AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #1 Skrevet 6. november 2011 Hei, nå kommer det en rekke litt dumme spørsmål, kanskje. Håper noen gidder å gi meg noen svar Jeg - jente, 22 år, har aldri vært hos legen. Ikke de siste 10-12 årene i alle fall. Men nå MÅ jeg til legen. Jeg er blitt syk på en slik måte at jeg ikke kan vente å se om det går over. Ikke influensa eller noe sånt. I tillegg tror jeg kanskje det er på tide at jeg begynner med gynekologisk undersøkelse.. for å se om alt står bra til der nede. Også trenger jeg p-piller Så jeg lurer på: - Hva skal jeg si når jeg ringer og bestiller time? Må jeg si hva som feiler meg? - Kan man ta opp flere ting i samme legetime? - Må jeg be om GU? - Jeg liker ikke å gå til legen og gruer meg VELDIG til en evt. GU - er det noe jeg bør tenke på, på forhånd? Bør jeg barbere meg nedentil? Bør jeg si noe spesielt? - Ellers noe jeg bør tenke på? Jeg kjenner jeg blir nervøs bare ved å tenke på at jeg må bestille legetime..
Gjest Bobler Skrevet 6. november 2011 #2 Skrevet 6. november 2011 Hei, nå kommer det en rekke litt dumme spørsmål, kanskje. Håper noen gidder å gi meg noen svar Jeg - jente, 22 år, har aldri vært hos legen. Ikke de siste 10-12 årene i alle fall. Men nå MÅ jeg til legen. Jeg er blitt syk på en slik måte at jeg ikke kan vente å se om det går over. Ikke influensa eller noe sånt. I tillegg tror jeg kanskje det er på tide at jeg begynner med gynekologisk undersøkelse.. for å se om alt står bra til der nede. Også trenger jeg p-piller Så jeg lurer på: - Hva skal jeg si når jeg ringer og bestiller time? Må jeg si hva som feiler meg? - Kan man ta opp flere ting i samme legetime? - Må jeg be om GU? - Jeg liker ikke å gå til legen og gruer meg VELDIG til en evt. GU - er det noe jeg bør tenke på, på forhånd? Bør jeg barbere meg nedentil? Bør jeg si noe spesielt? - Ellers noe jeg bør tenke på? Jeg kjenner jeg blir nervøs bare ved å tenke på at jeg må bestille legetime.. - Jeg trenger ikke fortelle hva det gjelder, men hos noen må du det. Tror det er veldig varierende. - Hvis du skal ta opp flere ting, bør du si hva det gjelder. Jeg var hos legen for influensa, og trengte samtidig en henvisning til ortoped. Det fikk jeg ikke lov til, for jeg hadde ikke sagt ifra så da måtte jeg bestille ny time. - Om du bør barbere deg eller ei er opp til deg. Jeg hadde barbert meg, men det er kun fordi jeg føler meg best da. For legen er det ett fett, han skal se INNI, ikke utenpå - Du kan ha med deg ei venninne dersom du finner det skummelt å dra alene Senk skuldrene, dette er jobben til legen og h*n ser hverken ned på deg eller dømmer deg uansett hva du kommer med. De har vært borti det meste før. Lykke til!
Mamma1 Skrevet 6. november 2011 #3 Skrevet 6. november 2011 Barberer meg aldri til noe sånt.. Tror jeg hadde følt meg litt teit da.. Noen leger godtar at du tar opp flere ting, andre ikke. Det er vanlig å si hva man skal når man bestiller time. 1
Tropic Skrevet 6. november 2011 #4 Skrevet 6. november 2011 Om jeg ikke vil vente i et halvt år på legetime må jeg si hva som feiler meg, trenger selvsagt ikke ut med hele historien, men fortelle hva årsaken er. "Trenger P-piller", "Har influensa og blir ikke frisk" osv. Du kan selvsagt ta opp flere ting, men husk du har 20 min, om du trenger lengre tid enn dette be om en dobbelttime.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #5 Skrevet 6. november 2011 Ingen grunn til å be om gynekologisk undersøkelse med mindre du har en konkret grunn til det... Fra man har fylt 25 bør man ta en sjekk hvert 3. år for å sjekke celleforandringer, før det er det ikke vits. Så med mindre du har grunn til å tro at ting ikke står bra til der nede trenger du ikke gå til GU før du er 25. Når du bestiller time kan du si at du er syk, og at du i tillegg ønsker å snakke med legen om prevensjon. Enkelt og greit.
