Gå til innhold

Bachelor i kultur og samfunn


solid_luffy

Anbefalte innlegg

Jeg går for tiden på siv.ing maskin på ntnu, og har funnet ut at jeg ikke er interessert i noe av det jeg lærer, også har jeg jeg mistet interessen min for matte, og alt annet som har med ingeniør og gjøre.

Tenkte derfor å studere noe jeg virkelig brenner for, og det er Japansk med japanstudier på UiO, også kombinerer jeg det med samfunnsøkonomi det siste året.

Da vil jeg ha:

- 80 studiepoeng i japansk språk

- 20 studiepoeng Examen Philosoficum og Examen Facultatum

- 40 studiepoeng områdekunnskap

- 40 studiepoeng i sammfunnsøkonomi

Greia er at jeg ikke er helt sikker, pga jobbmuligheter. Selvfølgelig er dette et utrolig spennende studie + utenlandsopphold, så man lærer språket osv utrolig godt, men er ikke sikker om det er et lurt valg. Er det noen som går eller har gått på det her som har litt peil og hjelpe litt? Er ganske stress å være usikker.

http://www.uio.no/st...gging/index.xml

(Man får Bachelor i kultur og samfunnsfag etter endt 3 år).

Endret av solid_luffy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må la folk stå opp før de kan svare deg, da ;)

Jobbmulighetene er litt hva du gjør det til selv og litt hva du kan leve med. De fleste jeg kjenner fra japanskstudier har jobb, men slett ikke alle har noe relevant, og flere har valgt å ta mastergraden i noe helt annet. I tillegg er det en del som lever litt nomadisk, og tjener opp penger på strøjobber i Norge før de reiser tilbake til Japan.

Skal du satse på japansk må du minst ha en mastergrad. En bachelor får deg ingen steder, og du lærer heller ikke språket utrolig godt på åtti studiepoeng, dessverre. Tanken din om å kombinere med samfunnsøkonomi er lur, men det kan fort bli slik at du havner mellom to stoler fordi du vil konkurrere mot dem med en full grad i samfunnsøkonomi. Hva med å snu på det, og ta en mastergrad i samfunnsøkonomi med japanskgruppe i bachelorgraden? Det vil sannsynligvis være lettere å få jobb da, fordi du vil ha en nyttig grad med interessant sidekompetanse, i stedet for omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Jeg ser ikke helt poenget med samfunnsøkonomi i en japansk-bachelor, det må jeg si. Tror du heller bør ta mer kulturfag, som sosialantropologi eller midtøsten-studier :)

Hva slags jobber ser du for deg? Tolker? Ambassade?

Du har jo uansett nesten utdannet deg ferdig i noe du ikke brenner for, da er det lurt å bytte og heller slite litt med jobb. Det er virkelig verd å studere noe man brenner for, jobb får man alltids men man kan ikke alltid starte i drømmestillingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poenget med samfunnsøkonomi i en japansk-bachelor, det må jeg si. Tror du heller bør ta mer kulturfag, som sosialantropologi eller midtøsten-studier :)

Hva slags jobber ser du for deg? Tolker? Ambassade?

Du har jo uansett nesten utdannet deg ferdig i noe du ikke brenner for, da er det lurt å bytte og heller slite litt med jobb. Det er virkelig verd å studere noe man brenner for, jobb får man alltids men man kan ikke alltid starte i drømmestillingen ;)

Sosialantropologi eller Midt-Østen-studier er en langt dårligere kombinasjon med japansk enn samfunnsøkonomi er. Det første gir deg en kombinasjon du vil ha trøbbel med å få jobb med, det andre gir deg en fullstendig håpløs kombinasjon fordi hva folk vil lure på hva i alle dager Midt-Østen gjør i en japanskgrad og du ikke vil kunne bruke de to fagområdene sammen. Samfunnsøkonomi eller statsvitenskap er definitivt det lureste man kan gjøre i en slik setting, fordi de på egen hånd er anerkjente fag på jobbmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...