboer og venner...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er ikke interessert i legebesøk, medikamenter .......... hilsen TS. finnes det noen knep der ute? som kan gjøres i hjemmet?.. en spesiell te?

Skrevet

trenger vel egentlig noen som har samme tanker.. som kan dele de med meg.. føler meg så alene... og strever sånn for å opprettholde fasaden... TS

Skrevet (endret)

Har samme tanker som deg dessverre, men blant venner så smiler jeg og er livlig. Har absolutt ingen grunn være sånn, og det er jo verre. Det har nok noe med at vinteren kommer, for i sommer og vår så er jeg utrolig lykkelig. :) Kan du ikke gå litt ut og trene? Mange som blir gladere av å trene inkludert meg. Har ikke så mange tips utenom det dessverre, skulle bare si at du ikke er alene. :):klemmer:

Endret av apekatt
Skrevet

Har samme tanker som deg dessverre, men blant venner så smiler jeg og er livlig. Har absolutt ingen grunn være sånn, og det er jo verre. Det har nok noe med at vinteren kommer, for i sommer og vår så er jeg utrolig lykkelig. :) Kan du ikke gå litt ut og trene? Mange som blir gladere av å trene inkludert meg. Har ikke så mange tips utenom det dessverre, skulle bare si at du ikke er alene. :):klemmer:

Tusen takk for svar - det hjelper å høre at andre har det som meg :klem:

skal trene ikveld, det gir i allefall kortvarig effekt..

TS

Skrevet

Mitt eneste tips på egenhånd er å tvinge seg selv ut i frisk luft. Gå en lang tur med musikk på øret med jevne mellomrom, kom hjem, lag en stor kopp te.. Se en morsom film, ring en gammel, sprudlende venn.. Gjør noe fint for seg selv hver dag.

Og du...

Det er lov å kontakte psykolog, de finnes nettopp for sånne som oss, som ikke alltid klarer å se det fine med livet. Man behøver ikke være gal for å ta en samtale med en profesjonell. :klemmer:

Skrevet

Mitt eneste tips på egenhånd er å tvinge seg selv ut i frisk luft. Gå en lang tur med musikk på øret med jevne mellomrom, kom hjem, lag en stor kopp te.. Se en morsom film, ring en gammel, sprudlende venn.. Gjør noe fint for seg selv hver dag.

Og du...

Det er lov å kontakte psykolog, de finnes nettopp for sånne som oss, som ikke alltid klarer å se det fine med livet. Man behøver ikke være gal for å ta en samtale med en profesjonell. :klemmer:

Takk for tips...

Angående psykolog så føler det blir plutselig så seriøst og alvorlig (selvom det kanskje er det) men vil liksom ikke ha mer fokus på det enn det er... vil egentlig bare ignorere det...har ingen grunn for å ha det kjipt, har alt jeg kan ønske meg egentlig.. bare føles helt tomt. føler meg utakknemlig og bortskjemt som har disse tankene.. TS

Gjest Spinell
Skrevet

Det er kanskje lettere sagt enn gjort, men sørg for en regelmessig og skikkelig døgnrytme og nok søvn. Stå opp til samme tid hver morgen og legg deg til samme tid (og ikke for sent) hver kveld.

Trening og sunt kosthold er viktig for mange for å få til dette. Ikke drikk kaffe for sent på kvelden (jeg må slutte senest kl 18.00 for å få sove til normal tid!). Enkelte reagerer på samme måten på ulike te-sorter. Google beroligende te for ulike tips om kvelds-te, og oppkvikkende te for morgen-te :)

Mange med vinterdepresjoner har god nytte av å skaffe seg en dagslyslampe, som bidrar til lettere oppvåkning på morgenen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror nesten alle som er deprimerte tenker som deg, inkludert meg selv. Jeg hadde rett og slett dårlig samvittighet for at jeg ikke hadde det bra. I perioder var det nesten så jeg gikk og håpet at noe forferdelig skulle skje, slik at jeg hadde lov til å deppe.

Å ikke ønske å lage noe nummer ut av følelsene sine, la være å bry noen med seg selv og forsøke å skyve alt til siden er dessverre noen av de mest sentrale trekkene ved en deprimert person. I min erfaring var det ingen god ide å reagere på den måten.

Send meg gjerne en PM hvis du vil snakke med noen som har vært i samme situasjon :)

• Liker 1
Skrevet

Det er kanskje lettere sagt enn gjort, men sørg for en regelmessig og skikkelig døgnrytme og nok søvn. Stå opp til samme tid hver morgen og legg deg til samme tid (og ikke for sent) hver kveld.