lys Skrevet 6. november 2011 #6 Skrevet 6. november 2011 Du ringer og bestiller time, og du må ikke si hva det gjelder på telefonen hvis du ikke ønsker. Hvis du har flere ting du ønsker å ta opp kan du nevne det, det blir lettere for legen å forholde seg til/eventuelt kan de sette opp dobbelttime. Du kan risikere at legen ikke rekker å ta opp alle problemstillingene på en og samme time, men da kan dere eventuelt avtale en ny time senere. Som andre her sier, er det ikke nødvendig med GU enda. Det anbefales ikke å begynne med celleprøver fra man er 25 år. Men hvis du nå skulle ønske å få gjort GU, så trenger du ikke gjøre noen forberedelser. Barbert eller ikke, spiller ikke noen rolle. For legen er dette en dagligdags ting og det er ikke noe å engste seg for. Jeg vet det er lett å si, men jeg kan jo bare si at etter at jeg selv begynte å utføre GU-er har det vært helt urpoblematisk å være på slike sjekker selv, kontra for noen år tilbake, da det var noe av det "verste"/flaueste jeg visste.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #7 Skrevet 6. november 2011 Tusen takk for svar alle dere =) Jeg tror jeg skal ta mot til meg å bestille time i morgen! Siden det virker som jeg må holde meg litt til en ting om gangen, venter jeg med å ta opp GU til en annen gang. Jeg merker ingenting uvanlig i "underetasjen", men trodde kanskje det var vanlig med GU i denne alderen. Men gruer meg litt likevel:P Telefonskrekk og halvveis legeskrekk kombinert med angst for å ha en halvveis alvorlig sykdom er ikke gøy!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #8 Skrevet 7. november 2011 Om du vil begynne med p-piller vil de aller fleste leger ta en GU før de skriver ut resept til deg. Er man seksuelt aktiv ville jeg iallefall gjort det. (og det er virkelig ingenting å grue seg for. Et tips kan være å ha en litt lang overdel, det gjør at man føler sg litt mindre avkledd enn med en topp som stopper ved navlehøyde).
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #9 Skrevet 7. november 2011 Jeg tror jeg skal ta mot til meg å bestille time i morgen! Siden det virker som jeg må holde meg litt til en ting om gangen, venter jeg med å ta opp GU til en annen gang. Jeg merker ingenting uvanlig i "underetasjen", men trodde kanskje det var vanlig med GU i denne alderen. Det er ikke vanlig før man har fylt 25. De som har vært til GU før 25 har som regel gjort det pga. andre problemer (f.eks frykt for kjønnssykdommer, problemer med menstruasjon, graviditet, smerter, eller bare generell usikkerhet etc. etc). Om du vil begynne med p-piller vil de aller fleste leger ta en GU før de skriver ut resept til deg. Er man seksuelt aktiv ville jeg iallefall gjort det. Nei, de færreste leger vil ta en GU bare for å skrive ut p-piller. Hvorfor i all verden skulle de det? De vil sjekke blodtrykk og snakke om sykdomshistorien til deg og familien din, og det får man ikke sjekket ved å ta en GU... Jeg har vært hos legen jevnlig siden jeg var 19 pga prevensjon, og tok ikke min første GU før jeg ble 24, og da av HELT andre grunner enn prevensjon. Legene (mange forskjellige ja) sa ved hver legetime at jeg når jeg fyller 25 kan begynne med GU. Helt normalt. Er man redd for noe er det så klart bedre å ta en sjekk for å være på den sikre siden, men det ville vært sløsing med ressurser om alle jenter i begynnelsen av 20-årene skulle ta seg en sjekk bare for å sjekke... Men det er jo ikke verre enn å spørre legen om han/hun synes man trenger en GU. 2
