Gå til innhold

Lønnstrinn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet i en bedrift i nesten 4 år. Da jeg hadde jobbet der i et halvt år fikk jeg studiekompetanse. Jeg har siden jeg startet der, ligget på lønnstrinn 1, men fikk nettopp vite av en kollega at når man hadde studiekompetanse skulle man ligge på lønnstrinn 3. Det er det ingen som har fortalt meg, og man må visst levere inn vitnemålet sitt.

Hvis jeg leverer inn vitnemålet mitt nå, har jeg da rett på å få etterbetalt disse pengene? Det er jo bare snakk om 2-3 kroner i timen, men det blir jo ganske mye på 3,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet i en bedrift i nesten 4 år. Da jeg hadde jobbet der i et halvt år fikk jeg studiekompetanse. Jeg har siden jeg startet der, ligget på lønnstrinn 1, men fikk nettopp vite av en kollega at når man hadde studiekompetanse skulle man ligge på lønnstrinn 3. Det er det ingen som har fortalt meg, og man må visst levere inn vitnemålet sitt.

Hvis jeg leverer inn vitnemålet mitt nå, har jeg da rett på å få etterbetalt disse pengene? Det er jo bare snakk om 2-3 kroner i timen, men det blir jo ganske mye på 3,5 år.

Om tapet skyldes feil (beregninger, papirrot, el.) fra arbeidsgiverens side ville endringen hatt tilbakevirkende kraft. Du har i dette tilfellet unnlatt å legge frem tilstrekkelig dokumentasjon, og har på bakgrunn av dette ikke rett til å få etterbetalt tapt lønn.

Ny lønnsjusteringen trer i kraft fra tidspunktet du legger frem (eller søker) dokumentasjon.

Det er verdt å nevne at selv om bedriften ikke er lovpålagt å etterbetale deg kan det tenkes at de synes du er en dyktig arbeidstaker og gjør det læl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar. Veldig kjedelig å ikke bli informert om slik i tide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar. Veldig kjedelig å ikke bli informert om slik i tide...

Jeg var i en lignende situasjon som deg, og fikk heller ikke noe tilbakebetalt. Men bedre å oppdage det for sent enn aldri... hadde jeg ikke funnet det ut selv hadde jeg fortsatt tjene for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig burde arbeidsgiver ha fortalt deg at du skal ha trinn 3 når du har fått studiekomptanse, men du må jo selv passe på å informere arbeidsgiver om dette og også å dokumentere dette ved å levere inn kopi av vitenmål

Du har da krav på å få dette utbetal fra den datoen du leverer inn "kravet" om lønnstrinn 3.

Var iallefall slik det ble praktisert da jeg jobbet med lønn for en av de større dagligvarekjedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...