Trening og sunt kosthold er viktig for mange for å få til dette. Ikke drikk kaffe for sent på kvelden (jeg må slutte senest kl 18.00 for å få sove til normal tid!). Enkelte reagerer på samme måten på ulike te-sorter. Google beroligende te for ulike tips om kvelds-te, og oppkvikkende te for morgen-te :)

Mange med vinterdepresjoner har god nytte av å skaffe seg en dagslyslampe, som bidrar til lettere oppvåkning på morgenen.

ja.. hjelper ikke meg stort.. men takk alikevel TS.

Skrevet

Jeg tror nesten alle som er deprimerte tenker som deg, inkludert meg selv. Jeg hadde rett og slett dårlig samvittighet for at jeg ikke hadde det bra. I perioder var det nesten så jeg gikk og håpet at noe forferdelig skulle skje, slik at jeg hadde lov til å deppe.

Å ikke ønske å lage noe nummer ut av følelsene sine, la være å bry noen med seg selv og forsøke å skyve alt til siden er dessverre noen av de mest sentrale trekkene ved en deprimert person. I min erfaring var det ingen god ide å reagere på den måten.

Send meg gjerne en PM hvis du vil snakke med noen som har vært i samme situasjon :)

åssen sender jeg Personlig mld?

Skrevet

En tur i dagslys/solskinn,spis D-vitaminer daglig - det hjelper på humøret om vinteren,dans i stua til den kuleste låta du veit om,ta en tur i solarium/selvbruningskrem (det hjelper å se litt fresh ut),tren,ha sex,stell deg litt ekstra med bodyscrub/lotion og klær du føler deg litt ekstra snasen i,ta en tur på en dyrebutikk og kos med de deilige små kaninungene,kjøp en bukett med fargerike friske blomster og sett dem så du ser dem mye.

Men det viktigste er å finne positive tanker - eller rettere sagt ikke la de negative ta overhånd. Feks reagerte jeg på at du sa "skal trene i kveld, det gir i allefall kortvarig effekt". Bryt ut av det negative tankemønsteret ved å endre tankegangen din! Finn 5 positive ting ved å trene og si det høyt til deg selv :)

Små skritt,hver dag.

Hilsen en som har slitt med både tung ansgt og depresjon.

• Liker 3
Skrevet

En tur i dagslys/solskinn,spis D-vitaminer daglig - det hjelper på humøret om vinteren,dans i stua til den kuleste låta du veit om,ta en tur i solarium/selvbruningskrem (det hjelper å se litt fresh ut),tren,ha sex,stell deg litt ekstra med bodyscrub/lotion og klær du føler deg litt ekstra snasen i,ta en tur på en dyrebutikk og kos med de deilige små kaninungene,kjøp en bukett med fargerike friske blomster og sett dem så du ser dem mye.

Men det viktigste er å finne positive tanker - eller rettere sagt ikke la de negative ta overhånd. Feks reagerte jeg på at du sa "skal trene i kveld, det gir i allefall kortvarig effekt". Bryt ut av det negative tankemønsteret ved å endre tankegangen din! Finn 5 positive ting ved å trene og si det høyt til deg selv :)

Små skritt,hver dag.

Hilsen en som har slitt med både tung ansgt og depresjon.

Takk for fint innspill!!! Det hjelper faktisk .TS

Skrevet

Trening og riktig kosthold kan ha en enormt stor påvirkning i livet ! :)

Så få til ett par treningsøkter i uka, samt spis så riktig du klarer.

Sukker og alt slik påvirker vårt humør, på en ekstremt negativ måte i det lange løp...

Ellers kan jeg anbefale noen reseptfrie "antideppresiva" tabletter som kan kjøpet på apoteket.

De heter: Johannesurt, og hjalp meg gjennom en tøff periode.

Jeg ble ihvertfall mye bedre, "glemte" disse negative tankene på en måte.. De bare forsvant av seg selv..

Gikk kun ett par 3 uker tror jeg, så sluttet jeg å ta dem.. Å har ikke vært deprimert på noen måte siden det..

Sliter selv med det å spise sunt da, jeg er en sucker for snop og alt med sukker, men har selv startet "ett nytt og bedre liv" for meg selv idag, hvor jeg skal fokusere på sunt kosthold.

Trener en god del, men merker for min egen del at jeg føler meg så uvel og dårlig samvittighet hver kveld etter alt det usunne jeg spiser..

Lykke til, vet at du vil komme deg forbi dette stadiet du er på nå uten tvil :)

Har du tenkt på om du forresten er lykkelig i livet slik ting er nå? Er ikke alltid det er så mye som skal til.

Du elsker kjæresten din og alt er fint der? Samt godt forhold til venner og familie? Trives på jobb?

Kan hende det ligger noe i underbevisstheten din å skurrer.. Prøv å finn ut om det er noe som plager deg, uten du egentlig er helt klar over det :)

Johannesurt

Skrevet

Selv om din situasjon og min ikke kan sammenlignes, så hjalp det meg i en litt dårlig periode å skrive ned positive ting i en bok. Hadde en liten notatbok der jeg skrev positive ting hver kveld. Skrev da ting som "jeg gleder meg til helga" i stedet for "jeg er så drittlei jobben" og snudde en del ting til noe positivt. I tillegg skrev jeg ned en del ting som var bare småting, feks at noen var ekstra hyggelige mot meg eller ga meg en gave. Det fikk meg til å tenke på de positive tingene og sette pris på hva jeg har.

Vanskelig å si om det kan hjelpe deg, Ts, men det er kanskje noe du kan prøve, i tillegg til trening og frisk luft :)

• Liker 2
Skrevet

Selv om din situasjon og min ikke kan sammenlignes, så hjalp det meg i en litt dårlig periode å skrive ned positive ting i en bok. Hadde en liten notatbok der jeg skrev positive ting hver kveld. Skrev da ting som "jeg gleder meg til helga" i stedet for "jeg er så drittlei jobben" og snudde en del ting til noe positivt. I tillegg skrev jeg ned en del ting som var bare småting, feks at noen var ekstra hyggelige mot meg eller ga meg en gave. Det fikk meg til å tenke på de positive tingene og sette pris på hva jeg har.

Vanskelig å si om det kan hjelpe deg, Ts, men det er kanskje noe du kan prøve, i tillegg til trening og frisk luft :)

Tusen takk for godt tips! Det skal jeg prøve med en gang! :klemmer:

Skrevet

Fant et innlegg jeg skrev på en annen tråd for en måned siden, håper den kan være til hjelp her også:

Kortvarig

* Gå en tur i skogen/på fjellet.

* Sett på god musikk som får deg i gladhumør.

* Spander noe godt på deg selv. Skjem deg litt bort.

* Ta en lang, varm dusj, etterfult med manikyr, pedikyr, ansiktsmaske ol.

* Ring familie eller venner og planlegg en kafétur.

* Nettshopping.

* Dr. Burns' "Tenk deg glad"-håndbok har et par skjemaer du kan prøve deg på. Husker ikke helt hva de heter, men består blant annet av å skrive ned tankene dine for så å skrive ned mer realistiske tanker. Anbefales!

Langvarig

* Skaff deg en hund/katt/marsvin du kan dulle med.

* Tenk ut realistiske fremtidsplaner - utdanning, ferietur.

* Hva med å prøve ut Depridix? Urter etc. som fåes kjøpt i en helsebutikk.

* Forny livet ditt litt. Ny hårklipp, nytt garderobeskap, ny farge på rommet ditt.

* Finn en hobby du virkelig brenner for. Det finnes tusenvis av dem der ute, prøv ut noe som interesserer deg. Ridning, fallskjermhopping, brodering, kokkekurs. Ikke nøl, meld deg på i dag!

Det er også viktig å huske på at det er helt OK å ha tider man føler seg ekstra ille. Da er det lov å låse seg inne og gråte ut. Men stable deg sammen og tenk på det fantastiske individet du er. Du er akkurat du, du har blitt formet ni måneder inni en livmor, alle gener klaffet for at akkurat DU ble den du er. Vær deg selv med stolthet. Våg å vise deg frem. Det finnes personer der ute som trenger deg, familie, venner og kanskje noen du ikke har møtt enda? Uavhengig av hva du tror på, er du skapt og du er unik.

• Liker 3
Skrevet

Dagslyslampe og morgenrutine. Med en gang du våkner, se ut på sola eller se med lukkede øyner på helst en dagslyslampe, men vanlige lamper funker også. Sett deg ned og nyt en god frokost mens du har noe rolig musikk i bakgrunnen. Selv foretrekker jeg klassisk musikk. Ta en dusj, smink deg og kle deg i ok/pene klær selv om du ikke skal noe sted.

• Liker 1
Skrevet

Tro meg, du er ikke alene! :) Jeg sliter med depresjon, angst og dårlig selvbilde, og går til samtaler ganske så jevnlig. Jeg har merket at gåturer ute i skogen hjelper, og bare det å komme seg ut døra. Har merket at korte bilturer virker i en liten periode også. Men dette i en mindre periode da selvsagt.

Jeg tror at uansett om du mener det er en så liten ting, så har ingen noe vondt av å gå til en psykolog eller lege et par ganger. Men selvsagt, det finnes ting du kan gjøre selv også, ta vitaminer, eller tabletter som er naturlige å fås kjøpt på en helsekostbutikk. Gjør noe koselig, å for all del ikke steng deg inne!

Du er iallefall ikke alene :))

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...