Mari*Nade Skrevet 7. november 2011 #10 Skrevet 7. november 2011 Skriv en liten huskelapp å ha i hånda når du drar dit. Det bruker jeg, om jeg blir nervøs glemmer jeg ofte hva jeg skulle si.. Og si med en gang du kommer inn til legen at du har 2-3 problemer du vil snakke om, da slipper du å føle deg stresset!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #11 Skrevet 7. november 2011 Nei, de færreste leger vil ta en GU bare for å skrive ut p-piller. Hvorfor i all verden skulle de det? De vil sjekke blodtrykk og snakke om sykdomshistorien til deg og familien din, og det får man ikke sjekket ved å ta en GU... Jeg har vært hos legen jevnlig siden jeg var 19 pga prevensjon, og tok ikke min første GU før jeg ble 24, og da av HELT andre grunner enn prevensjon. Legene (mange forskjellige ja) sa ved hver legetime at jeg når jeg fyller 25 kan begynne med GU. Helt normalt. Jo, det er veldig vanlig å ta en GU før oppstart av p-piller. Det er ikke et krav, og man MÅ ikke - men er man voksen og seksuelt aktiv ville jeg definitivt fått gjort jevnlige undersøkelser. Jeg hadde min første GU som 19-åring, men startet ikke med celleprøver før jeg var 25. http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/p-piller.php http://www.haugesund.kommune.no/gynekologisk-undersoekelse/category1872.html En annen ting er at dersom man gruer seg til første GU, er det like greit å få det overstått enn å gå i flere år og la den frykten få lov til å vokse. En slik undersøkelse er virkeling ingenting å grue seg til, men alt som er ukjent har lett for å bli ekstra skummelt. 1
Gjesten Skrevet 7. november 2011 #12 Skrevet 7. november 2011 (endret) Så jeg lurer på: - Hva skal jeg si når jeg ringer og bestiller time? Må jeg si hva som feiler meg? Veldig ofte vil de spørre hva det gjelder. Du kan svare i korte trekk om du ønsker, de trenger å vite hvor mye tid de skal sette av o.l. Si fra om det er flere ting ("...også trenger jeg resept på p-piller") slik at du er sikker på å få det. Noen leger tar seg ikke tid til ting du ikke har sagt fra om på forhånd. - Kan man ta opp flere ting i samme legetime? Ja, bare si fra når du bestiller time. Er det noe du har glemt å si fra til legen om, kan du fremdeles ta det opp når du er der, men vær da forberedt på at det er mulig han sier du må bestille ny time. - Må jeg be om GU? Det er ingen grunn til å ha en GU i din alder hvis du ikke tror det er noe galt der nede. - Jeg liker ikke å gå til legen og gruer meg VELDIG til en evt. GU - er det noe jeg bør tenke på, på forhånd? Bør jeg barbere meg nedentil? Bør jeg si noe spesielt? Hvis du skal ha GU, trenger du ikke å forberede deg. Det jeg allikevel anbefaler, er å gjøre alle forberedelser som du føler du trenger for å være komfortabel. Legen krever ikke at du er barbert eller noen ting, men selv liker jeg å være i alle fall stusset, dessuten pleier jeg å dusje like før jeg drar hjemmefra, slik at jeg føler meg ren. Jeg anbefaler også å ha på en lang genser eller topp, for du blir ofte bedt om å kle av deg bak et forheng et sted i rommet, så må du komme frem igjen for å sette deg i stolen. Da føles det (i alle fall for meg) mye bedre å være tildekket med en lang genser (til under rumpa) sånn at jeg ikke føler meg helt naken og på utstilling der jeg går. - Ellers noe jeg bør tenke på? Jeg kjenner jeg blir nervøs bare ved å tenke på at jeg må bestille legetime.. Hvis du er nervøs, skriv en lapp med det du skal si så du ikke glemmer noe. Du trenger ikke å være nervøs, husk at leger har sett og hørt det meste, nervøse pasienter er de også vant til. Endret 7. november 2011 av Gjesten
Gjest imli Skrevet 7. november 2011 #13 Skrevet 7. november 2011 (endret) Hugs at på mange legekontor kan du bestille time på nett! Då slepp du i alle fall å snakke i telefonen... Berre skriv kort kva du ynskjer å ta opp. Endret 7. november 2011 av imli
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #14 Skrevet 7. november 2011 Takk! Dere kommer med så mange fine svar Glemte helt å ta med lappen med tlf til legen på skolen idag, så har ikke bestillt time.. men i morgen skal jeg! Kan legen teste for kjønnsykdommer uten en GU? TS
Minya Skrevet 9. november 2011 #15 Skrevet 9. november 2011 Ja, de fleste SoS'er blir sjekket med urinprøve, bomullspinne og blodprøve. Bomullspinnen kan du bruke selv før du tisser i koppen for urinprøven, du bare gnir den litt rundt i skjeden og stikker den på et reagensglass ellerno.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå